netaave
Vi har bokat en kryssning till Claes Lövgrens dansmusik ikväll, hela familjen har räknat ner de sista dagarna och vad händer...
Jo jag blir kanonförkyld och har en enorm rethosta, mest på natten.
Nu är jag så himla brydd över hur jag ska göra, vill ju åka, nån dans blir det ju inte, men....det finns ju Noskapin och treo. Inte blir det bättre i min sträckning sen vurpan när jag hostar heller precis, men att bara slänga 800 kr i sjön!
Brydd, är lindrigt uttryckt! Kanske ska jag skicka iväg familjen och stanna hemma själv, men neeeeej! sad.gif
*solis*
Stackars dig wub.gif
netaave
Kunde inte göra döttrarna besvikna och ställa in med så kort varsel.
Jo jag tog en hästkur och åkte, men synden straffar sig och nu är jag sjuk med stort S.
Hästkuren törs jag inte fortsätta med då den innehåller eter. Gammal musikerkur. Men den tog då död på hostan ett helt dygn.
http://home.swipnet.se/PharmHist/Manrec/so...solnanders.html

Host, snörvel aaahtjo.....
mamamaggan
Prosit!!

Ta det nu riktigt lungt så att du inte förvärrar det hela mer. Krya på dig!
Bjäbban
Vad gör du ohmy.gif
Sitter du framför datorn och är sjuk blink.gif
Marsch i säng med dig!
*solis*
Krya på dig nu ordentligt wub.gif
netaave
Tack vad ni är gulliga!
Yin o Yang
Ta en rejäl whisky smile.gif Inte säkert det hjälper, men det blir roligare wub.gif
netaave
CITAT (Yin o Yang @ 02-06-2005, 13:08)
Ta en rejäl whisky smile.gif Inte säkert det hjälper, men det blir roligare wub.gif

Faktum är att de enda gångerna jag dricker whiskey, är när jag har hosta i samband med förkylning, 1 msk i en mugg hett kaffe gör susen.
Idag har det mest blivit isvatten som lindrar skönt i en irreterad hals.
Yin o Yang
Hoppas verkligen att den ger med sig, rethostan. Det är bland det värsta som finns, tycker jag mad.gif . En tröst är kanske att det inte direkt är något trädgårdsväder rolleyes.gif , åtminstone inte här i Degerfors.
netaave
Det här fick jag på mailen nu:

"Tips på en mycket effektiv
FÖRKYLNINGSKUR

1-2 tabletter ur Fischernans gula påse (lakritssmak)
1-2 tabletter ur Fischermans vita påse (Extra starka, orginal)
4-5 dl kokhett vatten (stor mugg/kopp)
1-3 hackade vitlöksklyftor
1-3 msk Honung

Koka först uppvattnet och häll det i en stor mugg/kopp (4-5 dl). Lägg i fischermanstabletterna och rör om tills de löst sig ordentligt.Tillsätt den hackade vitlöken och därefter honungen. Vattnet ska ha svalnat något innan honungen tillsätts, annars förstör man allt det "goda" i den. Det är därför som man sist tillsätter honungen!

TIPS 2
För att inte "lukta vitlök" efter så ät något grönt direkt efteråt, jag brukar äta en kiwi (mycket C-vitamin) men det går även bra med persilja, en bit grön paprika eller skjälkcelleri t.ex. Då luktar du garanterat ingen vitlök efteråt! (Glöm ej heller att borsta din tunga också vid tandborstningen!)
(Obs! Om du väntar till dagen efter att äta nåt grönt, så är det försent!)

Sug gärna på en "Fischermans gul" om du känner av luftrören/heshet osv. och från vita påsen om du har halsont eller är täppt i näsan! Man slipper då bli beroende av nässpray/droppar!

Förebyggande: Börja alltid varje dag (vare sig du är kärnfrisk eller krasslig) med en sked honung och ett glas vatten eller två, gärna med en matsked äppelcidervinäger i (bra för hyn, urinvägar och förbränningen i kroppen), det gör alltid jag. Då kommer du att stå dig bättre mot förkylningar mm

Lycka till!"

Kanske värd att prova, kommer dock inte till någon affär idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon