Full version: Fått ny inneboende
Ewa L
Upptäckte min gamla grod-kompis från förra året (eller i alla fall en släkting) bland buskarna när jag skulle klippa gräset igår. Såvitt jag vet var det bara jag som hade en sådan boende i villakvarteret förra året. Känns lite som en komplimang = giftfritt. unsure.gif

Nu började jag fundera. Vad äter grodor? Myggor och flugor kan jag nog tänka mig, men något annat?? Jag kan väl inte ha sådan tur att de äter sniglar (skogs-) eller snäckor. Framförallt det senare har jag gott om.

De enda växter jag skyddar med "Snigelfritt" är Hostorna. Kan det vara farligt för min kompis??
kristerh
de äter alla slags flugor, div insekter OCH sniglar dock inte mördarsniglarna, tråkigt nog.
krister
netaave
Alger, och lite sumpinsekter också, vill du mata den kan man göra det med fiskmat för akvariefiskar.
kristerh
CITAT (netaave @ 31-05-2005, 11:19)
Alger, och lite sumpinsekter också, vill du mata den kan man göra det med fiskmat för akvariefiskar.

Men det är väl bara ynglena som äter det? eller? mina vuxna grodor brukar gå upp ur dammen på kvällarna förmodligen för att gå på "jakt"
krister
Ewa L

Nog för att grannarna redan tror att jag är lite knäpp, men att jag skulle sitta i kvällningen och mata grodan. tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Han/hon får nöja sig med det som finns i trädgården, men jag blev jätteglad åt att de äter sniglar/snäckor för det har jag hyfsat gott om. Dock inga m-sniglar. (Vågar inte ens skriva ordet, tvi tvi tvi.)

Men... Jag har ju en pytteliten, söt damm — modell större handfat. Där skulle jag ju faktiskt kunna hälla i lite fiskmat. <tänker> Eller det kanske räcker med de mygglarver som brukar bli i den...

Tack för era snabba svar!! wub.gif
amaira
Grodorna har nog inga problem med att finna mat, så oroa dig inte för det. (Så länge du har giftfritt alltså)
Hur det ligger till med "snigelfritt" vet jag inte.

Grattis till din fina kompis!!

Min kompis hälsar till din kompis wub.gif

Ewa L
Menar du att du tagit den läckra bilden själv?? Antingen har du väldigt bra kamera, eller har du lurpassat i vassen. Snacka om grodperspektiv!!

Jag tror dessvärre inte att jag har en chans att föreviga min groda för att skicka som idolbild till dig/din groda. rolleyes.gif
KURT
Det brukar inte vara så lätt att mata grodor och paddor. De vill oftast bara äta mat som "rör på sig"! Man kan lura dem genom att lägga maten på en snurrande platta.
netaave
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 11:26)

Men det är väl bara ynglena som äter det? eller? mina vuxna grodor brukar gå upp ur dammen på kvällarna förmodligen för att gå på "jakt"
krister

Vi har fångat grodyngel och haft i ett akvarium på dagis några ggr (släppt tillbaka dom sen förstås) då har vi matat med fiskmat även sen de blivit stora och klättrar upp på land.
Christoffer
Grodlår är gott, i brist på kyckling. rolleyes.gif
Men säg inte det till grodorna bara...
gunvor
I mitt förra hus hade jag trassel med källaravloppet - så där trivdes några paddor - brukade mata med daggmask som jag hängde över en pinne och höll fram till dom - vilka rovdjur!!!!
kerstin z5-6
Vaje år vaknar herr padda i min källare -den genomsöks på hösten .. men han hittar in ändå -januari till april matas han med maggot -såna småmask man pimplar fisk med -de rör sig o verkar vara goda .. nån gång har även herr Groda varit med på vintervistet ..
De vaknar när jag kör igång lysrören .. o svälta dem kan man ju inte ... sommartid ses vi vid dammen smile.gif
Rossi
Det händer då och då att vi har en groda/padda (fråga mig inte vilket) i växthuset och jag blir lika rädd varje gång den hoppar fram. Jag vill inte ha den där och tycker inte att den borde trivas där heller men det gör den uppenbarligen.

På sommaren har vi ju ofta dörren till växthuset öppen så det är ju så den hittar in där men sen på vintern så stänger vi ju till och jag undrar om det ligger en död padda därinne någonstans. Hur överlever den annars vintern i ett växthus? Kan den gräva sig ut?
farbror B
hoppas den så är det en groda.
paddorna går långsammare.
Hemma har vi stooora paddor, uppåt kilot, som ibland syns vandra fram över gräsmattan på natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon