Full version: Blodhibiscus
Sulawesii
Satte om mina Blodhibiscusar i större krukor och upptäckte då något som såg ut som..... torkade "sockerdroppar?.... Eftersom vissa av bladen har en droppe längst upp funderar jag på om det kan vara så. Det var rätt mycket efterlämningar, men bara som en liten millimeterpärla av varje.
Eller kan det vara efterlämningar efter nån elaking?
Nån som fattar vad jag menar? Känner att jag har svårt att få fram vad jag menar....
Pia mitt i Skåne
Mina hibiscusar får också en pytteliten sockerdroppe på undersidan av bladen, en liten bit från stjälken, det är kanske sådana. Var hittade du dem? På växten eller i jorden? Var har du hittat blodhibiscusarna?
Sulawesii
Hibiscusarna kommer från frö som jag skickat efter från England.
Får dina torra "smulor" över hela bladen?
Pia mitt i Skåne
Nja, det vet jag inte direkt. Sockret kommer på undersidan av bladen, men det är klart att när det torkar blir det ju som kristaller som blir pulver eller smulor om man tar på det.
Torra smulor har jag bara haft från bladlöss, alltså skalen från ungarna, men dem brukar man ju se lätt, där är ju inte bara skal utan levande bladlöss också i så fall. Du har ingen annan växt som kan ha "spillt" på hibiscusbladen? Hoyorna t.ex. kan ju släppa ifrån sig många droppar när de blommar.
Jag har också sått lite hibiscusar i vår, moscheutos (1 uppe), lasiocarpus (1 uppe) sabdariffa (några uppe), syriacus (ett par uppe), mutabilis och tiliaceus, men blodhibiscusen har jag inte. Den är ettårig, inte sant?
Gick det bra att skicka efter från England? Med betalning och så menar jag.
Hade de fler sorters hibiscusfrön?
Sulawesii
Jag såg ingenting som rörde på sig på växterna. Kanske är det jag som omedvetet spritt ut sockerkristaller på bladen när jag pysslat med dem.
Hoyor har jag, men, ingen av dem som står i närheten har blommat i år.

Är du Hibiscus-fantast? Känner bara till två av de du nämner till namnet, varav den ena, lasiocarpus, spirar i ett fönster här hemma. Så, nu måste jag googla lite och se vad det är du har tongue.gif !

Min erfarenhet av Jungleseeds är jättebra! Har bara beställt därifrån en gång iofs. Jag fick hem fröna snabbare än om det varit ett företag i Sverige jag skickat efter ifrån. Och de tar betalkort, så det är ju smidigt.
Och de har flera Hibiscusfrön. Inte något jättestort utbud, men några stycken.

Ja, Blodhibiscusen ska vara ettårig. Men, jag har för mig att det iallafall är två här på odla som övervintrat sina.
Pia mitt i Skåne
Ja, verkar växterna vara fina och pigga i övrigt så är det nog något ditåt...

Och ja, det kan man nog kalla mig. Jag har mest haft olika rosa-sinensis tidigare och så schizopetalus och coccineus. Jag har också 'variegata', 'El capitolio sport', ett par syriacus och 'Cooperi'. Tidigare har jag haft acetosella och radiatus, men de var ettåriga (kunde kanske räddat dem om jag försökt tidigare) och dog innan de satt frön.
Dessutom gillar jag släktingarna till hibiscus och har några Abuliton och en "sleeping hibiscus", undrar om den inte heter malvaviscus på latin.
En del av hibbisarna är inte så stora än, de har jag fått som sticklingar i vår.
Så har jag ju i vår provat att så lite olika. De fröerna har jag köpt på Impecta. Förutom dem jag räknade upp tidigare även okra (abelmoscus)och så trionum, den senare har jag haft några år.

Här är en länk till Malvaceae Gallery. Där finns bilder på alla hibiscusarna och släktingar.
Sulawesii
Länken är nu lagd bland favoriter! Tycker personligen att det är lite farligt att titta på såna där sidor... jag får sådana habegär.
Pia mitt i Skåne
Här är en till länk som jag använder mycket (i kombination med den andra). Det är också om hibiscusar, men denna innehåller massor med text (engelska) och inga bilder. Båda är bra och användbara och kompletterar varandra.
The list friend

Jo, det är livsfarligt att titta på hemsidor, i allafall dem med bilder. När man känner att det börjar rycka i hjärteroten, då vet manatt det är kört. Man har förlorat mot "ha-galningen"... laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Sulawesii @ 31-05-2005, 16:57)
Ja, Blodhibiscusen ska vara ettårig. Men, jag har för mig att det iallafall är två här på odla som övervintrat sina.

Ja, jag är en av dem. Tidigare i år tog jag sticklingar som jag skickat till olika "odla"-vänner så vi är nog många nu som har blodhibiscus.
Vi ska pröva om vi får dem att blomma. För igentligen är blodhibiscus flerårig men hinner sällan blomma i vårat klimat.
Pia mitt i Skåne
Vad skoj med lite experiment...
Verkar det som om plantorna skall nå en viss ålder eller storlek innan de blommar? Jag får nog försöka skaffa en sådan där blodhibiskus och experimentera jag också.
Min coccineus har heller inte blommat ännu, jag väntar med spänning på att jag skall lyckas få den i blom...
Sulawesii
Om jag toppar mina kan jag höra av mig, Pia.
Pia mitt i Skåne
JA, gärna... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon