Full version: ID-Hjälp igen
Lulle
Har fått en ny blomma igen någon slag perenn. Finns i mitt album "blommor utan namn" Blir jättestora blad på den och den brer ut sig som attans när den väl fått fart. Denna kånkade pappa på idag och han har inget namn på den hittar den inte i någon bok. Kallar själv den för "rabarberplanta" vilket det inte är.

Någon som vet ......?

Tackar på förhand

Suss blink.gif
kristerh
Är det inte någon slags "kardborretistel" ogräs mao unsure.gif
krister
Ewa L
Jag skulle snarare gissa på "Stånds" av något slag.

När jag kollade på tredje bilden fick jag i alla fall veta vad det var jag hittade inne i Berberis-häcken i söndags. biggrin.gif
Ina
Pestskråp?

En annan sida med info om pestskråp.
Lulle
Ahaaaa då har jag alltså ogräs i min rabatt??? Då ska den bort eller såhamnar den i slänten på en plats där den kan härja fritt. Men jag tyckte den var så fin ju.

Tackar så mycket för hjälpen

Suss
Ina
Vassego! smile.gif

Visst är det ett läckert "ogräs"!
...fast jag hade nog också flyttat den till ett ställe där den kunde få breda ut sej utan att kväva "dyrbarare" perenner.
Anna i Mjölby
Passa dig för den du! De kväver det mesta i sin väg! Fast det är ju häftigt det också, även om det kanske inte är vad man drömmer om i rabatten...
Lulle
Nu är dessa plantor "pestskråpa" avhysta ner till ett stenparti långt ifrån mina andra rabatter där får dom föröka sig hur dom vill, det kanske blir fint där i slänten för en gångs skull. Kväva allt från maskrosor och tistlar kan den jobba med....och alla kirskål.

Tackar för hjälpen med namnet på denna "planta"

Suss huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon