Piggeplopp
31-05-2005, 10:54
Hejsan!
Jag har 2 vackra gamla Magnoliaträd på tomten. Jag har fått bilder från förra husägern som visar att de är från ca. 1920-talet.
Tyvärr är de planterade intill granntomten och grannen är arg för de hänger med stora grenar in på hans tomt. Han har bett mig beskära trädet och jag har försökt att övertala honom men det hjälper inte.
Kan man beskära utan att de dör, vad ska man tänka på?
Jag tror att den heter stjärnmagnolia om det nu är av vikt. bor i zon 1.
Så synd och så dumt att grannen inte kan uppskatta magnolia!!!
Magnolia ska inte beskäras innan juli och senast september. Beskär en torr dag. Håll dig till grenvinklar när du beskär och om det är grövre grenar än 3-4 cm som måste beskäras, be grannen om att få ta det över flera år.
Var noga med hur du lägger snitten, se min sajt för grenkragar, grenbark mm.
För att få lägga upp beskärningen över ett par, tre år kan du meddela grannen att trädet blir fult med döda, korsiga kvistar över hans tomt om man kapar för mycket över en enda växtsäsong.
Är de för stora för att flytta, stjärnmagnolia blir väl inte jättestora? Fast det är kanske en praktmagnolia?
Hannele
31-05-2005, 11:59
CITAT (Piggeplopp @ 31-05-2005, 11:54)
Kan man beskära utan att de dör, vad ska man tänka på?
Efter midsommar kan du beskära magnolia.
Piggeplopp
02-06-2005, 14:19
Hejsan!
Tack för hjälpen. Jag tror nog att ni har rätt, det är nog en praktmagnolia. Det finns en bild i mitt album, under trädgård. Om någon vet exakt så hade det varit bra. Träden är väldigt stora.
/Pia
Jag hittar inte bilden, men måste säga att det är bedrövligt att du måste beskära en stor magnolia! Kan du fota träden mer och ta några närbilder på hur de sticker ut mot grannen från minst två håll så kan jag föreslå hur du lägger snitten år 1, 2 osv. Klipp inte bara rakt av!
Gossen Ruda
02-06-2005, 20:51
Jodå Cilla, det finns en bild där men man ser bara stammarna på båda sidorna om bänken. Visst är det synd att beskära träden men samtidigt vill givetvis grannen råda över sin tomt. Fattar dock inte hur den ursprungliga ägaren tänkt när träden står alldeles vid tomtgränsen. Kan det vara så att det skett en avstyckning eller liknande sen planteringen?
Thomas Wahlqvist
02-06-2005, 21:45
Enligt jordabalken behöver man inte beskära eller rensa bort överhängande träd om grannen kan gå under trädet.
Jag har en vildapel av storlek sparbanksek.
Säkert över 130 år gammal.
Han inte mer än flytta in och så var grannen på mig om mitt träd.
Men det står kvar orört för han når inte ens grenarna.
Thomas, den där jordabalken vill jag gärna få närmre hänvisning till. Var står detta du nämner?
Big Gardener
03-06-2005, 09:52
Så här står det i andra paragrafen i tredje kapitlet i jordabalken:
"2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209)."
Som jag tolkar det finns ingen höjdgräns som begränsar grannens rätt till att ta bort grenar som hänger över hans eller hennes tomtgräns. Jag är också nyfiken var du fått det ifrån, Thomas?
Edit: Här finns hela
Jordabalken
Ja den där känner jag också till, och den har varit föremål för tolkning i flera domar. Jag har aldrig ört talas om att det spelar roll vilken höjd grenarna befinner sig på, eller rötterna heller för den delen.
Thomas Wahlqvist
03-06-2005, 21:45
Jag läste på VI i villas hemsida, sök bland granntvister så får ni se.
Jag antar att du menar denna artikel, den har varit publicerad på flera ställen. Där står dock inget om grenar som har viss höjd.
http://www.viivilla.se/articles.asp?articl...ode=ShowArticle
Thomas Wahlqvist
04-06-2005, 06:45
Hmmm , konstigt, jag känner igen artikeln delvis.
Kanske har minnet spelat mig ett spratt.
Men visst, det är många parametrar som avgör om det är tillåtet eller inte att ha för mycket grönska över grannens tomt.
Själv trivs jag med mina grannars träd.
Det tråkiga med mina grannar är att dom vill att jag sågar ner min sparbanksek och mitt äppelträd av sparbankseksstorlek.
Mina grannar är födda på 30 talet, och redan när dom föddes så var dessa träd mycket stora.
Det tråkiga är att nu vill dom ha bort dessa träd.
Hela villaområdet skulle ändra karaktär om dessa jättar försvann.
.....Tänk vad kort tid dessa människor har kvar i livet jämfört med Eken.
Lika gärna som någon kan vilja att grannen ska ta ned sina träd, kan en annan önska att grannen behåller sina. Vi har mycket vindskydd av våra grannars träd och de är dessutom mycket vackra. Jag skulle få flytta en rad zonkänsliga växter och plantera ganska mycket nytt om grannarna fällde sina träd. Men detta faller utanför juridiken, liksom om träd skuggar grannens tomt.
Juridiskt är det störande överhängande grenar och störande inväxande rötter hos grannen som man har skyldighet att åtgärda om grannen önskar. Man kan alltid försöka att förhandla - kanske kan grannen tänka sig att ha grenarna från ens träd kvar om man hjälper till att kratta, om han/hon får låna snöslungan eller något helt annat. Man kan alltid föreslå att man gör beskärningen stegvis för att inte tillfoga trädet skada, och man bör definitivt argumentera mot beskärningar som gör att trädet blir ett riskträd, dvs riskerar att få stora rötangrepp och kan skada person eller materia om det faller.
Smågrenar får grannen klippa av själv, medan han måste ge trädägaren en chans att själv göra större ingrepp.
Om det är naturmark och träd växer mellan gränserna gäller inte samma regler, då kan grannen inte hävda att grenarna är störande med samma styrka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.