Full version: Vet du Ruda...
amaira
Tackar så mycket för tråden och fotona med skogshårmyggorna, som du skrev för ett tag sen!!!

Strax efter invaderade de min trädgård wub.gif . Fullt med svarta flygande insekter med långa hängande bakben.
En kom till och med in, så jag hjälpte honom ut igen (mot att jag fick fota honom förstås)

(ursäkta de där gräsliga sorgkanterna sleep.gif kan redigera bort dem i photopaint men orkar inte. Vaddå? Tvätta? Nä, det orkar jag verkligen inte sleep.gif )

Alla mina insekter är sååå snälla!!! Jämt!
Härom dagen när jag grävde en grop åt min nya ros, så kom det en skogshårmyggehona och hjälpte mig att gräva!! wub.gif
Det var väl rart!

Hon grävde snabbt och intensivt - men trots all god vilja, var det ju inte ett stort hål hon kunde åstadkomma. Men det är ju TANKEN som räknas! Eller hur!?

Här tackar jag så mycket för hjälpen (tvätta mig? nä vet du vad! det har vi pratat klart om!)

och släpper av henne på ett blad

(tror i alla fall att det är en skogshårmygga hona)
Gossen Ruda
Har inget att erinra mot bestämningen men jag är lite osäker på om det finns förväxlingsrisk med andra hårmyggor. Man kan notera skillnaden i ögonstorlek mellan honan och hanen, hanen behöver god syn för att kunna kolla in honorna.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2005, 16:32)
men jag är lite osäker på om det finns förväxlingsrisk med andra hårmyggor.

Jag vet inte alls jag. Och skulle inte ens ha känt igen den flygande hanen, om du inte berättat det.

- - -

Nu har mitt dåliga samvete kommit ifatt mig, och jag känner att jag behöver reparera mitt skamfilade rykte.
Därför vill jag meddela att i skrivande stund ser mina naglar och händer ut såhär *stolt*

Bilden är oredigerad! *lovar*
Susanna
Ahh, suveräna bilder! Och äntligen fick jag veta vad som härjat i min trädgård under några dagar. Jag slog i ett litet insektslexikon men hittade inget som stämde. Men nu vet jag var det var för flygande kryp!

PS Amaira! Jag har samma sorgkanter, orkar inte heller skura bort dem varje dag! tongue.gif
Gossen Ruda
Tycker hårmyggorna varit ovanligt vanliga i år.
amaira
CITAT (Susanna @ 31-05-2005, 20:54)
PS Amaira! Jag har samma sorgkanter, orkar inte heller skura bort dem varje dag! tongue.gif

Ååååhhhh en självfrände! wub.gif *djupt lättad*

Visserligen är mina "sorg"-kanter "glädje"-kanter, men jag brukar inte skylta med dem såhär öppet. Snarare brukar jag alltsomoftast ha händerna bakom ryggen när jag träffar folk. rolleyes.gif

Jo nog är det många hårmyggor alltid!!! Som myggstim, fast stora myggor. Tur de inte bits.
Susanna
Glädje-kanter var ett bra ord! Är man ute i trädgården flera gånger per dag känns det lite meningslöst att ta bort dem! Dessutom tycks leran här innehålla lim, det är näst intill omöjligt att bli helt ren, inte ens citron hjälper.

Javisst verkar hårmyggorna har varit många i år. Jag har aldrig sett dem tidigare men när jag skulle sätta ihop en nyköpt hammock häromdagen gick det knappt att vistas ute. De var överallt! Men som sagt, tur att det inte bits!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon