Full version: Hundkex och kirskål?
Latmask
Jag har hört motstridigheter och undrar om nån kan berätta för mig om växten som kallas hundkex är samma sak som kirskål?
Sulawesii
Nej, inte här i Närke iallafall smile.gif .
Latmask
Hur ser man skillnaden? Jag har försökt slå upp bilder på blommande kirskål och det ser ut precis som en växt som min sambo hävdar heter hundkex. Ska hundkex också rensas i så fall?
Reserv
Hundkexen är jag nästan 100 på att dom kommer upp med en fintrådig rotklump om du drar uppåt, det går inte med Kirskålen, dom är av vattniga tjocka rötter som går av på en gång. huh.gif Men jag håller med om att dom är förvillande lika varandra
Sulawesii
Hundkäx
Kirskål

Jag vågar inte uttala mig om hur man ser skillnaden, men du kanske kan hitta något här.
Gossen Ruda
Det är bladen som är den största skillnaden. Kirskål har ganska stora hela blad som sitter ihop parbladigt med ett uddblad, hundkäxbladen är mindre och sitter ihop mer trekantigt. Svårt att beskiva så här.
Latmask
Tack för svaren! Jag tror jag fått det klart för mig nu. biggrin.gif
noora
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2005, 18:31)
Det är bladen som är den största skillnaden. Kirskål har ganska stora hela blad som sitter ihop parbladigt med ett uddblad, hundkäxbladen är mindre och sitter ihop mer trekantigt. Svårt att beskiva så här.

Framförallt är hundkäxens blad väldigt flikiga, vilket kirskålens blad inte är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon