Full version: Färsk hästdynga?
Mariann
Kan få tag i färsk hästdynga, men den ska väl "brännas" först. Hur? Lägger jag den på marken i en hög bara eller kan den vara kvar i påsen?
Eva i Norrköping
Kan du få tag i färsk dynga, kan du väl även få färdigbrunnen sådan? Gräv längst bort i dyngstacken, där den legat och brunnit ihop.
Ett tips - passa på när bönderna kör ut dyngan på våren, då kommer man åt den där riktigt genombrunna dyngan som ligger mitt inne i stacken.
JOLE
jag vet att det traditionellt sett är viktigt att endast gödsla med väl runnen gödsel, men jag brukar inte vara så noga med att låta gödsel bränna innan jag gräver ned den.
Undantaget om den skall användas i växthus .

Jag gräver heltenkelt ned den färska gödseln och odlar . har inte märkt något negativt men jag har heller inte jämfört brunnen med obrunnen på en testyta.
peter abrahamsson
CITAT (Eva i Norrköping @ 30-03-2003, 13:18)
Kan du få tag i färsk dynga, kan du väl även få färdigbrunnen sådan? Gräv längst bort i dyngstacken, där den legat och brunnit ihop.
Ett tips - passa på när bönderna kör ut dyngan på våren, då kommer man åt den där riktigt genombrunna dyngan som ligger mitt inne i stacken.

vad är bäst häst eller kogödsel? hur mycket per m2? hur ofta? hur djupt? vi har bot i vårt hus i sex år och aldrig gödslat och den förre ägaren har mig veterligen aldrig gjort det. biggrin.gif
Eva i Norrköping
Uhm, om du frågar mig så vet jag faktiskt inte, vilket som är bäst. Jag tar det som är närmast till hands... biggrin.gif Vår och höst kan man väl gödsla, och hurm ycket,tjaa, så mycket man nu orkar släpa hem.... Usch, det är nog bättere att nån annan svarar ,som kan ge rakare besked! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Här blir det ett tyckande .....häst gillar jag i kvantitet- påsdjuren är annars höns & ko för mig :-)
åsså gilalr jag höns för 'kicken' :-)

Själv har jag haft död på en del med färsk hästdynga så jag är försiktigare - man skall itne hälla dyngan PÅ de stackars växterna.
Halvbrunnen går bra....ca tio cm lager som krafsas ner. till grönsaker mkt mkt mera ---- och d menar jag br amkt :-) åsså även hönsdynga.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon