*solis*
Visst finns det väl någonting som heter Kriminologi?

Studera man då mord och mördares liv?

Jag skulle så gärna läsa om människor som begår vidriga brott d.v.s. om dessa människors barndom om det har blivit skrivet om. Förstår ni hur jag menar?
Reserv
CITAT (solis @ 31-05-2005, 17:42)

Jag skulle så gärna läsa om människor som begår vidriga brott d.v.s. om dessa människors barndom om det har blivit skrivet om. Förstår ni hur jag menar?

Det finns (eller fanns åtminstånne) en blaska som heter/hette kriminaljournalen, däri kunde man läsa verkliga kriminalhändelser. Kriminologi, är ett ämne när du studerar till t.ex. polis.
*solis*
CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 17:45)

Det finns (eller fanns åtminstånne) en blaska som heter/hette kriminaljournalen, däri kunde man läsa verkliga kriminalhändelser. Kriminologi, är ett ämne när du studerar till t.ex. polis.

Tack Reserv!
Då måste det väl finnas böcker om Kriminologi på Biblioteket.
Reserv
Det finns Nordisk kriminalkrönika, det är som ett uppslagsverk med massa historier och fakta. Jag har årgångarna från 1973-1985, synd att du inte bor närmare, annars hade du kunnat låna dom wub.gif Men kolla på Biblioteket, dom har säkert, fråga efter Nordisk kriminalkrönika
*solis*
CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 18:01)
Det finns Nordisk kriminalkrönika, det är som ett uppslagsverk med massa historier och fakta. Jag har årgångarna från 1973-1985, synd att du inte bor närmare, annars hade du kunnat låna dom wub.gif Men kolla på Biblioteket, dom har säkert, fråga efter Nordisk kriminalkrönika

Tack igen Reserv smile.gif
I morgon blir det ett besök till Biblioteket smile.gif
Reserv
Om du har ett antikvariat eller nån loppis i närheten så är inte ett sånt besök att förakta heller, du kan göra stora fynd där wub.gif
gammelnalle
HUUUU så hemskt!!!

Kriminologi. Läran om brott och brottslingar.
här kan du läsa mer

själv avstår jag gärna...
*solis*
CITAT (gammelnalle @ 31-05-2005, 18:28)
HUUUU så hemskt!!!

Kriminologi. Läran om brott och brottslingar.
här kan du läsa mer

själv avstår jag gärna...

Jag får inte öppna såna filer på denna min sons dator sad.gif
amaira
Här har du lite att läsa medan du väntar på mera. Det är saxat från Expressen.se, och för en gångs skull något vettigt från denna tidning:

CITAT
Hur konstig är egentligen Ulf Olsson?

Inte särskilt, tycker jag. Det beror på att jag precis läst ”Why they kill”, en genomgång av banbrytande amerikansk forskning om farliga våldsbrottslingar.

Till grund för resonemangen i boken ligger mer än 150 intervjuer med brottslingarna själva, i fängelser i USA, under de senaste 25 åren. De är som Ulf Olsson allihop.

Samtliga mördare, våldtäktsmän och grova våldsbrottslingar som intervjuats har växt upp med, och nu citerar jag det rättspsykiatriska utlåtandet om Ulf Olsson, ”fysisk och psykisk misshandel” och det ”handlar om samma mekanismer som hos personer som varit utsatta för tortyr”.

Ofta väljs ett av barnen i en våldsam familj ut för särskilt utstuderad förnedring, enligt den amerikanska forskningen. Det handlar om att kuva, förtrycka och göra barnet fullkomligt hjälplöst och ur stånd att försvara sig.
Föräldrarna som gör detta är sällan psykiskt sjuka. De handlar logiskt inifrån sitt eget sätt att se på omvärlden, anser Lonnie Athens, kriminologen som genomfört intervjuerna.

När barnen växer upp lär sig en del av dem, främst pojkar, att komma ur sin vanmakt genom att själva bli våldsamma. De bestämmer sig för att aldrig mer vara hjälplösa.

Avgörande för den fortsatta våldsamma karriären är om det utövade våldet är framgångsrikt eller inte. Den som misslyckas eller stoppas i sina försök att ta kontroll över sitt liv genom att använda våld, väljer ofta en annan bana.

Men den makt våldsmannen känner när han lyckas, och i stället för att själv vara utsatt styr över andra människors liv, gör honom mycket svår att stoppa. Det är fullständigt livsfarligt för omgivningen att låta en människa bli framgångsrik i sin våldsutövning.

Lonnie Athens, som själv växte upp med en misshandlande pappa, säger att vanliga fredliga medelklassmänniskor inte kan förstå hur våldsamma brottslingar tänker.
Det beror på att vi alla har ett ”skuggsamhälle” runt omkring oss, där viktiga människor i vårt liv säger till oss vad vi ska göra.

Om du och jag var lämnade ensamma med en försvarslös liten flicka skulle vi hjälpa och skydda henne, som våra föräldrar gjorde med oss när vi var små.
Ulf Olsson fick redan som liten lära sig att man som vuxen ska göra något helt annat med ett hjälplöst barn.

I ”Why they kill” används bokens resonemang för att undersöka en rad kända rättsfall. Det som övertygar mig mest är berättelsen om Lee Harvey Oswald, mannen som växte upp med en våldsam mamma och som vid 24 års ålder sköt ihjäl USA:s president.

Allting blir så logiskt.

Inga komplicerade konspirationer. Inga spännande ingredienser som man kan bygga deckare, tv-serier och filmer på. Inga fantasifulla psykiatriska diagnoser.

Bara en mamma som lär sin son att våld är lösningen på allt.

Det finns inga mysterier kvar när alla dessa dödligt farliga män ur djupet av USA:s fängelser själva får berätta sina sorgliga, solkiga historier.

Bara den nedslående insikten om att allt egentligen är ganska enkelt och ändå så svårt för oss att förstå.

Mordet på Helén Nilsson är Ulf Olssons ”sätt att försöka kommunicera med omgivningen”. Jaha. Ulf Olsson är egentligen kvinna. Jaså? Alla förklaringar utom den mest självklara verkar vara det som gäller.

Av BRITTA SVENSSON
amaira
Ulf Olsson som är Helen Nilssons och Jannica Ekblads mördare, tror jag alla förstår.
Ophelia

Det är ett intressant ämne. Jag har själv läst kriminologi till 60 poäng. Men tyvärr måste jag säga att det handlar inte bara om mördare och sjuka människor utan även om statisktik, annan forskning m.m.
Jag har även kombinerat med psykologi 80 poängför att få en bild av olika sjukdomar, detta har gett mig en möjlighet att kunna koppla samman ämnena kriminologi och pykologi.
Mina kunskaper om mördare och sådana människor har jag sedan fått genom arbete. biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (Ophelia @ 31-05-2005, 19:35)

Det är ett intressant ämne. Jag har själv läst kriminologi till 60 poäng. Men tyvärr måste jag säga att det handlar inte bara om mördare och sjuka människor utan även om statisktik, annan forskning m.m.
Jag har även kombinerat med psykologi 80 poängför att få en bild av olika sjukdomar, detta har gett mig en möjlighet att kunna koppla samman ämnena kriminologi och pykologi.
Mina kunskaper om mördare och sådana människor har jag sedan fått genom arbete. biggrin.gif

Mördarsniglar??
Ophelia
CITAT (gammelnalle @ 31-05-2005, 19:58)
CITAT (Ophelia @ 31-05-2005, 19:35)

Mördarsniglar??

Tyvärr inte. biggrin.gif
brittmarie
Hej Solis!
Hittade en sida som kanske kan vara intressant för dig att se.
Där finns det länkar, artiklar och ett forum bl.a.

Svenska mord

Kom till den sidan via:

SUNETs webbkatalog Vetenskap/kriminologi

Där hittar du säkert en hel del intressant.
*solis*
CITAT (brittmarie @ 31-05-2005, 22:02)
Hej Solis!
Hittade en sida som kanske kan vara intressant för dig att se.
Där finns det länkar, artiklar och ett forum bl.a.

Svenska mord

Kom till den sidan via:

SUNETs webbkatalog Vetenskap/kriminologi

Där hittar du säkert en hel del intressant.

Jag skall läsa genom allt när jag får tillfälle att göra det i lugn och ro.
Sonen vill jo ha sin dator och jag får då vänta.
*solis*
Nu har jag en hög av böcker ifrån Biblioteket om Kriminologi.
Sen får jag se om jag ids läsa allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon