Full version: Blå bergvallmo
Ylva i Dalarna
Hej!

OM vallmon blommar första året..skall man då knipsa bort knoppen, eller räcker det med att ta bort blomställningen efter blomningen? ohmy.gif

OM jag skulle få någon så långt som till knopp tror jag inte att jag kan knipsa bort den...herregud i mitt klimat (zon 6) får man vara glad om den överlever vintern....eller unsure.gif

Hursomhelst har jag läst om att om man inte knipsar, så dör hela plantan unsure.gif

Åh, någon som kan detta, svara snälla wub.gif

Ylva
kerstin z5-6
Du behöver inte knopsa bort knoppen -det gör varken från eller till -har den tillräckligt med mat -kogödsel i måttlig mängd o ett bra läge -dvs zon 4-5 eller 6 är den lika lättodlad som potatis - tongue.gif
Den gör nya rosetter i sidan o dessa blommar nästa år -
Nåt ska vi väl ha biggrin.gif
Det är i zon 1-4 den kinkar -den kommer ju från himalaya
wink.gif Hälsar K i 5-6
nypan
kerstin, så jädrans skönt svar...:-) coolt, bra att man har ngn fördel av att bo högre upp i klimatzonerna, brukar själv själv vara maniskt avis på dom som bor i ettan... då fattar jag varför den försvinner hos grannen min (i zon 3) /nypan
kerstin z5-6
Samma svar gäller de flesta alpiner -
vi har lite mjöldagg , nästan ingen svartfläck på rosor ,
högre perenner -riddarsporrar i manshöjd ser inte de i skåne ,
Ingen stockrosrost ...men en himla trälig o lång vinter laugh.gif

O bergvallmo som sagt -den kan vi ha ängar av smile.gif
Skulle du Ylva bo nära Övertänger /Dalarna -åk dit o titta på Hannelottes blå bergsvallmoäng -det är en syn för gudar det smile.gif
Hon har mkt intressanta växter till försäljning med i juli
Xelma
Jag har dragit upp den från frö och räknar med att treåringen ska blomma i år i zon 1... Jag vet att den är kinkig här. Jag har den i kruka än så länge, mest för att jag inte kan besluta mig för var den bäst vill stå. Läste nu senast att den vill stå i full sol, men det kan väl inte stämma, inte i zon 1 väl.

Helst skulle jag vilja ha den under en ginkgo, men den är inte så stor än att den skuggar. Den får kanske landa på norrsidan i min gula rabatt...
Ylva i Dalarna
Tack Kerstin!! wub.gif

Jätteroligt att läsa detta om alpiner i största allmänhet..åh, tänk, jag bor i Dalarna så det blir nog en tur till Övertänger i Juli rolleyes.gif
Problemet här i nordväst är annars att vi trots kylan på vintern, och låååång vinter ändå inte har midsommarnattssolen. mad.gif

Men, riddarsporrarna blir fina här också, det blir dom, och en massa annat, jag har börjat att strunta i zongränser, går det så går det! Men extra roligt med den Blå bergvallmon! wub.gif

Skall bara...rädda den genom omplantering från lysrörsuppväxt till utomhusliv. tänkte mig att placera de små liven i pallkrage med skydd från blåst och med flerdubbla lager odlingsväv ett tag, och sen ner i bäckravinens halvskugga!

Ha det!

Ylva

PS. Kerstin du ska vata att du inspirerar mig mycket med det du skriver och bilder i albumet!!
kerstin z5-6
Ylva :Av perennerna är det tre sorter som inte vill hos mej -de är acantus , Frilandshibiscus -lever men fryser ner mkt -eg en vedartad växt och Kniphofia -som är marginellt härdig -I övrigt kan du helt strunta i zon -perenner behöver inte zonindelas -men det finns känsligare sorter o superhärdiga ex som kan stå infrusna i is -tål vatten i mängder osv osv ..
jag tänker pröva igen smile.gif

I z1 skulle jag sätta den blå lite mer halvskuggigt -fukt men ganska väldränerat läge + -ev en snedställd takpanna- inte på , men nestucken vid -bergvallmon när det blir-höst vinter så den får lite regnskydd smile.gif
Lycka till med den blå!
Becky,Malmö
Himla intessant att läsa era svar. Har nämligen precis fått en Bergsvallo som jag just planterade ner i rabatten.

Men, hmm.... jag bor ju i zon 1 ska den då inte stå soligt och behöver man då knipsa av knopparna????

Är ju lite nybörjare så skulle bli jätteglad för lite mer tips om vallmon i zon 1 huh.gif
kerstin z5-6
Du behöver inte knipsa knopp , o står den i sol nu låt den vara smile.gif
Här är en länk till Hannelotte i dalarnas fina hemsida

hannelottes sida
Blomstertanten
Jag är sååååå lycklig , min bergvallmo blommar nu ! wub.gif Så underbar blå färg ! Helt obeskrivlig rolleyes.gif
Dessutom har den 2 knoppar till på gång och har skjutit en ny bladrosett vid sidan ! biggrin.gif
Magdis
CITAT (Blomstertanten @ 01-06-2005, 21:26)
Jag är sååååå lycklig , min bergvallmo blommar nu ! wub.gif Så underbar blå färg ! Helt obeskrivlig rolleyes.gif
Dessutom har den 2 knoppar till på gång och har skjutit en ny bladrosett vid sidan ! biggrin.gif

*Aaaaavundsjuk* Jag lyckades ta död på alla mina frösådda plantor av blå bergvallmo men så fanken heller att jag tänker ge upp. Nästa år prövar jag igen och i år ger jag mig iväg till plantskolan och letar upp en!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon