Full version: Tomatkärnor...
bikiv
Pärltomater, jättegoda, skulle jag vilja odla! Har inte hittat fröer, bara färdiga tomater på ICA.

Jag har nu pillat ut kärnor från en tomat och tänker så dem. Kan det fungera tror ni? Som färska kärnor ska dom gro varmt eller kallt?
ifibi
Jag gjorde likadant med coctailtomater och det kom i alla fall upp en planta... sleep.gif
rosita
Jag brukar ta frön från ekologiska vanliga tomater och det går bra, men det är kanske lite sent för att hinna få några tomater nu? Men småtomater är kanske snabbare och om du har dem i växthus så går det ju också snabbare. Lycka till! smile.gif
KURT
Om de är sortäkta och inte F1-hybrider, så fungerar det bra. Vill man göra det bättre så kan man lägga tomatkärnorna i vatten några dagar så ruttnar resterna av fruktköttet bort, det innehåller groningshämmande ämnen. Läs gärna Åke Truedssons bok "Tomater".
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (bikiv @ 31-05-2005, 19:18)
Pärltomater, jättegoda, skulle jag vilja odla! Har inte hittat fröer, bara färdiga tomater på ICA.

Jag har nu pillat ut kärnor från en tomat och tänker så dem. Kan det fungera tror ni? Som färska kärnor ska dom gro varmt eller kallt?

Pärltomater är det de där pyttesmå tomaterna som även kallas vinbärstomat så är det samma tomat som Impecta säljer fröer till under namnet vildtomat (Lycopersicon pimpinellifolium)

Bild från Impecta

Är det den tomatsorten så får du räkna med enorma växter. Fast har du inte sått fröerna ännu så vet jag inte om du hinner få något att skörda, tomat måste förkultiveras i sverige för vi har inte så lång säsong. Senast början på april bör man så.
jåj
Det är försent att så tomater nu, möjligen kan det funka med sticklingar /tjuvar som sätts i jorden nu.

Men naturligtvis skall man försöka för det måste ju bli en kanonbra sommar och bättre höst efter den långsama starten.
Här på västkusten längtar vi fortfarande efter sommar

JÅJ
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-06-2005, 08:52)
Pärltomater är det de där pyttesmå tomaterna som även kallas vinbärstomat så är det samma tomat som Impecta säljer fröer till under namnet vildtomat (Lycopersicon pimpinellifolium)

Är det den tomatsorten så får du räkna med enorma växter. Fast har du inte sått fröerna ännu så vet jag inte om du hinner få något att skörda, tomat måste förkultiveras i sverige för vi har inte så lång säsong. Senast början på april bör man så.

Kan vara dessa som man säljer som pärltomater på ICA. Då får det bli försådd i rätt tid nästa år.
Ska iaf bli kul att se om det kommer upp någonting, färdiga tomater har jag kanske inte väntat mig...men som sagt sommaren SKA ju bli jättebra i år och dessutom har jag ju mitt nya växthus.

Jag sköljde bort allt fruktkött i en fin sil, hoppas jag fick bort alla groningshämmande ämnen... och tomatboken ska bli intressant att läsa i sommar biggrin.gif
bikiv
I morse hade groddarna tittat fram! Nu i kväll är hjärtbladen framme! Spännande!

Nu har jag ställt sådden under lysrör i köket.
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-06-2005, 08:52)
CITAT (bikiv @ 31-05-2005, 19:18)
Pärltomater,  jättegoda, skulle jag vilja odla!  Har inte hittat fröer, bara färdiga tomater på ICA.

Bild från Impecta

Hur kul är inte det här??? Åhh, vad mina plantor har vuxit i växthuset och MASSOR med gröna tomater som i dagarna har börjat bli röda! Tur att jag bara satte två plantor i växthuset, resten satte jag i potatislandet och på dem är det också massor med gröna tomater (plantorna är där inte så stora).

Ja, det är säkert samma tomat som Impecta säljer fröer till under namnet vildtomat (Lycopersicon pimpinellifolium) som du, Åsa skrev om.

Jättekul att det blev något, trots den här ynkliga sommaren!

Så här ser tomaterna ut nu:

Lady Hamilton

Nu syns det bättre! smile.gif
Och grattis till "en lyckad sådd"
bikiv
Tack för det! (Fasiken att det ska vá så svårt med tekniken...)
Immix
Min mormor fick tips att lägga vanliga tomatskivor i jord och provade det i år. Hon har försett hela släkten med plantor och vi har alla fått fina plommontomater!
renate
Jag gjorde ett experiment i våras,köpte pärltomater och cocktailtomater i Konsum och sådde.nu skördar jag.Pärltomaterna är fantastiskt goda,även Cochtailtomaterna.Jag pillade ut fröerna och lade de på en tallrik med lite vatten,sedan på hushållspapper innan jag sådde dem.Mina plantor står i växthuset.Att tar tomatfrö kan du väntar med till våren,nu är det i alla fall försen att sår.
Mina Tomater.
bikiv
CITAT (Immix @ 15-09-2005, 18:41)
Min mormor fick tips att lägga vanliga tomatskivor i jord och provade det i år. Hon har försett hela släkten med plantor och vi har alla fått fina plommontomater!

Ja, det låter intressant att pröva i vår! Vet du när din mormor började "så tomatskivorna"? Hur många plantor blev det på varje skiva?
Immix
CITAT (bikiv @ 15-09-2005, 19:40)
QUOTE]
Ja, det låter intressant att pröva i vår! Vet du när din mormor började "så tomatskivorna"? Hur många plantor blev det på varje skiva?

Vet inte men jag ska fråga henne... Återkommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon