CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-06-2005, 08:52)
CITAT (bikiv @ 31-05-2005, 19:18)
Pärltomater, jättegoda, skulle jag vilja odla! Har inte hittat fröer, bara färdiga tomater på ICA.
Jag har nu pillat ut kärnor från en tomat och tänker så dem. Kan det fungera tror ni? Som färska kärnor ska dom gro varmt eller kallt?
Pärltomater är det de där pyttesmå tomaterna som även kallas vinbärstomat så är det samma tomat som Impecta säljer fröer till under namnet vildtomat (Lycopersicon pimpinellifolium)
Bild från Impecta

Är det den tomatsorten så får du räkna med enorma växter. Fast har du inte sått fröerna ännu så vet jag inte om du hinner få något att skörda, tomat måste förkultiveras i sverige för vi har inte så lång säsong. Senast början på april bör man så.
Hur kul är inte det här??? Åhh, vad mina plantor har vuxit i växthuset och MASSOR med gröna tomater som i dagarna har börjat bli röda! Tur att jag bara satte två plantor i växthuset, resten satte jag i potatislandet och på dem är det också massor med gröna tomater (plantorna är där inte så stora).
Ja, det är säkert samma tomat som Impecta säljer fröer till under namnet vildtomat (Lycopersicon pimpinellifolium) som du, Åsa skrev om.
Jättekul att det blev något, trots den här ynkliga sommaren!
Så här ser tomaterna ut nu: