|
Jag fick en orkidé förra året som jag var säker på var en Miltonia. Men nu blir jag osäker efter att ha sett bilder på Cambria... Min har bulber nere vid komposten och det kommer nya skott intill dessa som är lite krusade på väg upp. Den är ca 25-30 cm hög. När den blommade luktade den otroligt starkt. Den har röda blommor med lite gula fläckar... vad tror ni, är det en Miltonia? Nu till mors dag fick jag en annan orkidé som har liknande blommor som en Phalaenopsis men denna har lite krusiga blomblad och så har den bulber som liknar den, jag tror, är en Miltonia? Den blommar i skarpt mörklila och vitfläckiga färger... Har letat på lite olika orkidéesidor men blir inte riktigt klok på dessa! Annlouice
den första tror jag är en oncidium, den andra är säkert en sygopethalum
kristerh
31-05-2005, 20:12
Har du inga bilder? krister
kanske en cambria, "nelly isler"?
förlåt, det är en burrageara, inte en cambria
Nja en oncidium är det inte för en sån har jag också! Den luktar väl inte så starkt? Bilder har jag inte på den när den blommar och sen har jag ju inte fått till det här med album än... Ska gå ut på nätet och kolla bilder på de namn ni tipsar om...
Nelly Isler är väl en Cambria? Jag var in på Neovitas hemsida och där har dom bild på den! Och det ser precis ut som min! Vet ni om den doftar starkt? Hur ser bladverket ut? Är det som en solfjäder ut från bulben och spjutliknande blad som står rätt upp?
Den andra är inte en Zygopethalum...Är mer lik en phallis på blomman! men sen har den alltså platta bulber.... Ja, jag får leta mer i morgon... man måste ju bara veta!
Har nämligen funderingar på vilka som ska ut på sommarbete på balkongen ljust men i skuggan! Oncidium åker ut, men sen då? Sätter ni ut Dendrobium, Venussko eller Cambria?
Annlouice
*nyfiken* Zazu: vad är en Burrageara? Letade efter den under latinska namn men hittade inget?!
kristerh
01-06-2005, 10:10
CITAT (Annlo @ 31-05-2005, 22:33) Har nämligen funderingar på vilka som ska ut på sommarbete på balkongen ljust men i skuggan! Oncidium åker ut, men sen då? Sätter ni ut Dendrobium, Venussko eller Cambria? Jag slänger ut alla som har bulber, och venusskorna. krister
Ähum... hur gör du med dendrobium? Har den bulber eller vad kallas själken??
kristerh
01-06-2005, 11:18
CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 12:05) Ähum... hur gör du med dendrobium? Har den bulber eller vad kallas själken?? Den åker ut... krister
Ok jag kör på din linje... Om den dör så kommer jag efter dig med andra ord! Närå, jag har nog tänkt slänga ut dom också! Nu har jag fått ordning på mitt album så snart kommer det bilder på mina Orkidéer! Måste bara fixa batterier till kameran (är det inte det ena så är det de andra!  ) Annlouice
kristerh
01-06-2005, 13:22
Ser fram emot dina bilder. krister
Nu så har jag äntligen lagt in lite bilder på bl.a orkidéer... De som jag undrar över finns med där!
Annlouice
Blomstertanten
03-06-2005, 07:54
 Ser ut som en Miltonia Den brukar även kallas Penséorkide
Margaretha
03-06-2005, 08:55
Så vackra orchidéer ni har! Fantastiskt! Hur gör ni med Dendrobium när blommorna trillat av? Skär av stjälken eller..?.. Det kommer nya bulber nerifrån. Är det de nya som i bästa fall ska blomma sedan eller kan det komma nya stjälkar på de gamla bulberna också?
kristerh
03-06-2005, 09:07
Vilket härligt hus du har  och en underbar katt, vad där det för blandning för det är väl ingen ren ras eller? krister
Jo visst är hon fin min kisse! Hon är en tvättäkta ragdoll, renrasig som bara den... Jag är dålig på "rasspecifikationerna" men jag tror hon är en brun mitted som det kallas!
CITAT (Margaretha @ 03-06-2005, 09:55) Så vackra orchidéer ni har! Fantastiskt! Hur gör ni med Dendrobium när blommorna trillat av? Skär av stjälken eller..?.. Det kommer nya bulber nerifrån. Är det de nya som i bästa fall ska blomma sedan eller kan det komma nya stjälkar på de gamla bulberna också?  Jag skar av stjälken när min blommat över... det kommer inga mer blommor på den tror jag men däremot på de nya bulberna som kommer nere ur jorden! Annlouice
kristerh
03-06-2005, 11:04
CITAT (Annlo @ 03-06-2005, 11:55) Jo visst är hon fin min kisse! Hon är en tvättäkta ragdoll, renrasig som bara den... Jag är dålig på "rasspecifikationerna" men jag tror hon är en brun mitted som det kallas! Det var den där fläcken på näsan som gjorde att jag trodde att katten var en korsning, har aldrig sett den teckningen  man lär sig alltid nåt nytt, men vansinnigt söt är hon. krister
Men Krister, vad gissar du på för orkidéer då? Är det en Miltonia som "blomstertanten" gissar på? Har inte hittat någon som ser ut så där! Annlouice
CITAT (Annlo @ 31-05-2005, 20:19) Jag fick en orkidé förra året som jag var säker på var en Miltonia. Men nu blir jag osäker efter att ha sett bilder på Cambria... Min har bulber nere vid komposten och det kommer nya skott intill dessa som är lite krusade på väg upp. Den är ca 25-30 cm hög. När den blommade luktade den otroligt starkt. Den har röda blommor med lite gula fläckar... vad tror ni, är det en Miltonia? Nu till mors dag fick jag en annan orkidé som har liknande blommor som en Phalaenopsis men denna har lite krusiga blomblad och så har den bulber som liknar den, jag tror, är en Miltonia? Den blommar i skarpt mörklila och vitfläckiga färger... Har letat på lite olika orkidéesidor men blir inte riktigt klok på dessa! Annlouice  Jag tror att du har en Pajasorkidé, de luktar och det finns både röda och blå. Jag gick igenom mina orkidébilder men tyvärr så hittade jag ingen bild på den, men du kan ta med dej den till en blomsteraffär och få reda på vad den heter. Jag rekomenderar alla som är intresserade av orkidéer att gå med i en orkidéklubb, det finns rätt så många lokalavdelningar till Svenska orkidesällskapet. Lycka till
CITAT (kristerh @ 01-06-2005, 11:10) CITAT (Annlo @ 31-05-2005, 22:33) Har nämligen funderingar på vilka som ska ut på sommarbete på balkongen ljust men i skuggan! Oncidium åker ut, men sen då? Sätter ni ut Dendrobium, Venussko eller Cambria? Jag slänger ut alla som har bulber, och venusskorna. krister Hej, jag har fått lära mej att de flesta orkidéer trivs ute på sommaren utom Phalaenopsis. Lyckliga alla ni som har en trädgård att hänga upp era orkidéer i. Lycka till önskar Orkidé
kristerh
03-06-2005, 12:30
CITAT (Annlo @ 03-06-2005, 12:46) Men Krister, vad gissar du på för orkidéer då? Är det en Miltonia som "blomstertanten" gissar på? Har inte hittat någon som ser ut så där! Annlouice  Bild nr 2 ser ut som en sån där som har små små blommor och luktar jättegott, har en sådan hemma, får kolla och återkomma, detsamma med den andra du har, jag har en precis likadan hemma (eller rättare sagt 2 st) som sagt jag ska titta på det i helgen. krister
Åsa - Alingsås
03-06-2005, 16:30
Jag blev lite nyfiken nu, egentligen gillar jag orkidéer jättemycket (har en 8 stycken) men har inte riktigt tagit mig tid att gå upp i intresset och lära mig mer omdet. Så länge de lever och frodas är jag nöjd...  Men nu läser jag att de vill stå ute under sommaren.... och har numera trädgård, då undrar jag, vilka sorter vill inte stå ute? Och kan de stå ute i alla väder? Vilka temperaturer behöver de ha? Om det regnar mycket? Eller ska de stå på altanen under tak? Eller i sol? Man måste då vänja dem vid att vara ute också antar jag? Hah, vad lite man vet egentligen...
Jag har bara erfarenhet från att ha haft en oncidium ute förra året. Den blommade jättefint sedan på hösten/vintern (se i mitt album)...
Sedan har jag förstått att det bara är phalaenopsis som är känslig för för låga temperaturer så övriga orkidéer stimuleras att blomma om de får stå ute. (rätta mig om jag har fel, någon!)
Jag har en hylla på baksidans veranda (söderläge) som juvelerna ska få vara på under sommaren...där är det skugga fast ändå ljust...ingen större risk för blåst... jag minns inte vilken temperatur jag hade på natten när jag tog in den men det var bra svalt men ändå ingen risk för frost!
Jag hade inte avhärdat den innan utplacering förra året men det är säkert att rekommendera, så jag ska göra det i år!
Lycka till!
Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|