Full version: Planer!
wolkenkrabber

Östersund, jämtland.

Jag kommer antagligen sätta ett staket i det stora hålet mellan stora bodarna,
vet inte ifall jag får det än dock, borde tillägga att bänken inte skll vara där,
den står bara där nu.

växterna,

Staketdruvan vet jag inte vilken sort jag vill ha än, men det blir nog en zilga,
vilken är godast?

Mullbär, blir nog en mulle, tror det var vitt mullbär,

Buskmagnolia, vet inte vilken sort det är,
men den säljs på granngården i Östersund,
stora fina för under 400 kronor och dem ska klara zon 4 så varför inte

Manchurisk valnöt har jag sett ien anna trädgård i stan,
den står inte upphöjt men klara sig endå,

Persika, blir nog Red haven eller en kanadensisk sort jag såg på zetas,
Red haven ska tåla -35 grader

Buxbomen införskaffade jag går,
tror den ska klara sig bra med vindkyddet som boden och upphöjningen ger,
plus snö & säckväv på våren

Murgrönan borde nog klara sig under snön,

Timjan är väl flerårig?

sen kommer jag fylla upp med perenner, kryddor och lite annat.

tror ni det kan funka?
unsure.gif

har ni tips på lite andra coola växter?

EDIT: glömde lite saker
Dzad
Det var inte nån dålig bild det där. Foto och sen påritat... Så där fint vill jag också presentera mina planer. smile.gif
JonasQ
Japp, timjan e flerårigt, backtimjan klarar sig nästan var som hellst. VIlken zon klarar sig manchusrisk valnöt till? Iofs får du väl nästan vad som hellst att växa där med vindskydd från 3 vädersträck och södersol som värmer det hela, kommer säkert att bli superbra!
Hannele
Smart att ha bänk mot väggen och plantering lite ifrån.
Heddas matte
minikiwi !
skulle passa bra in i det lite fruktiga temat..

och sen skulle jag nog ha planerat in en sittplats av något slag där i solen..
Big Gardener
Det ser bra ut, men jag har en anmnärkning och det gäller den mandshuriska valnöten (Juglans mandshurica). Den är enligt min mening planterad för nära husväggen. Mandshurisk valnöt har ett ganska utbrett växtsätt och bildar sällan träd med genomgående huvudstam utan blir ofta ett flerstammigt träd. Kronan breder gärna ut sig och blir överhängande. Så vill du att trädet ska utvecklas naturligt bör du flytta den så att du har en friradie runt stammen på åtminstonde fyra meter.

Östersund, Jämtland bör du ha kring zon 4-5, eller har jag fel? Mandshurisk valnöt har sin zonbegränsing kring zon 4. Ett bra mikroklimat kan få det att funka i högre zoner.
wolkenkrabber
hmm

Dzad @ jag tog bara ett kort och kluddade på i paint,

JonasQ @ tack för svaret om timjan, manchurisk valnöt ska klara zon 4-5 tror jag.
tack jag hoppas att allt ska klara sig med

Hannele @ bänkan står bara där nu, vill ha planteringen så nära väggen som möjligt.
men det skall också gå att måla om den utan större beskymmer.

Heddas matte @ minikiwi skulle kanske vara en fin utfyllnad, fina blad och god frukt.

Big Gardener @ tack får tippset, får väl sätta den lite längre ut,
exemplaret jag har sett här i stan är väl 2 meter högt, så jag vet inte riktigt hur stor de blir.
jag är inte helt 100 på vilken zon östersund är i, när jag var liten vad det
zon 7 - 6, sen 6 - 5, och nu säljs zon 4 växter, men jag har sett äkta bok,
det finns blommande hästkastanjer, gamla ekar och hassel, om det ger dig något hum om zon.
JonasQ
Enligt de zonkartor jag tittat på ligger du i zon 6. Jag odlar på gränsen mellan zon 2-3 i finland vilket borde motsvara 4-5 i sverige. Då borde även den mandchuriska valnöten gå hos mig trots lite halvdålig respons från lokala plantskolan...
Micke
Vill du vara på säkra sidan visavi vinrankan så satsa på Zilga, har en hos mig här i södra Finland i samma läge men utan vindskydd (i motsvarande zon 4 i Sverige) och den tycks kunna ta hur mycket stryk som helst - har aldrig brytt mig om att ge den vintertäckning ens. Relativt små, men goda och snygga blå druvor. Planterade samtidigt en Supaga som kompis till Zilgan, men den kastade veven redan efter två år. Åtminstone hos mig är Zilgan en tacksam växt, den enda ohyran den hittills drabbats av är vivlar som bara knaprat på några blad. Planterade i höstas (!) en buskmagnolia (Magnolia sieboldii) en bit framför Zilgan och glömde dessutom bort att vinterskydda den, men den mår hur fint som helst så varför skulle du inte kunna få en att klara sig hos dig - motsvarande placering, i och för sig i sämre zon men med bättre mikroklimat än jag har. Bara du inte glömmer vinterskyddet kan det funka. Lycka till!

Micke

PS. Mera stenläggning på gården får du ännu bättre mikroklimat!
Cilla
Rolig bild!

Tag redan på vilken zon du har, det hjälper dig enormt i att värdera vad du kan ha.

Fundera på rejält uppbyggda växtbäddar och att blanda i rejält med grovsand om du planerar att vara zonknäckare. Om du använder kompost eller köpejord elelr kogödsel som bas, blandar med sand och befintlig jord från stllet får du räkna med att nivån sjunker ordentligt på en och två växtsäsonger. Överdriv om du tänkt höja nivån, det har du glädje av sedan eftersom du inte med träd kan höja efteråt. En upphöjd bädd eller plantering behöver ju heller inte ha samma platta höjd överallt. Du kan bygga upp mer, som kullar, vid de träd mm som kan behöva gott jorddjup. Med "kullrig" upphöjd plantering blir det lättare att sedan få marktäckare som kryddörter att trivas, för då blir ytan torr och du kan djupvattna samtidigt för de övriga växterna. Som i en slänt.

Jag håller med om valnöten, den blir inte vacker som klippt elelr spaljerad mot en vägg. Antingen fristående eller ersätt med något annat roligt.

Innan du täcker marken med perenna örter - sätt ettåringar som gör att du kan jordbearbeta ordentligt under etableringstiden för träden och buskarna. Perenna växter kan du ha i kanten, men satsa på sådana som skuggar och håller liv i jorden och är ettåriga i övriga området.

Timjan (alla sorter) och lavendel vill ha mycket torrare än de träd mm du valt, det finns risk att du under etableringstiden måste antingen övervattna dem eller undervattna träden.

Bänken - ska den vara så tätt bakom rabattkanten? Fast du menar väl att man ska kunna få plats för fötterna också, och att man inte måste "köa" för att komma ut om det sitter någon på bänken och man ska gå förbi, antar jag.
wolkenkrabber
jag skrev att bänken ska inte vara där, den stog där när jag tog kortet, valnöten har jag inte tänkt att spaljera heller, o jao det är finare om det är lite kulligt, hade inte tänkt på att jord sjunker mycket, och mycket sand lär det bli, jag får väl setta lite ettåringar i år o perenna saker senare
jegi
Friskt vågat, hälften vunnet skulle jag säga. Kör hårt alltså, fast tufft lär det bli.

Buskmagnolia är alltså som Micke skrev Sieboldii (blommar sent) Micke, kasta veven har jag aldrig hört förut. Innebörden framgår dock.

Vitt mullbär låter intressant. Det enda stället jag sett den på är i Botan i Uppsala (zon 3). Snodde en frukt därifrån men den ville inte gro.

Förresten har ni sett hur hårt marskylan gick åt Botan? Mycket döda grenar och träd där minsann.

Murgröna. Välj baltisk. Härdigare än den svenska.

Vad gäller manchurisk valnöt, kör hårt men tänk på att den kan vara väldigt sen i starten, min såg död ut men har börjat skjuta knoppar först nu. Det vill säga döm inte ut den för tidigt.

Östersund är ju ett ökänt kallhål, men med skyddet du beskrivit så kan du nog lyckas.

Lycka till.
jegi
Angående persikan -35 grader låter ju bra.
Allmängods kanske, men ofta är det inte låga temperaturer som knäcker växter utan vårvintern så täckning rekommenderas in i maj.
Micke
CITAT (Cilla @ 01-06-2005, 23:19)
Timjan (alla sorter) och lavendel vill ha mycket torrare än de träd mm du valt, det finns risk att du under etableringstiden måste antingen övervattna dem eller undervattna träden.

Nja, Cilla, han har ju ritat in timjan längs kanten om jag förstod skissen rätt och det borde funka. Har själv ett äppelträd i en upphöjd rabatt på 2x2 meter byggd av storgatsten (i motsvarande väderstreck) och längs murkanterna planterade jag ifjol backtimjan som nu håller på att ta över hela markytan, snyggt blir det och inte tycks de ha så mycket emot lite fukt bara det är väldränerat (sand och grus) under dem.

Micke
Gåsis
Jag bor också i Östersund och tycker den här planteringen är fantastiskt kaxig laugh.gif Den ska du absolut prova, men och men, det kan vara lämpligt att ha någon "back up" för en och annan växt kan nog utgå.
Manchurisk valnöt är jag inte säker på att den ska stå där du tycker, kanske kan du ställa den lite längre fram och ta nåt annat ovanligt i rabatten.

/Åsa
Thomas Wahlqvist
SNYGG PLAN/SKISS
Funderingar om Magnolia sieboldi.......
Vart jag än läser så står det att M.sieboldi passar för små trädgårdar.
Min erfarenhet är att dom blir stora med tiden, typ uppstammad buske 5 meter hög, och därtill mycket vid i omfånget.
Kanske trångt.
Angående persikan så skulle jag välja den nya RIGA som är testad för Svenska förhållanden, den är helt ny för i år.
Har någon sett RIGA i sin plantskola?
wolkenkrabber
angående magnolian vet jag itne om den blir så stor här, men det finns gott om plats,

och angående persikan "riga" vet jag inte vart den går att få tag på

nu står i alla fall buxbommen i marken, ska kolla vad jag kan ha som kant till "rabatterna" imorgon.

Fortsättning följer.
Ophelia
CITAT (Dzad @ 31-05-2005, 20:50)
Det var inte nån dålig bild det där. Foto och sen påritat... Så där fint vill jag också presentera mina planer. smile.gif

Håller med dig om presentationen! Jättebra och överskådligt. biggrin.gif
Ophelia
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 02-06-2005, 22:39)
SNYGG PLAN/SKISS
Funderingar om Magnolia sieboldi.......
Vart jag än läser så står det att M.sieboldi passar för små trädgårdar.
Min erfarenhet är att dom blir stora med tiden, typ uppstammad buske 5 meter hög, och därtill mycket vid i omfånget.
Kanske trångt.
Angående persikan så skulle jag välja den nya RIGA som är testad för Svenska förhållanden, den är helt ny för i år.
Har någon sett RIGA i sin plantskola?

Har för mig att någon skrivit här på odla att Riga kommer ut i plantsortimentet 2006. Men jag kan ha fel.
wolkenkrabber
nu har man införskaffat en Busk magnolia, 8 meter rabatt kant och 5 säckar plant jord, ska införskaffa sand om ett tag, börjar med en rabatt i taget
Anders zon 1
Snyggt! Håller dock med om att den Manchuriska valnöten står för nära huset. Den blir som sagt stor och yvig om den trivs. En liten brasklapp också för mullbäret 'Mulle' som kanske också skulle behöva ha mer plats. Åtminstone här i Skåne så växer Mulle snabbt och blir antagligen rätt stor med tiden. Mitt 4-åriga exemplar (30 cm när det planterades) är snart 2 meter högt och lika brett och tillväxthastigheten visar inga tecken på att avta. Mulle växer dock antagligen betydligt långsammare i Östersund. Ett problem som du nog får räkna med som zonknäckare i Östersund är att sommarvärmen många gånger inte räcker till för att växterna ska hinna avmogna ordentligt inför vintern vilket kan leda till att nytillväxten på en del buskar och träd fryser även om de normalt klarar mycket låga temperaturer. Östersund har ju tyvärr rätt kyliga somrar. Medeltemperaturen under sommaren (juni-augusti) är nästan 2 grader lägre än i Luleå och närmare 4 grader lägre än i Stockholm. Kan tänka mig att både persikan och Zilga kan få problem med att hinna sätta mogen frukt. Men man kan ju inte säkert veta hur det går utan att prova och ett gott mikroklimat kan betyda mycket så lycka till!!
BLÅKORN
Persikan Riga kan din plantskola ta hem från Stångby plantskola i skåne, men den kommer nog inte i handeln förren nästa år.
Men se upp, det ryktas att detta bara är ett arbetsnamn, den kanske heter något annat i handeln.
Ludvig Johansson
Vissa stensorter är bättre på att hålla värme än andra. Valnöt gillar ju kalk och kalksten håller värme bra så blanda in kalkkross/sten i jorden/sanden vid valnöten. Min far har en 5m valnöt som ger frukt och självsår sig vid Indalsälven zon 5 så jag tror det kommer gå bra för dig. Dock väger väl vad en klyktattare säger lätt för en jämte?
Heddas matte
CITAT (Ludvig Johansson @ 13-06-2005, 12:17)
Vissa stensorter är bättre på att hålla värme än andra.

nu blev jag nyfiken, hur vet man vilka stenar som håller hur mycket värme? jag har massor med såna där rosa/grå spräckliga. är det granit? håller det värme bra, jämfört med tex flinta?
wolkenkrabber
Ajja såhär ser det ut nu, magnolian ser bättre ut i verkligheten än på bil, vart udda färger,

som ni ser har jordärtskockan tagit över men den satte jag bara för att jag hade plats där iår, sen har jag satt ditt ett smoltron som nog får vara kvar och en billig bambuplanta från Bauhuas, Timjanplantan har blivigt Ca 8 gnger störe, lyftläkten trivs, sen har ajg satt dit en hortensia som vi får se vad det händer med

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon