fruberglund
Har letat efter den men inte hittat den nånstans. Idag var jag och grannen runt på 3 olika plantskolor och ingen hade den...hamnade till slut på mitt kära Blomsterlandet och gissa om den inte fanns där.

129:-, tja inte så farligt tänkte jag. När vi kom till kassan så frågade hon om vi hade nån kupong på den. Nä, vi får inte reklambladet hem till oss sa vi då. Nä, men ni kan få en i kassan sa hon och klippte ut en kupong...vilket slutade med att den bara kostade 50:-!!! Gissa om jag är glad biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Sen blev det ju en hel del annat också:
Ölandstok "Abbotswood"
Bukettspirea
Vita smultron
Dagliljor
Vit löjtnantshjärta

Var en riktigt lyckad plantköpardag smile.gif
kristerh
Grattis!! vilket kap, min har inte kommit upp ännu, hoppas den inte har frusit, men jag kommer ihåg att den var sen förra året oxså, den växer väldigt fort när den sätter fart, ge den lite godis så kommer ni att bli bästa vänner rolleyes.gif
krister
olsson a
vad heter mandelklematisen med ett annat namn och hur ser den ut blev nyfiken vill ha en jag med.
kristerh
Den heter clematis x Triternata "rubromarginata"
du kan se en bild på den i mitt album.
krister
olsson a
Tack för namnet på clematisen. Hoppas den klarar zon 4 laugh.gif laugh.gif
kristerh
Nu helt plötsligt tittar 4 nya kraftiga skott ur jorden wub.gif
krister
fruberglund
Bredbandet har varit nere i några dagar så jag har inte kunnat svara.

Ja, visst var det ett klipp. Funderar på om jag ska åka och köpa några till...man kunde köpa 4 st för 50:-/st hela nästa vecka också.

Den är jättelång och fin nu i alla fall. Ska bara fixa ett klätterstöd till den men det ska ju envisas med att regna hela tiden sad.gif
kristerh
Den verkar inte bli så jättehög, ca 2m, jag tänker nästan köpa en och testa om den överlever i en stor kruka.
krister
fruberglund
CITAT (kristerh @ 05-06-2005, 17:01)
Den verkar inte bli så jättehög, ca 2m, jag tänker nästan köpa en och testa om den överlever i en stor kruka.
krister

Funderade faktiskt på om jag ska köpa en till och sätta dem i mina stora krukor vid entrén sen där vi har spaljeér. Fast i år ska Svartögat klättra där så vi får se vart jag ska sätta dem sålänge.

Det går väl att flytta dem sen om jag skulle vilja det?
kristerh
CITAT (fruberglund @ 05-06-2005, 22:23)

Det går alldeles utmärkt.
krister
fruberglund
Idag var jag och köpte en till likadan smile.gif + 3 andra klematis. Sen så kunde jag ju inte motstå en Japansk Blodlönn heller smile.gif
kristerh
CITAT (fruberglund @ 08-06-2005, 21:58)
Idag var jag och köpte en till likadan smile.gif + 3 andra klematis. Sen så kunde jag ju inte motstå en Japansk Blodlönn heller smile.gif

biggrin.gif biggrin.gif hur många klematisar har du nu? wink.gif
krister
fruberglund
Haha...måste räkna...12 st inklusive den som redan satt här när vi flyttade hit smile.gif

Blir nog fint om några år smile.gif
fruberglund
CITAT (fruberglund @ 05-06-2005, 22:23)
Funderade faktiskt på om jag ska köpa en till och sätta dem i mina stora krukor vid entrén sen där vi har spaljeér. Fast i år ska Svartögat klättra där så vi får se vart jag ska sätta dem sålänge.

Kom på en ännu smartare idé. Jag sätter både Klematisen och Svartögat i krukan så kan de klättra tillsammans i år. Svartögat är ju ändå ettårigt och ska ändå bort sen. Då slipper jag ju plantera om Klematisen två gånger. Vad tror du om det?
kristerh
Ha! då leder jag, har endast 14 st rolleyes.gif
det låter utmärkt att samplantera dem.
krister
fruberglund
CITAT (kristerh @ 09-06-2005, 11:21)
Ha! då leder jag, har endast 14 st rolleyes.gif
det låter utmärkt att samplantera dem.
krister

Tusan också biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hmmm...erbjudandet gäller hela veckan...kanske ska åka och köpa 4 st till tongue.gif
kristerh
Gör mig inte avis wink.gif rolleyes.gif jag har inte plats för flera (tror jag)
krister
kerstin z5-6
Jag har 25 frösådda laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Cl occidentalis grosserata , Cl mandshurica , mfl
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2005, 12:26)
Jag har 25 frösådda laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Cl occidentalis grosserata , Cl mandshurica , mfl

Avundsjuk, jag blir så avundsjuk... rolleyes.gif

verkar spännande med frösådda, men hur lång tid tar det innan de blommar?
krister
SaraS
Och vad gör man med sina pytteplantor? Jag har lite gullklematis i torvkrukor, som är så små, så små... Ska jag bara sätta ut dem? Klarar de av zon 4-5, (tänkte ge till mamma...) nån som vet?
fruberglund
Jahapp...då var det ju kört i alla fall smile.gif

Kerstin...du ska då alltid vara värst biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Här kommer en bild på den nyplanterade tillsammans med Svartöga.

Tycker ni jag ska sätta något framför, t.ex. lobelia eller nåt annat hängigt för att skydda rötterna?

Betty
CITAT (SaraS @ 09-06-2005, 13:16)
Och vad gör man med sina pytteplantor? Jag har lite gullklematis i torvkrukor, som är så små, så små... Ska jag bara sätta ut dem? Klarar de av zon 4-5, (tänkte ge till mamma...) nån som vet?

Javisst klarar de zon 4-5, mina växer så det knakar i zon 6. smile.gif
kristerh
klematisen vill ju ha skugga på fötterna men det får de ju av svartögat,
men det är ju klart att det ser ju snyggare ut om du fyller ut med nån täckande sommarblomma, typ lobelia.
krister
fruberglund
Tänkte köpa fint grus och lägga överst i krukan annars. Tja, vi får se hur jag gör. Ska gå ut och kika till dem och se om de överlevt natten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon