Jag kunde inte hålla mig längre utan jag satte ut de perenna Riddarsporrarna och Lupinerna i rabatten idag. Trots att jag bara haft dem ute i 6 dagar och inte i direkt sol. Jag gjorde tält av fiberduk över dem eftersom solen gassade rakt på dem och jag lät dem sitta kvar för natten. Det blir som en avhärdning ute i rabatten skulle man kunna säga.
en fråga: Riddarsporrarna kommer ju inte att blomma i år men jag har satt ett-åriga Riddare också, gör det nåt om man sätter dem lite tätare än rekommenderat i rabatten? Jag tänkte nämligen sätta varannan perenn och varannan ett-årig längst bak i rabatten. Det kommer då endast att bli ca 15 cm mellan plantorna, går det bra eller kan de inte växa ordentligt då?
kerstin z5-6
01-06-2005, 12:23
det blir nog snyggt o tätblommande eftersom de perenna med all sannorlikhet lär blomma med enstaka blommor i slutet juli de med
Jaha, det kanske de gör. Det vore ju kul. Nu vet jag bara inte var jag ska sätta ner Stockrosorna, de borde nog egentligen ha stått längst bak kom jag på nu. Jag får väl göra en ny rabatt!
Det hade varit 0,6 grader ute inatt

det verkar ha gått bra trots allt. Vissa av sommarblommorna har fått fula bruna fläckar på bladen, är det frysskador?
Jissses, kunskapslös som man är har man planterat ut sina perenner idag... trodde de skulle klara köld bättre än sommarblommor.
Inga fiberdukar på mina.

Klarar de inte en frostnatt om det kommer en? Var säkert 1-2 veckor sen det var mindre än 0 senast, men man vet ju aldrig.
Det är alltså sommarblommorna som fått bruna fläckar. Perennerna ska ju klara sig ute utan frostduk om man avhärdat dem som man ska, men jag hade bara fuskavhärdat mina. Perennerna ser ut att må ganska bra, även dem som jag inte täckte med fiberduk.
kerstin z5-6
01-06-2005, 17:09
Utan avhärdning är perenner inte tåligare än sommarblommor -men fryser sommarblommor är det helt kört .. perennerna kan ev komma tillbaka -men helt säkert är det inte .
med avhärdning klarar perenner betydligt tuffare låga temp
Det bruna på dina sommarblommor är säkert frysskada -det kommer nya blad
Hoppas det kommer nya blad. Det märks väldigt väl vilka sorter som är tåligare än andra, Aster, akleja, Tagetes och Lejongap verkar inte ta någon skada när temperaturen sjunker medan Zinnian verkar väldigt kräsen, Stockrosorna också. Jag har lyckats ta död på ALLA mina blå bergvallmo också!
kerstin z5-6
01-06-2005, 17:44
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-06-2005, 18:44)
Hmmm, nu blev jag fundersam. Bor jag inte söder om dig?
visst var det klantigt att lyckas utrota varenda planta?! Jag hade 20 från början, sen blev det färre och färre och till slut ingenting! De ville inte växa heller så nånting var helt klart tokigt. De blev inte större än 1½ cm och tunna som hårstrån.
kerstin z5-6
01-06-2005, 19:45
fruberglund
01-06-2005, 22:27
Jag satte ut mina Riddarsporrar förra veckan utan avhärdning (ja, jag vet men jag orkar inte släpa helt enkelt) och det kommer nya fina skott på dem. De är nog tåligare än man tror.
Egentligen var det bara min buskflox jag planterade... Var köpt i plantskola och där stod den utomhus och jag har själv haft den utomhus de flesta nätter efter köpet. Så nog var den väl avhärdad tror jag. Ser ut att klara sig fint. Rötterna fyllde hela krukan i ett rotsnurr. Rev i rötterna lite på sidorna, men jag undrar om jag rev tillräckligt...?
Har du köpt den på plantskolan och den stod utomhus där så är det ju helt OK att plantera ut. Jag har planterat ut perenner köpta på plantskola för en och en halv vecka sen.
Ska man riva i rötterna när man planterar ut krukodlade plantor, det visste jag inte. Det har jag aldrig gjort.
Haha. Kanske man inte ska det heller. Men rotsnurret var stort. Tänkte att de bara skulle växa runt och runt annars.
Läste här att då man planterar jordgubbsplantor skulle man skära ett kryss i botten och lite på sidorna. Och för träd gäller det ju att de stora rötterna inte får vara i rotsnurr.
Men för den korrekta infon får vi väl vänta på Kerstin och andra experter.
kerstin z5-6
02-06-2005, 18:48
Riva o riva men skaka o reda ut dem i botten gör jag ibland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.