Jag sådde en drös med blommor och kryddor för 2-3 veckor sedan. Vanlig såjord... lite blomsprutande med vanligt vatten, fröna på ytan med ett tuuuunnt lager jord över... vips!! Det kom upp i mängder... men nu börjar jag undra. "Blomman för dagen" börjar bli lååång och blek. Basilika, citronmeliss etc är å andra sidan fortfarande pytteliten och verkar ha stannat... och dessutom är det så otroligt mycket som kommit upp i krydd- och hänglobeliakrukorna.
Det är fortfarande bara hjärtblad på blommorna. Svartöga och pelargon börjar visa ett nytt skott i mitten... men dom andra verkar bara bli vekare och vekare

1) Ska man tillsätta vatten under denna period. Det står "hålls fuktig" på nästan alla frön. Betyder det att gå över lite fint med blomsprutan eller är tanken att dom ska klara sig med det vatten som fanns i jorden vid sådd? Jag vill ju inte ha mögel...
2) Hur är det med solljus? Vågar man låta solen träffa lådorna nu när fröna har grott (även om det inte är mer än hjärtblad).
3) Ska man gallra lite bland hänglobelia och basilika/timjan/citronmeliss/persilja där det kommit upp så jäklarna mycket? Hur många av dessa skolar man sen om per kruka?
4) När ska man flytta plantorna till lite svalare rum (dvs typ källare med ljust fönster)? Redan nu eller först efter omskolning?
/Andreas