Ankan
Fyra frågor kring den här luriga tiden mellan frösådd och omskolning-

Jag sådde en drös med blommor och kryddor för 2-3 veckor sedan. Vanlig såjord... lite blomsprutande med vanligt vatten, fröna på ytan med ett tuuuunnt lager jord över... vips!! Det kom upp i mängder... men nu börjar jag undra. "Blomman för dagen" börjar bli lååång och blek. Basilika, citronmeliss etc är å andra sidan fortfarande pytteliten och verkar ha stannat... och dessutom är det så otroligt mycket som kommit upp i krydd- och hänglobeliakrukorna.

Det är fortfarande bara hjärtblad på blommorna. Svartöga och pelargon börjar visa ett nytt skott i mitten... men dom andra verkar bara bli vekare och vekare sad.gif eller så är det jag som oroar mig för de små liven.

1) Ska man tillsätta vatten under denna period. Det står "hålls fuktig" på nästan alla frön. Betyder det att gå över lite fint med blomsprutan eller är tanken att dom ska klara sig med det vatten som fanns i jorden vid sådd? Jag vill ju inte ha mögel...

2) Hur är det med solljus? Vågar man låta solen träffa lådorna nu när fröna har grott (även om det inte är mer än hjärtblad).

3) Ska man gallra lite bland hänglobelia och basilika/timjan/citronmeliss/persilja där det kommit upp så jäklarna mycket? Hur många av dessa skolar man sen om per kruka?

4) När ska man flytta plantorna till lite svalare rum (dvs typ källare med ljust fönster)? Redan nu eller först efter omskolning?

/Andreas
kerstin z5-6
1) Ska man tillsätta vatten under denna period. Det står "hålls fuktig" på nästan alla frön. Betyder det att gå över lite fint med blomsprutan eller är tanken att dom ska klara sig med det vatten som fanns i jorden vid sådd? Jag vill ju inte ha mögel...smile.gif

Svar Visst är det bra att vara försiktig med dropparna men de måste oftas ha mer vatten än du beskriver

2) Hur är det med solljus? Vågar man låta solen träffa lådorna nu när fröna har grott (även om det inte är mer än hjärtblad).

Svar :Direkt sol ljus i söderfönster bränner lätt bladen -ljust är bra men inte för starkt solljus o inte för varm -skugga lite i så fall

3) Ska man gallra lite bland hänglobelia och basilika/timjan/citronmeliss/persilja där det kommit upp så jäklarna mycket? Hur många av dessa skolar man sen om per kruka?

Svar :Hänglobelian skolar du ut i tussar# utan att gallra -kryddorna en o en i småkrukrukor utom persiljan där du kan ta tussar av den med

4) När ska man flytta plantorna till lite svalare rum (dvs typ källare med ljust fönster)? Redan nu eller först efter omskolning?
Så fort du har hjärtblad + ett bladpar till eller två är det dags att omskola -3 veckor senare bör du ge en svag näringslösning
När groddarna kommit upp o visat hjärtblad bör de få en svalare o ljusare placering

Lycka till med sådderna Andreas laugh.gif
Järfälla
Mina "Blomman för dagen" står i söderfönster i fullt sken. De växer så det knakar - verkar inte alls må dåligt av solljuset!

En till fråga: Tobaksblommorna ser ut som en tät krasse-gräsmatta nu. De är cirka 3 dm höga. Har provat omskola dem, men rötterna är så förbajjat klena och tunna, mina händer känns groteska... Kan man inte vänta tills de fått bättre rötter!?!
kerstin z5-6
Det är bara att ta i -bättre rötter ,nja om du gödslar kanske men de växer inte till förrän de är omskolade
Liten plast sked kan vara ett hjälpmedel laugh.gif
Ankan
Och jag som inte ens fick en enda grodd av mina tobaksblommor sad.gif Men å andra sidan så chansade jag med en fröpåse som gick ut för 2 år sedan...

Nu har jag börjad få fler blad på resten. Snart dags att skola om. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon