Full version: Vad är detta?
A-K
Hej,
den här dök upp nu i år i en rabatt, vi har aldrig sett den förr och har ingen aning om vad det är... Någon här som känner igen den?

Den är ca 50 cm för tillfället, om det kan vara någon hjälp?

Tack på förhand!
kristerh
Kan det vara aronia wink.gif
krister
A-K
Hej Krister!
nej, jag tror inte det, busken har liksom lite "ulliga" blad, nästan som små hullingar, och aronian ser ut som om den har blanka blad, har den det?

Hälsningar

A-K
JonasQ
Bladen påminner en hel del om aronia så det kan vara en sån men grenarna verkar lite annorlunda. Om det är en aronia och bilden är färsk så borde den blomma eller ha blomknoppar nu, ifall den inte är för liten. Tycker oxå att aroninan brukar ha lite glansigare/vaxigare blad.

Bladen påminner lite om äpple oxå, kan det vara ett vildäpple? Det är min gissning som glad amatör smile.gif
Big Gardener
Jag tror det är Getapel (Rhamnus cathartica) eller möjligtvis Brakved (Frangula alnus). Dessa uppkommer ofta som vildskott efter frön som släpps med fågelspillning. Unga skott kan vara svåra att skilja åt och jag ska erkänna att kännetecknen har fallit mig ur minnet just nu.
A-K
Hej igen, jag tror att du är på rätt spår Birger, men ser bladen ut så här på en apel? Bladet är likadant på baksidan, alltså inte gråaktig eller med annan färg. Det är lite "ludet" både på över- och undersidan. Kan det hjälpa?
Hälsningar

A-K
Big Gardener
Om det inte är någon annan som kommer på något får jag be att återkomma imorgon om detta när jag har tillgång till mina anteckningar.
Big Gardener
Jo, jag har kollat mina anteckningar samt Ingmar Holmåsens "Träd och buskar" och är ganska övertygag om att det är Getapel eller Vägtorn som den också kallas. Korrekt vetenskapligt namn är Rhamnus cathartica.

Vilka kännetecken? Grenbyggnaden är strick uppdelad i kort och långskott vilket är typiskt. Tornar är typiskt. Bladen stämmer i utseende och hårigheten stämmer också. Uppkomsten är typisk: Fröplanta som uppkommer spontant.

Kolla gärna hur veden ser ut. Den bör ha en brunröd kärna och svagt gulaktig ved.
A-K
Tack! Vad bra att jag fick veta vad det är, frågan är vad jag ska göra med den? Kan man gräva upp den eller är det en växt som har ett stort rotsystem? Kan den blomma? Då kanske den ska få vara kvar ändå wink.gif

Tack för hjälpen!

A-K
wolkenkrabber
inte nämnvärt mycket till en brydnadsbuske iaf,

Du kan läsa och se bilder om den här
Anders zon 1
Det är inte getapel. Bladens nervatur och form stämmer inte. Troligen är det någon sorts Prunus - förmodligen krikon (Prunus domestica ssp. insititia) eller möjligen körsbärsplommon (Prunus cerasifera). Man kan heller inte utesluta att det är en hybrid mellan slån och plommon (eller krikon). Slån korsar sig ibland med plommon eller krikon och avkomman brukar se ut som ett mellanting mellan arterna.
Big Gardener
Tornarna stämmer inte riktigt med varken krikon eller körbärsplommon, men möjligtvis med slån, men bladen är varken slån eller krikon, möjligtvis körbärsplommon.

Om du har möjlighet kan du kolla hur veden ser ut.
Pixi
liknar den detta?

snofsan

Krikon har långa taggar på grenarna och stammarna. Färgen på bladet liknar krikon och slån som har mera blått i färgen.

Hos mig poppar det upp krikonplantor lite här och där och jag tycker att bladen inte riktigt liknar vare sig bigarrå eller surkörs utan mera krikon och slån eller kanske moreller.

Slån har väl dessutom mycket mindre blad? rolleyes.gif
zaaritha
Men--visst är krikonblad lite håriga?
snofsan
Det kan man nog säga. Luddigt och luddigt förresten, det känns lite strävt snarare.

Om man tittar närmare på A-K:s buske ser man ju flera tornar på de små grenarna. Att den har blivit en buske beror kanske på att den blivit bortrensad eller nerklippt tidigare säsonger och därför grenat sig. Så jag tror att det är krikon, självsått från surkörs eller plommon eller nåt.

Fördelen med krikon är att man kan använda sorten för att ympa plommon på.
Jag gjorde ett test för många år sedan och ympade in Reine Claude, och det har blivit ett rejält träd med massor med goda plommon.

Krikonbrännvin har visst varit omtyckt förr.... tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
zaaritha
Jag har också trott på krikon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon