Hej, är det någon som har ett tips på hur jag kan bygga ett vindskydd (i markisväv?) för att ta fram när det blåser extra mycket? Vår altan är ca 3 meter bred, och jag har fästpunkter i bägge ändar, men vad ska jag använda för att det inte bara ska bli funktionellt utan också se OK ut? Helst av allt skulle det vara som en rullgardin på "höjden" som går att dra ut och förankra på ett bra sätt, men jag kan inte riktigt komma på hur det ska göras. Någon som har gjort något liknande eller har en bra idé? Alla tips mottages tacksamt!
Hälsningar
Vi fick med förra ägarens "rullgardiner" till altanen (vi har tak på altanen). De hade helt enkelt köpt pinnvävsjalusier (i stil med Ikeas "Bambu"), som de hade på altanen på sommaren och lagrade i källaren över vintern. Vi har ännu inte testat dem, men de borde ju skydda mot både vind och sol. Det sägs ju att ett vindskydd som släpper igenom lite luft är bättre än en helt lufttät "spärr", som lätt skapar drag eller vill blåsa bort.
Om ni inte har något tak på altanen kan ni kanske sätta upp nån sorts ram att hänga upp vindskyddet i.
dammkillen
02-06-2005, 09:01
ett tygstycke som hålles på plats uppe och nere av ett speciellt fjäderjärn/stål med krokar i ändarna som hakas fast i öglor i varje ände av de tre metrarna. Tygstycket kan dras i sidled. blir tre meter för långt för att konstruktionen ska bli stadig delar man upp tygstycket i två 1,5 metersbitar med en fästpunkt på mitten. här kan man använda det favorittyg man vill ha, som håller för rådande vindförhållande.
netaave
03-06-2005, 20:54
Jag har gjort ett utdragbart vindskydd av markisväv. Jag slog i stora öljetter varje halvmeter i markisen, sen har jag smala rostfria stänger uppe och nere endes räcket så jag kan dra för om det blåser eller ta bort insynen. Mitt är 3,60 långt och gjort av 1,20 bred markis, minus fållarna är det ca 95 cm högt.
Infällt hålls det på plats av ett omtag också sytt i markisen med öljetter i båda ändar på en krok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.