farbror B
01-06-2005, 10:12
Har författat ett snyggt sommarbrev som ska till över fyrahundra personer.
Layouten är snygg, genomtänkt och informationen saklig.
I slutet lade jag tom in en dikt.
Men hur i hela friden får jag bort den tomma sidan som datorn vill ha ?
Den vill ge dokumentet två sidor!
jag vet att många kommer att skriva ut brevet och då kommer dom också att få med en blank sida.
Please help!
Ställ dig efter det sista tecknet i dikten och tryck på deleteknappen tills sidan försvinner...
Har du säkert redan försökt - men man kan ju hoppas att lösningen är så enkel
farbror B
01-06-2005, 10:32
Funkade inte alls!
Då hoppade dikten istället, omformaterad ner på den nya sidan...
*morrar åt den som gjort programmet*
Airamya
01-06-2005, 10:33
Hmmm. vet inte riktigt vad det beror på att du fått en extra sida, men du kan prova att ändra marginalerna (Arkiv - utskriftsformat - marginaler). Om du gör marginalerna mindre så kanske den tomma sidan försvinner? Över- o nedermarginalerna då... Vänster o höger ska du nog behålla som de är.
Annars kan du prova att kopiera hela sidan och klistra in den i ett nytt dokument, kanske funkar.
Eller så kan du maila den till mig så ska jag kika på det, då kan jag (förhoppningsvis) se vad det beror på.
Usch då... har själv suttit med word och formatering idag... yuck!
Testa att ställa dig på den tomma sidan och tryck backspace istället - blir nog samma sak men värt ett försök.
farbror B
01-06-2005, 10:40
näpp inget händer
farbror B
01-06-2005, 10:44
äsch då, när jag tittar på förhandsvisningen så finns det bara en sida
*pustar ut*
Om du klickar på dolda tecken knappen (bakvänt P) så ser du vad det är som finns på sidan två! Det borde gå att markera och delete...
Annars får du väl markera det du vill skriva ut och klistra in i ett nytt dokument. Ha Dolda tecken knappen då med så du ser att du inte markerar det på sidan 2!
Lycka till...
Jag tycker inte att man skall skicka i väg word dokument överhuvudtaget, om man kan undvika det. Om motttagaren bara skall läsa innehållet, och ev skriva ut det så är det bättre att göra om det till PDF-format . Med word-domument finns det en viss risk att man sprider virus. Dessutom kan word dumument innehålla information som man inte vill dela med sig, tex tidigare versioner av samma dokument, med text som man raderat.
Spara om dokumentet med "Spara som..." Det kan ibland hjälpa.
solkatten
01-06-2005, 11:33
Har du sidbrytningar?
Om dikten hoppar: har du lagt in den i textruta eller nåt?
Har du skrivit i spalter?
Rubriker?
Bakvända P upp i menyraden är bra om man vill se osynligheter!
Är det en liten, liten ruta eller ring först i meningen? Rubrikinställning
Skicka det ändå och skyll på att det är fel hos mottagaren?
Det kommer troligen ändå se annorlunda ut hos mottaren - gör PDF-fil av det. Finns gratis-varianter på nätet att ladda ner om du inte har kostat på dig Adobe costware
osv
osv
farbror B
01-06-2005, 11:35
näe hjälpte inte heller
solkatten
01-06-2005, 11:37
Om du vill kan du skicka det till mig så kan jag se om jag hittar nåt konstigt.
Eller så blir vi två som svär.
susanne_cederholm@hotmail.com
Pia mitt i Skåne
01-06-2005, 11:40
Fungerar det inte med Ctrl+ baksteg (när markören är i den tomma sidan som du vill bli av med) så hade jag hade nog öppnat ett nytt tomt dokument och markerat texten (manuellt, inte med "markera allt") och klistrat in det i det nya dokumentet.
farbror B
01-06-2005, 11:40
har inte acrobat reader, mer än för att kunna läsa pdf, kan inte skapa dem själv.
solkatten
01-06-2005, 11:47
Har du skapat det från ett tomt dokument eller tog du ett gammalt och ändrade i?
Om det var ett gammalt och du har fått det av någon kan det vara virus eller korrupt. Fast det brukar komma en ruta om att det inte går att spara pag av att dokumentet är korrupt.
hmm
Bettson
01-06-2005, 11:49
Ändrar man sjävl marginaler för att få plats på en sida och skickar till andra så kommer deras utskriftsinställningar att gälla när de skriver ut, så det blir två sidor i alla fall.
Varför inte ta en storlek mindre font.
solkatten
01-06-2005, 12:24
Man kan ändra marginalerna i linjalen
View - ruler
och sen gör marginalen mindre i linjalen som är i ovan- och vänsterkanten.
Fialotta
01-06-2005, 12:24
CITAT (Bettson @ 01-06-2005, 12:49)
Ändrar man sjävl marginaler för att få plats på en sida och skickar till andra så kommer deras utskriftsinställningar att gälla när de skriver ut, så det blir två sidor i alla fall.
Varför inte ta en storlek mindre font.
Så tänkte jag oxå....mindre och börja högre upp...så allt får plats på ett
farbror B
01-06-2005, 12:33
men allt står redan på ett papper ju !!
gott om marginaler att skriva mer om man ville
Det finns många sätt att "gratis" skapa PDF-dokument, ett av de enklaste är att använda programmet
PDF 995. Programmet är fritt, men varje gång man kör det så kommer det upp en reklamsida, betalar man $9.95 så slipper man reklamen. Förutom att skapa PDF dukument så skan man använda det för att sätta ihop olika PDF sidor, till PDF-dokument.
Markera allt (inte med "markera allt" knappen utan börja i slutet och gå uppåt längs sidan (se till att inte markera något "tomt" tecken sist i dokumentet - det är viktigt!).
Sen: ctrl c, nytt dokument, ctrl v.
Det bör fungera om inget annat gör det
CITAT (KURT @ 01-06-2005, 13:38)
Det finns många sätt att "gratis" skapa PDF-dokument, ett av de enklaste är att använda programmet
PDF 995. Programmet är fritt, men varje gång man kör det så kommer det upp en reklamsida, betalar man $9.95 så slipper man reklamen. Förutom att skapa PDF dukument så skan man använda det för att sätta ihop olika PDF sidor, till PDF-dokument.
Jo, det fungerar alldeles utmärkt till enklare dokument... Glöm bara inte att ange att bara sidan 1 ska bli pdf, annars kommer båda med.
Blunda när reklamen dyker upp, så fungerar det ännu bättre
farbror B
01-06-2005, 12:44
går inte det heller
alla mysko grejer följer med
nån som känner bill gates? lust att ge honom stryk...
ställ dig i kö, det är det många som vill...
Fialotta
01-06-2005, 12:58
CITAT (farbror B @ 01-06-2005, 13:44)
går inte det heller
alla mysko grejer följer med
nån som känner bill gates? lust att ge honom stryk...

Mejla honom du
farbror B
01-06-2005, 13:23
fixade till det, genom att plocka ner det och klistra in bitarna i ett nyt dokument ( det sjunde totalt)
mycket riktigt fanns mitt i, dolt, en sidbrytning jag inte hade beställt *morr*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.