Full version: Rotlöss?
noora
Är det någon som har eller kan peka på en bild på rotlöss? Jag misstänker att min ena orkidé har drabbats av det sad.gif Det är fullt med pyttesmå vita "tussar" i krukan. Om det är löss är de för många för att bekämpas, även om just en orkidé är mycket lättare att byta jord på än en vanlig krukväxt, men jag vill inte slänga den utan att vara säker. Den står i alla fall i "karantän" i ett annat rum än alla andra krukväxter.
kristerh
Det är ullöss du har fått, de kan vara lite knepiga att få bort från orkideérna, du kan ju spraya försiktigt på håll över orkideérna men se upp så de inte fryser om du använder spraygift, passa på att byta jorden samtidigt, och tvätta området kring plantan med nån spritllösning, de kryper omkring överallt, du kan oxså ta provadopinnar som du löser upp i varmt vatten och låter stå över natten för att sedan vattna med, (3 pinnar till 10 liter vatten) vilken behandling du än väljer så räkna med att göra om det efter ett par veckor annars kommer de garanterat tillbaks.
krister
noora
Jo, jag läste nånstans att ullöss och rotlöss är samma sak (men kallas för rotlöss när dom sitter på rötterna)...

Det verkar bara vara den ena som är drabbad, och den är ändå ganska risig i övrigt så jag ska nog slänga den för att inte riskera att lössen sprider sig. Det är ett rejält angrepp nämligen sad.gif

Sedan blir det till att inspektera alla andra plantor. De kan ha stått på samma fönsterbräda tidigare, och jag har ingen aning om när lössen dök upp unsure.gif Hoppas bara att dom inte gett sig på mina chiliplantor, för dem vill jag inte förgifta.
kristerh
Ja det är nog enklast att slänga plantan, min erfarenhet är att de rackarna bara kommer tillb.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon