Fru fet
1. Jag har en doftschersmin, vet ej hur gammal, som är ca. 1.5 meter hög. Den har inte en endaste knopp! Står i n/v, ganska soligt. Grön och fin i övrigt. Vad kan jag göra för att hjälpa den (inför nästa år då).

2. I trädgården finns ett givet "trädhörn" där det i dagsläget inte står ngt träd. Enligt grannarna har föregående ägare planterat 4-5 stycken där, alla har dött. Hörnet ligger i n(/ö), inte så soligt, ganska fuktigt. Förslag på vad man skulle kunna prova?

..och en bonusfråga - kan man ge azaleor en slurk benmjöl? Har just fyllt på med surjord och undrar om man skall gödsla också.

Mycket tacksam för råd och synpunkter! :)
Näcken
Ett tips för trädhörnet:

Vi har tre björkar i ett hörn, två vanliga med hänggrenar (vet inte vad de heter) och en som är 4-5 m hög hängbjörk, dvs bildar koja under. Det ger en fin hörna och vägg och björk tål väta.
Fru fet
Glömde: Jag bor strax söder om Stockholm, zon 2-3. Tung lerjord!
Cilla
Schersminen: Säkert hårt nedskuren för några år sedan eller nyp+lanterad. Har den ljus och bladen inte tyder på torka blommar den när grenarna är tillräckligt gamla.

Trädhörnan: Antagligen för sankt för många träd, för blött i marken. Dränera eller ställ träden på rejäl kulle när ni sätter nya och inrikta er på skuggtåliga, vattenkrävande träd. Just nu står det still i huvudet, det enda jag kommer på är salix.

Benmjöl: Går bra som gödsling till de flesta växter och bedartade innan midsommar. Men det du gjort, luckrat, jordförbättrat och haft långtidsverkande kogödsel/gödslad planteringstorv är nog viktigare. Benmjöl är visserligen också relativt långtidsverkande (jämfört med hönsgödsel) och till nytta såvida man inte övergödslar starkt. Ett dyrt men bra gödslingsmedel tycker jag det är, perfekt där det kryllar av perenner så att kogödseln inte får plats och som litet kompleement till den ganska näringsfattiga kogödseln man köper.
Fru fet
Tack för era svar! En tårpil kanske vore nåt då.. När jag hämtat mig-har tillbringat eftermiddagen med att plantera 20 plantor hasselört som marktäckare under nämnda azaleor, så jag känner mig lite mör.. ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon