Full version: Pioner!
olgak
Jag läste att vissa pioner blommar i juni (ex bondpioner) och andra i juli ("doftpioner"). Ligger det någon sanning i det? På plantskolan stod det juni-juli på alla, så det var ju inte så stor hjälp smile.gif .

Jag önskar inte mindre än fem olika sorter som blommar i juli, gärna rosa. De måste inte vara exklusiva, men det vore roligt att ha olika.

Något förslag på juniblommande sort vore också kul!
Rossi
Det beror väl lite på var i landet man bor också. Men i allmänhet kan man väl säga att bondpioner blommar tidigare än doftpioner.

Här kommer några av mina favoriter när det gäller doftpioner. Har allihop själv.

Bowl of Beauty - ljusrosa med gräddgul mitt. Tidig blomning. Enkla blommor.
Festiva Maxima - Vit med röda stänk. Ett måste!!!!
Jakorma - Rosa silverskimrande. Bra till snitt!
Karl Rosenfield - Skarpt mörkrosa.
Shirley Temple - Vit-ljusrosa.
Sorbet - Olika rosa färger. Fluffig och oerhört vacker!
olgak
Jag bor i zon II.
Rossi
Vi bor i zon 1 och jag måste säga att knopparna på våra bondpioner och luktpioner är ungefär lika stora just nu. Bondpionerna planterade vi ifjor så jag har ingen erfarenhet av när de kommer att blomma hos oss i förhållande till våra doftpioner. Men jag ska hålla koll på dem i år och återkommer!
astrid.m.s
Näckros pion- Bowl of beauty

Detta TROR jag är en vanlig bondpion, eller....?

Har även en pion med vinröd färg, men den hade jag inte tagit nån bild på. Kanske det är en doftpion?
Blomstertanten
Min ena rosenpion blommar nu ! rolleyes.gif
Rosenpionen är den som kommer ur jorden sist men blommar först !
Den är nog den pion som är lättast att få i blom.
AnnammA
Min ceriserosa bondpion blommar nu, och även en av träpionerna står i blom.
rolleyes.gif
AnnA zon 1-2
pionmarcus
jag rekomenderar

festiva maxima
edulis superba
bowl of beauty
karl rosenfield

och slutligen min egna favorit: felix crousse.(finns en sprillans ny sådan i min rabatt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon