Full version: Vad är nihilism!?
*solis*
Finns det någonting so heter så och vad hadlar det i såna fall om?

Vetgiriga Solis är i gång igen tongue.gif
Biggan_
Slog upp det i ordlistan. sleep.gif
1. åsikten att det inte finns några verkliga värden el. någon relig. verklighet och att livet sålunda saknar mening
2. ry. revolutionär ytterlighetsrörelse ca 1855-86
nihilistisk= nedbrytande, negativ
Airamya
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nihilism
*solis*
Tack wub.gif Det var intressant läsning!

Jag undrar bara varför ord kan så att säga poppa upp i mina tankar och sen måste jag bara ta reda på om det finns och vad ordet betyder smile.gif

Förresten var denne Nietzsche sjuk på något vis i psyket eller har jag blandat ihop honom med nån annan tänkare!?
farbror B

Jo minsann! Läste just på och visst var Nietsche vad man förr i tiden skulle kallat "sinnessvag".

Ett nervsammanbrott, där han gråtande kramade om en häst som ble pryglad av sin ägare, tros vara vändpunkten (låter för mej som en högsta normal reaktion!?) och han skrev under speudonym en massa osammanhängande brev till vänner och bekanta, som alla började förstår hur det var fatt.

de tio sista åren sköttes han av sin syster och betraktades då helt sinnesslö( mentalsjuk).

Låter som en klassisk psykos i mina öron.
*solis*
CITAT (farbror B @ 01-06-2005, 13:40)

Jo minsann! Läste just på och visst var Nietsche vad man förr i tiden skulle kallat "sinnessvag".

Ett nervsammanbrott, där han gråtande kramade om en häst som ble pryglad av sin ägare, tros vara vändpunkten (låter för mej som en högsta normal reaktion!?) och han skrev under speudonym en massa osammanhängande brev till vänner och bekanta, som alla började förstår hur det var fatt.

de tio sista åren sköttes han av sin syster och betraktades då helt sinnesslö( mentalsjuk).

Låter som en klassisk psykos i mina öron.

Det var just något sådant som jag har läst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon