Katarina H
01-06-2005, 12:56
Det regnar en massa nu samtidigt som mina äppelträd blommar. Hur mycket stör regnet pollineringen av mina träd och kommande fruktbestånd?
Big Gardener
01-06-2005, 13:59
Det kan störa en hel del beroende på hur länge regnet och det kyliga vädret pågår. Pollinerare (bin och humlor) flygor inte lika gärna i regn, liksom när det är kallt.
Under hur många dagar är blommorna mottagliga för pollinering? Träden hemmavid var som blommigast härom veckan, och då var det ju inte idealiskt väder. Hoppas dock på att humlorna är tuffare än bin, för det är mest humlor hemmavid. Samt vildbin kanske.
Jag vet inte exakt hur länge blommorna är befruktningsbara men det är inte så många dagar. Regn och blåst försämrar betydligt, som Birger skriver.
Det är då man får lita till de trogna humlorna, de jobbar i sämre väder än alla de andra. Och det är därför jag ofta förespråkar sälg. De håller de tidigväckta humlorna vid liv eftersom de är de första träden som tidigt ger humlorna mat.
Synd är att inte getingarna vaknar tidigare, de skulle göra större nytta i fruktträden än på kräfttallrikarna... Men det finns naturlitgvis en sorts mening med deras sena vaknande också.
Jaså, är getingar så viktiga för pollineringen? Jag tänkte de bara ytterst sporadiskt pollinerade. Eller är det så att getingen käkar upp mycket ohyra vid äppelträd?
Och jag vägrar tro att det kan finnas någon meningar med getingar

Precis som fästingar är de mestadels avskyvärda tycker jag

De skulle kunna vara om de började att jobba lite tidigare på sommaren. Säkert är de viktiga för pollinering av senblommande växter, men någon mer kunnig får gärna berätta.
Mening med getingar måste det väl ha blivit eftersom de kommer igen år efter år...
Här kommer en
länk till en getingsida. Bzzzzzzz
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.