|
Ni som ska hålla i midsommarfirandet - har ni börjat att planera än?
Vi brukar ha midsommarfirande hos oss och ibland kan man tycka att det är kul att variera sig lite när det gäller maten. Speciellt om man som jag inte tycker om sill .... Men det är inte alltid det går hem med nymodigheter på midsommarbordet. Ett år hade vi friterade bläckfiskringar utöver den vanliga maten men det var inte så poppis om man säger så.
Något som är gott till jordgubbarna istället för grädde är att blanda i vaniljsås i grädden och ha i limesaft och basilika. Mums! Och så kan man blanda i limeskal i sockret.
GoSatta
01-06-2005, 14:17
förra året körde vi (ja förutom sill, janssons och västerbottenpaj) thaimarinerade kalkonvingar och thaimarinerademedöl grillspett av hästkött vilken gick hem hur bra som helst. Kräftskivan körde vi traditionellt den med men avslutade med grillade kräftor.
Biggan_
01-06-2005, 14:22
Biggan_
01-06-2005, 14:24
CITAT (Birgitta P @ 01-06-2005, 15:22) Jag glömde snapsen! Herre Gud hur kunde jag glömma den!!!
Vi kör som vi alltid har gjort -grillat. Mest kött av olika slag med goda grönsaker, sallader, röror och sånt till. Avnjutes som knytkalas med släkten i sommarstuga vid havet. Gott gott!
Edit: Limesocker är supergott!
Men potatis och sill och gräddfil som är SÅ GOTT! (Och så måste det vara gräslök till gräddfilen och dill i potatisen och sallad till alltihopa mmmmmmmm och så nubbe förståss)
CITAT (Birgitta P @ 01-06-2005, 15:22) Midsommarafton äter vi nypotatis och rökt kalkonbröst som vi köper på Ingelsta Kalkon, där man kan få skivorna lite tjockare skurna än smörgåspålägg (någon mm tjockare) Bra idé! De har mycket gott! Åker du till Ingelstad eller handlar du i butiken i Lund? Ps. Det är väl överflödigt att nämna att det ska vara färsk basilika i grädden/vaniljsåsen?
Biggan_
01-06-2005, 14:49
CITAT (Rossi @ 01-06-2005, 15:46) CITAT (Birgitta P @ 01-06-2005, 15:22) Midsommarafton äter vi nypotatis och rökt kalkonbröst som vi köper på Ingelsta Kalkon, där man kan få skivorna lite tjockare skurna än smörgåspålägg (någon mm tjockare) Bra idé! De har mycket gott! Åker du till Ingelstad eller handlar du i butiken i Lund? Ps. Det är väl överflödigt att nämna att det ska vara färsk basilika i grädden/vaniljsåsen? Vi åker till Ingelstad helst, om vi hinner. Snapsen köper vi på bolaget, det hinner vi!
OK.
Vi prenumererar på tidningen Matmagasinet - de har bra och enkla recept. Ett förslag till välkomst-tilltugg som de hade i senaste numret var att bjuda på jordgubbar som man till hälften hade doppat i choklad och sedan låtit det stelna. Låter jättegott tycker jag! Men så är jag ju också slav under choklad .....
Biggan_
01-06-2005, 14:55
Jordgubbar och champagne är också gott
Tro det eller ej men jag har aldrig någonsin druckit snaps. Vet inte hur det smakar och har ingen lust att testa heller. Nu när jag är inte är purung längre (ni får gärna säga emot mig  ) så är det helt OK i min omgivning men när jag var yngre blev jag ofta "bespottad" för det.
Biggan_
01-06-2005, 15:03
CITAT (Rossi @ 01-06-2005, 15:57) Tro det eller ej men jag har aldrig någonsin druckit snaps. Vet inte hur det smakar och har ingen lust att testa heller. Nu när jag är inte är purung längre (ni får gärna säga emot mig  ) så är det helt OK i min omgivning men när jag var yngre blev jag ofta "bespottad" för det. Spottar du i glaset då?? Tar själv gärna en snaps vid "högtidliga tillfällen" med det menar jag midsommarafton, julafton, påskafton, kräftskiva o.s.v. men kravet är att det är Skåne som bjuds, annars får det vara.
Ha, ha! Ja, skulle jag någon gång smaka så fick det väl bli Skåne ....
Jag har aldrig haft någon längtan efter det. Jag dricker gärna vin, drinkar, likör etc. men inte snaps. Har väl tyvärr upplevt för mycket av dem som druckit för mycket av det ...
Biggan_
01-06-2005, 15:20
CITAT (Rossi @ 01-06-2005, 16:09) Ha, ha! Ja, skulle jag någon gång smaka så fick det väl bli Skåne ....
Jag har aldrig haft någon längtan efter det. Jag dricker gärna vin, drinkar, likör etc. men inte snaps. Har väl tyvärr upplevt för mycket av dem som druckit för mycket av det ... Lagom är bäst! Lagom är högst två snapsar!
SOLVEIG
01-06-2005, 15:38
Ja, Precis vad min (tyvärr) avlidne make sa: 1 är för lite 3 är för mycket.
Hannele
01-06-2005, 16:41
Vi ska klara årets student först.
Pia mitt i Skåne
01-06-2005, 17:12
CITAT (Birgitta P @ 01-06-2005, 15:22) Midsommarafton äter vi nypotatis och rökt kalkonbröst som vi köper på Ingelsta Kalkon Åh, Ingelstad kalkon... Det är ett ställe som man verkligen inte kan komma ifrån utan att ha handlat slut på hela innehållet i börsen. De har ju MASSOR... Jag får nog ta en sväng dit, fast det får nästan bli ett heldagsprojekt när man ändå åker så långt.
Pia mitt i Skåne
01-06-2005, 17:21
CITAT (Rossi @ 01-06-2005, 15:57) Nu när jag är inte är purung längre Aja, du är ju på rätt sida om strecket än så länge Vi brukar alltid samlas ett helt gäng hos en svägerska. Var familj tar med vad de vill ha i sillväg. Man tar också med sig grädde, jordgubbar och gräddfil och diverse starka drycker allt efter behag. Potatis, dill, gräslök, hemmabakat bröd och andra tillbehör finns redan där. Det brukar så gott som alltid bli samma mat, alla som kommer gillar sill.
*solis*
01-06-2005, 18:03
Sill och potatis ska det vara men utan nubbe till
gammelnalle
01-06-2005, 18:11
en platta starköl, 2 st helrör, 1,5liter fickljummen dricka , ett paket grillkorv...' så e de klart!!!
CITAT (gammelnalle @ 01-06-2005, 19:11) en platta starköl, 2 st helrör, 1,5liter fickljummen dricka , ett paket grillkorv...' så e de klart!!!  Jag ringer dig kanske på Midsommarafton så kan du ju komma och liva upp stämningen hos oss! Inte för att vi brukar ha tråkigt i och för sig men NÅGOT torrare än så. Jodå, vi bjuder på snaps till midsommar och alla utom jag dricker det .....
gammelnalle
01-06-2005, 19:59
CITAT (Rossi @ 01-06-2005, 20:50) CITAT (gammelnalle @ 01-06-2005, 19:11) en platta starköl, 2 st helrör, 1,5liter fickljummen dricka , ett paket grillkorv...' så e de klart!!!  :D :D Jag ringer dig kanske på Midsommarafton så kan du ju komma och liva upp stämningen hos oss! Inte för att vi brukar ha tråkigt i och för sig men NÅGOT torrare än så. Jodå, vi bjuder på snaps till midsommar och alla utom jag dricker det ..... ring gärna nån dag innan så jag kan köra bil...... man vet aldrig NÄR midsommarafton börjar.... Önskelåtar???
Snöflinga
01-06-2005, 20:36
GoSatta, västerbottenostpaj,  Kan man få receptet, låter gott
GoSatta
01-06-2005, 20:37
kan det tyvärr inte, en kompis mamma som gör den och den är oooootroligt god  Men nu när du säger det är det ju faktist värt att fråga för skulle vilja kunna göra den själv!
Snöflinga
01-06-2005, 20:40
Ja, gör det  och återkom
mamamaggan
01-06-2005, 21:32
Vi firar midsommar i våran sommarstuga med min mans syskon och syskonbarn varje år. Så har det varit sedan min svärfar byggde kåken 1962!!!
Då var inte jag med men inte kan vi bryta denna tradition. Ett par veckor innan midsommar brukar jag ringa runt och säga " Det blir midsommar precis som vanligt" och då vet alla vad som gäller. Vi har knytis men delar upp det så att någon tar sillen någon annan potatisen o s v. Var och en tar med vad den vill dricka ( oftast Skåne) till sillen. Vi grillar senare på kvällen. Jordgubbstårtan är också obligatorisk.
Disken tas ALLTID om hand av karlarna medan tjejerna ( någon enstaka karl kan få följa med om vi är på det humöret) tar en promenad runt området med små stopp här och där för att heja på trevliga grannar.
En tradition som jag, som i vanliga fall inte är så traditionsbunden, bara älskar!!!!
CITAT (gammelnalle @ 01-06-2005, 20:59) Har en känsla av de kommer spontant Nallen!
farbror B
02-06-2005, 09:45
På midsommar dukas alltid fram den traditionella menyn:
Matjessill och gräddfilssås med gräslök.
Eventuellt kan något grillat tillkomma, samt naturligtvis grönsaker, nybakt bröd och jordgubbar till efterrätt
Pia mitt i Skåne
02-06-2005, 10:03
Och så midsommarstången, sångerna och lekarna förstås...
farbror B
02-06-2005, 10:12
I Byn Bjursås firas modsommar lite annorlunda.
Först hålls en midsommarkonsert i kyrkan, med spelmän, sång och dans. Naturligtvis sjungs I denna ljuva sommartid och andra sommarpsalmer. Därefter tågar alla, ledda av en blåsorkester, uppför det branta berget till Dössberget (restaurang/dansplats/festplats med gudomlig utsikt) där midsommarstången reses, efter tal av prästen.
De som vill dansar (läs barnfamiljer) . Därefter är det dax att bege sej hemåt, för sedan brukar det vara dansbandsdax och ungdomsfylla..
farbror B
02-06-2005, 10:18
Låter som din man kan göra dej pussvänlig med rätt flaska från systemet.. Mysigt med sköna minnen sådär
CITAT (farbror B @ 02-06-2005, 11:18) Låter som din man kan göra dej pussvänlig med rätt flaska från systemet.. Urgammalt knep, farbrorn! Har du aldrig provat det? Testa nu till midsommar så får du se!
farbror B
02-06-2005, 10:20
vet nog inte var jag skulle börja leta riktigt.. kan inget om viner..
Pia mitt i Skåne
02-06-2005, 10:34
Blir det felkanske man blir förvandlad till Gnäll Ellen i stället...
Man får bara akta sig så att man inte blir på KANELEN ..... (för att återknyta till baktråden!)
Lassila
02-06-2005, 11:07
OOO Äntligen Midsommar, Ja i år blir det först sill lunch med min mammas hembakta tunnbröd följt av resande av midsommarstång. Sen på kvällen har jag införskaffat en hel lättrökt spädgris som vi ska grilla på spett  Senare på kvällen ska jag spela på logdans tills korna kommer hem eller arla morgonstund
netaave
02-06-2005, 12:26
Det här måste stå på bordet på midsommar:
EKOS LAXTÅRTA MED ROM
Botten: 200 gr mörk kavring 75 gr smör
Fyllning: 5 gelatinblad 250 gr rökt lax 1 schalottenlök eller 1 liten gul lök 2 ½ dl mellangrädde 500 gr kesella mager 2 dl lätt cremefraiche 1-2 msk press citron salt och peppar
Garnering: 200 gr röd stenbitsrom dill citron
Finhacka kavringen eller kör den i mixer. Smält smöret och blanda det med smulorna, häll det i en form med löstagbar kant och platta till med handen eller en sked till en botten. Låt stå i kylen ca 15 min.
Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten ca 10 min. Skär laxen i små bitar, skala och finhacka löken. Vispa grädden i en stor bunke, rör i kesella och fraiche. Rör i lax och lök, smaka av med citron och kryddor. Krama vattnet ur gelatinet, smält det på svag värme och rör ned det i smeten. Häll fyllningen i formen och ställ i kyl att stelna 3-4 tim. Bred över rommen. Tag bort kanten på formen och lägg den på serveringsfat. Garnera med dill och citron.
Till det en "lilling" och iskall öl. Senare brukar vi grilla ute eller i ugnen beroende på väder. Då blir det vin till.
Prova och ät jordgubbarna med citronformage, det är jättefräscht.
Pia mitt i Skåne
02-06-2005, 15:06
CITAT (netaave @ 02-06-2005, 13:26) EKOS LAXTÅRTA MED ROM
Prova och ät jordgubbarna med citronformage, det är jättefräscht. Det här får jag nog testa lite i förväg känns det som...
netaave
02-06-2005, 20:13
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 02-06-2005, 16:06) CITAT (netaave @ 02-06-2005, 13:26) EKOS LAXTÅRTA MED ROM
Prova och ät jordgubbarna med citronformage, det är jättefräscht. Det här får jag nog testa lite i förväg känns det som...  Johan och jag pratade om dig på båten igår, blir ju liksom lite mer tid till det på en kryss än efter en vanlig dans. Du får väl bjuda över han på en smakbit och hälsa från mig.
*Felix matte*
02-06-2005, 20:21
CITAT (GoSatta @ 01-06-2005, 21:37) kan det tyvärr inte, en kompis mamma som gör den och den är oooootroligt god  Men nu när du säger det är det ju faktist värt att fråga för skulle vilja kunna göra den själv! Här hittar du en del recept på Västerbottenostpaj.
Snöflinga
02-06-2005, 21:39
TACK, skall provlaga
Hannele
14-06-2006, 12:47
CITAT (Rossi @ 01-06-2005, 14:58) Ni som ska hålla i midsommarfirandet - har ni börjat att planera än? Lite funderingar har man väl..
Jag kommer jobba iår igen på Midsommaraftonen och Midsommardagen.
netaave
14-06-2006, 17:05
Prova något nytt i midsommar. Kärna ur och klyfta en (eller fler) nektariner i ca 8 klyftor. Klicka dit lite ricottaost där kärnan suttit och linda om något rökt ex. smala skivor av lufttorkad skinka. Jättegott!  och inte så dyrt heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|