SOLVEIG
01-06-2005, 15:45
I höstas så satte jag ner några vitlöksklyftor.Köpta i affär. Tänkte: de kanske är besprutade eller det är fel årstid!
Nu har jag massor med små"buskar", som dessutom har stora knoppar överst! Skall det vara så här?
Blir det vitlökar av dem eller skall jag klippa dem som gräslök?
Någon som vet?
Dulcamara
02-06-2005, 00:27
Vitlök skall helst sättas sent på hösten (om man inte har alltför kärvt klimat, då kan den sättas tidigt på våren) så det var alldeles rätt gjort. Om du vill ha vitlökar så skördas de i slutet av sommaren när blasten börjar gulna. Men om du vill ha en mildare vitllökssmak kan du använda den färska blasten och klippa den som gräslök. Jag brukar sätta vitlök under sommaren och använda just så (kan även wokas och kokas). Det som låter mystiskt är att den redan har knopp, den måste vara väldigt tidig av sig - men man vet ju inte vad det är för sort man får när man tar sådana man köpt i en vanlig matvaruaffär.
SOLVEIG
07-06-2005, 18:29
Tack Dulcamara för intresset ang min vitlök som nu är 30-40-cm.hög.
Jag klipper och strör över maten ( det är såå gott) så folk går väl snart omvägar när jag kommer.
Problemställningen var ju att det blir stora "behållare överst". MEN idag när jag drog upp en så var det en bulb(knöl) underst. Hade jag vetat det så hade jag inte dragit upp den utan avvaktat Den hade alltså inte en behållare upptill!!
Hur skall jag nu förhålla mig till detta -att det växer upptill men tydligen sällsynt nertill?
Hälsn. Solveig som antagligen-troligtvis slipper förkylning p.g.a. tunnkläddhetm.m.
Dulcamara
08-06-2005, 09:22
En del vitlökssorter får också små lökar i en klunga i toppen av blasten- nästan som våningslöken (de kan man också använda om man vill). Men dina vitlökar växer säkert till sig också under jord om du vill spara dem, då måste blasten få utvecklas fritt. Vitlök har en ganska lång utvecklingsperiod, så de är inte färdiga förrän i slutet av sommaren.
SOLVEIG
08-06-2005, 20:50
Hej o tack för ditt engagemang !
Det är tydligt att det inte är många som fattat hur nyttig vitlöken är!!!
Hitills är det bara du och jag!
Menar du att man skall använda de små fröna som växer i toppen också?
Skall man i så fall äta dem eller så dem?
Det växer så jag nästan hör hur det knakar.
Just nu håller jag på att klippa och äta så det växer snart inga baciller på eller i mig!
Skall nu odla rosmarin som jag också har för mig är jättenyttigt, men jag hade ju tänkt att ha något annat godis i landet också!
Ja det är just vad det är godis!!
Självklart har jag PERSILJA : oj vad den trivs!
Dill- då tänker jag små potatisar samt självklart kräftor! (dock inte samtidigt).
Gräslök MÅSTE man bara ha.
Ja, ni hör ju själva, med tillägg av morot,rädisa,sallad samt lite blomster för själen så är mina tre avdelningar pallkragar redan fulla.
Jag har ju inte ens känslan av att ha börjat.
Är det någon som känner igen sig?
Airamya
09-06-2005, 00:09
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.