Det är tid att ta hand om basilikan. Är lite osäker om jag ska sätta dem en och en eller i klunga. Ser lite futtigt ut med en liten fröplanta i en egen kruka och de man köper i affären ser ju buskiga ut, det kan väl inte bli så buskigt av en planta? Eller ska den sen toppas för att grena sig? Kan man övervintra den inomhus så den kommer igen nästa år = perenn? Hur stor kruka ska den ha?
Fnattan
01-06-2005, 18:30
Jag har som vanligt ingen aning, men just idag ställdes jag inför samma fråga och valde att särra klotbasilika var för sig i krukor, men vanlig basilika i klungor.
Är det någon som vet?
Timjan har jag också samplanterat i större krukor. Det kanske var fel?
Fnattan
Jag brukar ha ca 3-4 plantor i samma kruka, av basilika. Absolut inte fler, men mindre går säkert jättebra. Toppa så mycket ni kan äta av, då grenar de sig fint och man kan säkert fylla en kruka av bara en planta.
ingrid fuxwall
01-06-2005, 20:49
Har inte sått basilika på många år, har en planta som jag tar skott från och så får jag nya varje år.
Eftersom Basilika fryser vid + 5 grader har jag alltid mina inne och i söderfönster överlever de vintern bra, så bra att jag har tillgång till kryddan året om.
ingrid
Tack snälla ni för bra svar! Ska köpa ny jord i dag och plantera mina basilikaplantor. Jag sätter lite olika antal i 5 - 6 krukor så får vi se hur de tar sig.
Katarina H
02-06-2005, 08:33
Jag brukar också sätta flera i samma kruka, att sätta bara en är alldeles för lite. När det blir trångt för dem och rötterna smyger ut nedtill så är det ju bara att plantera i större kruka.
Yin o Yang
02-06-2005, 10:28
Hann inte ställa frågan

innan svaret var här. Har också planterat om och satt några plantor tillsammans. Hur är det med oregano? Den har jag också satt en liten klunga i varje kruka

och den verkar trivas fint i växthuset, precis som timjan och basilika

. Tänk att en så liten timjanplanta kan dofta så otroligt mycket och gott
little.lunatic
04-06-2005, 13:40
Jag har en del problem med min basilika, det verkar som att den slokar vad jag än gör. Köpte för nån vecka sen färdigplanterade växter som ska hålla sig i de krukor de redan är i. Dvs det är inte såna pyttekrukor man köper i mataffären som i regel bara är til för engångsanvändning.
En av dessa plantor har blivit mycket ljusare och mer gulaktig än de andra, utan en anledning jag kan förstå. Varför blir det så? Denna planta verkar dock mycket mer benägen att bilda nya blad än de tre andra, mörkgröna, jag har. Klipte ner en av dessa sistnämna ganska ordentligt (då jag hade en jättebjudning på pizza =), och jag räknade med att den direkt skulle skjuta ut nya blad men istället verkar den bli brun å dö.
Jag har också märkt att de reagerar snabbt om jorden skulle torka bara en dag eller två, så därför håller jag dem fuktiga med bevattning underifrån. Dessutom duschar jag dem ganska ofta. (Vet inte om det är till någon nytta men jag får i varje fall en fantastik doft i köket efteråt.)
Finns det risk att de ruttnar om jag konstant vattnar underifrån eller vad bör man egentligen göra?
mvh,
/ l.l
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.