Full version: Cembratallens rötter
milsjg
Vi har en cembratall cirka tre meter framför vårat hus. Vi börjar dock att bli lite oroliga när dess 10 cm i dameter stora rötter slingrar sig mot huset (närmaste ytliga 1 meter från huset innan den försvinner ner i jorden). Kan de skada källarmuren (stenbetong) eller på något annat sätt ställa till förtret. Vi vill gärna ha kvar den men inte till vilket pris som helst. Har funderat på att kapa de rötter som kommer närmast huset. Tacksam för lite kunskaper om tallens rötter samt några goda räd om hur vi kan åtgärda eventuellt förtret.

Mikael .
Zaz
Jag läser till landskapsarkitekt och kan inte svara på just cembratallens rötter, men råden för träd i närheten av hus brukar vara 8 (!) meter ifrån huset! Ett annat tips är att trädets fullstora längd = avståndet till huset...
..och tallar har ju för vana att klamra sig fast vid tunna jordskikt, så misstänker att det är mycket kraft i de rötterna när de väl når fram till huset...
sad.gif
..men jag är ingen expert, detta är bara några allmänna råd...
Cilla
Tall tillhör inte de träd som rapporteras många rotskador av men för att se siffror på det måste jag komma åt litteratur som jag inte har för handen för tillfället. Om du vill bli helt säker - kolla med eller i den rapport Örjan Stål skrev under tiden på SLU i Alnarp. Finns i liten bokform och kan säkert köpas av Movium.

Att landskapsarkitekter får lära sig 8-metersgränser för träd har mer med kronan än med rotsystemen att göra. Många arter av pil bör t ex placeras mycket längre från både hus och ledningar än så, medan körsbär och många fastigiataformer (pelarvarianter) av träd kan placeras alldeles intill hus.

Konstigt nog ser man många misstag vid nybyggen där träd som vill ha stora kronor ställs alldeles för nära husväggrna. I Aspudden såg jag skogsek Quercus Robur på en gård 2 meter från huset. Undrar vad som ska bli av dem - det är ju inte ens vackert att se in i ett helt avskalat träd från husen. Men det kan ha varit en felbeställning eller felleverans också. I Berzelii park mot ett av husen beställdes en fastigiataform men träden utvecklade runda kronor och kom färdör rätt in i husväggarna. Jag har för mig att det var en sorts körsbär som också skulle ge blom innan bladutspring. det blev det inte heller, bladen är ovanligt stort utvecklade när blommen kommer så att blommorna inte syns...

Så kan det också bli - tanken god men leverensen fel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon