Full version: Cembratallens rtter
milsjg
Vi har en cembratall cirka tre meter framfr vrat hus. Vi brjar dock att bli lite oroliga nr dess 10 cm i dameter stora rtter slingrar sig mot huset (nrmaste ytliga 1 meter frn huset innan den frsvinner ner i jorden). Kan de skada kllarmuren (stenbetong) eller p ngot annat stt stlla till frtret. Vi vill grna ha kvar den men inte till vilket pris som helst. Har funderat p att kapa de rtter som kommer nrmast huset. Tacksam fr lite kunskaper om tallens rtter samt ngra goda rd om hur vi kan tgrda eventuellt frtret.

Mikael .
Zaz
Jag lser till landskapsarkitekt och kan inte svara p just cembratallens rtter, men rden fr trd i nrheten av hus brukar vara 8 (!) meter ifrn huset! Ett annat tips r att trdets fullstora lngd = avstndet till huset...
..och tallar har ju fr vana att klamra sig fast vid tunna jordskikt, s misstnker att det r mycket kraft i de rtterna nr de vl nr fram till huset...
sad.gif
..men jag r ingen expert, detta r bara ngra allmnna rd...
Cilla
Tall tillhr inte de trd som rapporteras mnga rotskador av men fr att se siffror p det mste jag komma t litteratur som jag inte har fr handen fr tillfllet. Om du vill bli helt sker - kolla med eller i den rapport rjan Stl skrev under tiden p SLU i Alnarp. Finns i liten bokform och kan skert kpas av Movium.

Att landskapsarkitekter fr lra sig 8-metersgrnser fr trd har mer med kronan n med rotsystemen att gra. Mnga arter av pil br t ex placeras mycket lngre frn bde hus och ledningar n s, medan krsbr och mnga fastigiataformer (pelarvarianter) av trd kan placeras alldeles intill hus.

Konstigt nog ser man mnga misstag vid nybyggen dr trd som vill ha stora kronor stlls alldeles fr nra husvggrna. I Aspudden sg jag skogsek Quercus Robur p en grd 2 meter frn huset. Undrar vad som ska bli av dem - det r ju inte ens vackert att se in i ett helt avskalat trd frn husen. Men det kan ha varit en felbestllning eller felleverans ocks. I Berzelii park mot ett av husen bestlldes en fastigiataform men trden utvecklade runda kronor och kom frdr rtt in i husvggarna. Jag har fr mig att det var en sorts krsbr som ocks skulle ge blom innan bladutspring. det blev det inte heller, bladen r ovanligt stort utvecklade nr blommen kommer s att blommorna inte syns...

S kan det ocks bli - tanken god men leverensen fel!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon