Full version: Plantera Skuggmorell
Tjosan
Köpte ett körsbärsträd, Skuggmorell, idag. De sa att den blir ca. 3 meter hög.
Lät ju riktigt bra men nu kom jag på att om den ska planteras 50-100 cm från vår grusgång så kanske grenar kommer sticka rätt ut där man ska gå.. Eftersom trädet blir så kort..
Vilket avstånd rekomenderar ni?
Cilla
Minst 3 meter rekommenderar jag, samt att ni när trädet etablerat sig på växtplatsen (1-2 växtsäsonger) stammar upp det åt stigsidan till, dvs tar bort några av de lägst sittande grenarna. Tag ett par varje år till dess att de lägsta grenarna åt stigen kommer på ca 2,5 meters höjd. Då kommer ni kunna gå under de långa, hängande, grenarna sedan och njuta av blommen som ett tak över huvudet.
Tjosan
Jag var rädd för ett sånt svar som 3 meter smile.gif
Tack Cilla, än en gång hjälper du mig...
Cilla
...fast när jag tänker efter kan man nog ställa det närmre, men då gäller verkligen att man stammar upp innan grenarna blir grova. I stadsmiljoer ställs ju körsbär numera överallt. De har stammats upp från början (kallas för träd på högstam när man köper dem) och det kanske kan vara en variant för er.

Men det är fint med ett träd som man "lyfter" på ena sidan också, och som böljar fritt och lågt på den andra. Om ni har sättsand under gruset borde det inte vara någon fara för att trädet sticker sina rötter i grusgången - träd avskyr sättsandsmiljöer vid rötterna. har ni något annat luftigare kommer det säkert inte bli något rotproblem iallafall, man kan ju alltid lägga på lite mer grus om rötternas ovansida skulle bli synliga.
Tjosan
Nej vi har ingen sättsand under gruset, För här där vi bor är det bara grus i marken rätt o slätt.. väldränerat smile.gif bara ett tunt lager jord överallt.
Vi ska givetvis fylla på med jord där vi gräver ner trädet smile.gif
Men då borde det fungera bra. Hur nära skulle du tippa på att man kan plantera om man stammar upp ena sidan?
Cilla
Tja... om man kan tänka sig ett assymetriskt träd (det är faktiskt fint när det är väl gjort och inte för sent när grenarna är grova) och vet detta med vikten av uppstamning så... Har den gott om plats åt alla andra håll än grusgången och det inte körs något på grusgången som kommer att skada stammen så kan man plantera riktigt nära. Så nära så att bil, barnvagn, snöskottning mm inte kommer att skada stammen när de kör förbi. Så nära att man kan vattna trädet de första åren med spridare (t ex på nätterna) utan att det stör verksamheten på gången. Körsbär behöver mängder av vatten vid etableringen.

Om man planterar nu låter man alla grenar vara kvar. Sätter trädet fart med grentillväxt nästa sommar tar man bort några av de nedersta grenarna en torr dag i juli/augusti. Och nästa år ett par till samma period.
Tjosan
Inga bilar här. Detta är en grusgång inne på gården till huset.

Ta bort grenar? Skulle man inte stamma upp dem, eller menar du att man ska ta bort de nedersta och sen stamma upp de övre?

ska grus blandas i jorden som man planterar trädet i? vi gjorde så med våra äppelträd, är det samma med kärsbär?
Cilla
Stamma upp = ta bort de nedersta grenarna som växer från stammen.
Som du vet kommer de grenar som sitter på en viss höjd när trädet är litet, alltid att sitta på denna nivå. Också när trädet blir stort och grenarna grova och långa - de sitter på samma höjd på stammen.

Vad man blandar ut den befintliga jorden med beror på vad man har för befintlig jord. Körsbär vill gärna ha lätt jord, dvs en del grus och grov sand, en del ler, en del organiskt material från växtriket (brunnen kompost ed). Det är inte fel att plantera trädet så att det hamnar på en liten kulle när planteringen är klar, men om man har starkt sandblandad jord i markerna redan är det inte lika nödvändigt.
Tjosan
hehe okidoki.. trodde man skulle böja upp dem.. Nä jag visste inte att de var i samma höjd små som stora.. faktiskt funderat över det där men nu vet jag.. tack än en gång... vilken novis man är smile.gif
Cilla
Kolla http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=8112 - gissninglek om träd. Fråga 23 behandlar detta.
Tjosan
Intressant... Ser dessutom att du Cilla är öbo.. det är jag med, kul smile.gif
Cilla
Ja utan vatten kan man ju inte vara om man är en planta! Öliv och sjöliv hör ihop med trädliv, fast det inte finns ett enda träd på sjön. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon