Hej alla glada!
Är det nån som vet hur man blandar jord till älghornsbräken och vad ska den bestå av?
Ska det vara mossa eller löv, ska den gödslas?
Jag har odlat älghornsbräken på en vacker gren. Jag band in den lilla jordklumpen i vitmossa och trädde en nylonstrumpa över alltsammans. Vattningen ordnade jag med en "självbevattningstråd" och en upphänd flaska. Efter bara några månader hade hölsterbladen omfamnat gren och nylonstumpa. Det hela blev mycket naturligt och vackert men det gick inte att sätta om den på grund av att hölsterbladen bildat ett klot kring grenen. Efter ca tre år dog den, men den växte bra och var fin medan den varade.
Alpiner i Halmstad
30-03-2003, 09:13
Vi "matar" plantorna med dött växtmaterial. Se album krukväxter. Några gånger under tillväxtperioden dränker vi in komposten med svag gödning.
m.v.h. Bernt
Det är naturligtvis helt rätt sätt att mata epifyter med växtdelar. En riktigt mager kompost, typ orchidekompost fungerar förstås bra om man vill odla i kruka. Mitt älghornsbräken gick inte att mata så för det fanns inte någon tratt att lägga materialet i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.