|
Susanne i Linköping
01-06-2005, 20:16
Mina rosenbönor vill ut, men jag har svårt att hitta växtplats åt dem. I odlas faktaarkiv står det att rosenbönor gärna vill ha lerblandad jord, jotack lera finns det men inte plats. Det blir nog nåt större kärl (på betongplattorna) med köpejord i, om jag kan hacka loss lite lera ur marken försöker jag väl blanda i den. Men vilken köpejord är bäst till bönor? De behöver ju inte mycket gödsel så kossa verkar inte lämpligt. Ytterligare att välja mellan är planteringsjord (vet inte torvprocenten, är väl 90 nåt), barkmull och toppdress.
Ett par plantor funderar jag på att knö ner i pallkragen närmast förrådet, där växer jordärtskockor, vitlök, italiensk ruccola och gladiolus. Kan någon av dessa samsas med rosenbönorna?
Elizabeth
02-06-2005, 07:51
Jag har inget svar på din fråga, däremot känner jag att jag vill passa på och fråga vad du planerar att ha för stöd till din rosenbönor. Mina fyra planor står än så länge också inomhus men så fort det blir varmare vill jag plantera ut dem. Kan dock inte bestämma mig var samt vilket stöd de ska ha. De kan väl bli rätt höga, enligt info på påsen upp till 4 m
Jag hade rosenbönor i kruka förra året (vanlig blomjord). Krukan var kanske 24 cm i diameter, och som stöd använde jag en "kon" av bambupinnar (c:a 1 meter hög). Den stod på balkongen, så när bambupinnarna "tog slut" (vilket skedde rätt fort) lät jag rankorna först gå lite upp och ner på bambupinnarna (för att den skulle bli buskigare) och sedan slingra runt balkongräcket. Mycket blad blev det, så sätt den inte för nära något annat som då blir täckt...
Susanne i Linköping
02-06-2005, 10:09
Stöd för rosenbönor? I fjol lät jag bönorna slingra sig uppför några gamla julgransstammar, jag har kvar dem så det blir nog en upprepning i år. Dessutom har jag lite beskärningsskräp, långa pinnar från spirea och lite annat, på kolonilotten. Där hade jag dessutom ett par gamla gardinstänger av trä som jag använde till växtstöd. Bilder? Jag ska dit idag, om jag kommer ihåg ska jag försöka plåta lite.
Bambupinnar har jag också använt, det knepiga är att få dem att stå stadigt för bönorna blir ganska tunga framåt sommaren. Det gäller att köra ner dem ordentligt i jorden och surra riktigt stadigt i toppen, det är lätt hänt att surrningen glider för pinnarna är hala. Och så får man inte snåla med längden, jag använde 180-centimeterspinnar och det var i kortaste laget.
Här hemma på uteplatsen tänkte jag försöka få blomsterbönorna att fortsätta upp på taket till redskapsskjulet, efter att de nått toppen på växtstöden. Kan jag få bönorna att växa från två håll borde de kunna växa ihop med varann däruppe och på så sätt stödja varann, hoppas jag. Nackdelen är förstås att jag behöver stege för att skörda.
Elizabeth
05-06-2005, 22:27
Susanne i Linköping
06-06-2005, 01:30
Julgranarna är inte så jättehäftiga, grenarna är bortklippta så bara stammen är kvar. Tipset att göra så fick jag här på forumet (förstås!). De andra stöden skulle jag ju ta bild på men det har inte blivit av än (skäms). Det blir nog så att jag tar en säck planteringsjord till bönorna, troligen odlar jag direkt i säcken för jag har inget lämpligt att hälla över jorden i. Måste åka och köpa mer jordsäckar, det är bara en kogödselpåse kvar. Eller hade jag en säck torvmull nånstans?... Efter bara två års rosenbönsodling är jag ingen expert precis men detta är mina erfarenheter: rosenböna går att toppa, men den växer sig jättelång ändå. Jag tror den grenar sig om man toppar, men jag brukar inte bry mig. Mina bönor brukar växa högre än stödet, men då får de väl göra det då! Orkar de inte klättra uppåt på varann trillar de ner lite, då brukar jag försöka dra ned dem längre ner på stödet och låta dem börja om att klättra därifrån. Men är de långa och står inne tror jag det är bäst att få ut dem snarast, i fjol hade jag en tidigt sådd planta som stod inne och blev lång, den kom av sig i växten och blev aldrig särskilt produktiv. De jag sådde senare, och planterade ut så fort de började växa över de första bladen och såg ut att vilja slingra sig, växte mycket bättre. Och så ska man skörda baljorna innan de blir grova och tråkiga, får de bilda frön slutar plantan blomma. Men lite frön låter jag förstås bildas så att jag har till utsäde nästa år, det går av sig självt för jag brukar alltid missa att plocka några baljor, särskilt mot slutet av säsongen när plantorna är yviga.
ingrid fuxwall
08-06-2005, 23:04
Men varför har Ni satt inne ?
Själv skulle jag satt mina frön i dag men så såg jag på påsen att man borde låta dem ligga i vatten några timmar först så mina kommer inte i jorden förrän i morgon och av gammal vana vet jag att det säkert blir en massa bönor innan frosten kommer alltför mycket.
Susanne i Linköping
09-06-2005, 09:54
Brist på tålamod? Ärligt talat har du rätt, de kommer upp med raketfart och måste snabbt planteras ut så man vinner inte mycket tid på att förkultivera. Men om det kliar i fingrarna och man bara vill ha fröna i jorden och det fortfarande är frostrisk eller för låg jordtemperatur så måste man så inne. Fast jag ställer ut dem så fort de grott, så slipper jag avhärda. Det beror ju även på vilken zon man odlar i. Den jag hade inne i fjol var ett experiment, jag sådde två bönor redan i mars eller april bara för att se vad som skulle hända. De blev långa och försökte blomma, men kom av sig. Sedan fick den ena plantan spinn och dog. Den andra spinnbekämpade jag och höll nere med toppning, men den lade av efter ett tag och växte dåligt (troligen näringsbrist, trots att jag gödslade lite). Till sist planterade jag ut den, och det blev väl lite bönor på den men inte mycket. Ungefär det resultat jag väntat mig.
dragonbeauty
12-06-2005, 16:15
O va spännande att läsa, jag satte mina bön-frön först igår!! Inomhus i ett litet drivhus...vet att det är en aning sent, men här har vi ju inte fått nån värme än så man kan ju låtsas att det är maj fortfarande! Får väl se om dom hinner växa till sig något innan sommaren är slut, annars var det ju ett kul experiment iaf! Jag hade tänkt att ha dom hängade från en kruka på balkongkanten ist för klättrande, kommer det att funka tror ni??!
Ophelia
12-06-2005, 16:56
Mina rosenbönor har kommit upp varenda en. De växer så de knakar. Går attas snabbt för dem att gro.
Heddas matte
12-06-2005, 17:34
om de vill ha lerjord så kanske rosjord funkar, de vill väl också ha lerblandad jord om inte jag minns fel?
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2005, 17:47
De funkar även utan lerjord jag har mina i mullrik kompostjord och de brukar växa mycket braändå trots att det inte finns lera.
cultura
12-06-2005, 19:09
Jag låter mina rosenbönor klättra på ett hönsnät över en stor sten. Jag tror att det blir riktigt bra.
Christa
05-06-2006, 06:38
Hittade denna tråd när jag sökte på rosenbönor and stöd. Denna diskussion var ju förra säsongen så hur gick det? Själv funderar jag på att köpa en spalje eftersom jag skall ha bönorna mot en vägg. Hur långt ifrån väggen bör jag i så fall sätta spaljen? Om jag nu hittar någon lämplig. Tycker det brukar finnas förvånansvärt lite att välja på när det gäller stöd av olika slag. Har ni något bra tips om vilken affärskedja som säljer bra spaljeer? Har några störar som jag först tänkte luta mot väggen men de är ju inte så långa och då kan de ju heller inte breda ut sig på bredden. Allra först tänkte jag binda snören eller ståltrådar mellan två befintliga spaljeer. Var dock rädd att det skulle bli för svajigt. Eftersom de slingrar sig är det kanske heller inte bra med vågräta snören? De befintliga spaljeerna som stöder varsin clematis på varsin sida om bönraden sitter bara 1 eller 2 cm från väggen och det tror jag är för nära men jag vet inte. Det är första gången jag har rosenbönor så jag känner mig lite tafatt. Så alla duktiga odlare HJÄLP...
Whiskuchi
05-06-2006, 09:25
Jag är också rosenböneodlare för första gången, har sex armeringsjärn som jag tänkte skulle få funka som stöd (funderar på att sätta dem som en tipi och göra en rosenbönskoja, men vet inte var en sån skulle få plats)
hnorbeck
05-06-2006, 13:43
Angående jord: Jag har odlat i vanlig balkonglådejord i stor kruka med gott resultat (när jag inte hade tillgång till trädgård, vilket jag har numera).
Angående stöd: Själv har jag som bönstöd använt 2 av hörnstolparna från en kasserad bokhylla märke "Ivar" från IKEA. Jag har dem på ungefär 2 meters avstånd med en tvärbjälke i toppen och en i botten. Binder sedan tvättlina eller annat tjockare snöre fram och tillbaka mellan dem. På så sätt kan man stödja upp en hel rad av störbönor. Kolla grovsoprum och/eller sopcontainer efter kasserade trästolpar av lämplig längd. 2 meters höjd anser jag räcker även för blomsterbönor. Där ovanför får de slingra på varandra och till slut hänga ner. Det brukar bli bra i alla fall. Det ska ju helst gå att skörda utan stege eller pall också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|