Full version: Rådjur
jåj
De kommer på morgonen äter tulpaner kommer tillbaka åter kärleksört!
De kommer tilbak och äter klematis...
De kommer igen och tuggar på min thujahäck.
De kommer och trampar i mitt grönsaksland.

Tror att dom också skakar avsig fästingar med massor av hemsak sjukdommar...
Käns som desa hovdjur är värre än mördarsnigeln!

Mitt i ett villasamhälle i en storstad här hjälper inte hunarnas lukt, urin blodmjöl eller att öpna fönstret och gasta!

Men frågan hjälper EL stängsel, har för 25 årsen använt detta för att skyda burfåglar från kattor och ugglor med ett 100% lyckat resultat!

På Jula går det att köpa en koplet anläggning för mindre än 2000:- och idag käns det inte så dyrt .... efter sista besöket!

Någon som provat ?

JÅJ
KURT
Man får nog inte ha det i tättbebyggt område.
mulle
Spraya överallt med tabasco! Köp en ordentlig pumpspruta som du kan hänga över axeln och duscha så grundligt som möjligt.
Du kan blanda med vatten men testa att blandningen fortfarande bränner ordentligt på tungan!
Efter några tabascotuggor är rådjuren nu helt borta. Mina tulpaner bara frodas!
Och det kan tilläggas att det finns rådjur till förbannelse i mina trakter!
Tipset har jag fått från kommersiella storodlare i Holland.
Mulle
KURT
CITAT (mulle @ 02-06-2005, 08:03)
Spraya överallt med tabasco! Köp en ordentlig pumpspruta som du kan hänga över axeln och duscha så grundligt som möjligt.
Du kan blanda med vatten men testa att blandningen fortfarande bränner ordentligt på tungan!
Efter några tabascotuggor är rådjuren nu helt borta. Mina tulpaner bara frodas!
Och det kan tilläggas att det finns rådjur till förbannelse i mina trakter!
Tipset har jag fått från kommersiella storodlare i Holland.
Mulle

Det kan mycket väl fungera med tabasco, men jag har ju mycket svårt att tro att kommerciella odlare skulle skydda sina odlingar mot betande rådjur genom att spruta? Oavsett vad de sprutade så skulle det kosta alldeles för mycket att hålla på med sådant (det söljs ju också bort vid regn eller bevattning), det är mycket enklare att få rådjuren bortskjutna, eller att hägna in.
mulle
Det var ett stort reportage om tabascon i Holland där odlarna bara berömde metoden och där miljövännerna också delade ut frikostigt med ros.
Tabasco är drygare än man tror, man kan blanda i ganska mycket vatten. Dessutom, påstod holländarna, lär sig djuren med tiden att grödan smakar pest.
Tabasco är det första som funkar riktigt bra hos mig! Det har inte ens gått en hel flaska ännu i år så så värst dyrt tycker jag inte att det är.
Mulle
kristerh
Ring kommunen o klaga, uppmana era grannar att oxså klaga, om många ringer skickar kommunen en "sanerare" som skjuter av beståndet.
krister
Kattgräs
...jag provade med tabasco men "mina" rådjur är nog finsmakare... unsure.gif blink.gif tongue.gif
Evin
Jag hittade den här när jag var ute och surfade.

http://www.ideverkstaden.com/navigprodukt.html

Själv har jag inte provat den.

Kanske kan vara något?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon