|
Vallet är inte helt lätt men lätta dit hjärta och spy din galla och låt oss skratta efter alla tårar ...
HÄLSNINGAR MED HOPP OM EN BRA SOMMAR JÅJ
CITAT (jåj @ 01-06-2005, 22:11) Vallet är inte helt lätt men lätta dit hjärta och spy din galla och låt oss skratta efter alla tårar ...
HÄLSNINGAR MED HOPP OM EN BRA SOMMAR JÅJ Skratta ? jag har då lätt att hålla mig för skratt när jag tänker på min Liljesamling som jag samlat ihop i många många år. jag hade alla möjliga och omöjliga färger och former på dom ( min älskade samling ) Är det nåt jag hatar så är det väl Liljebaggar, som kan skövla en hel samling på bara ett par dar. Jag åkte på semester över helgen och ordnade en granne att vattna blommorna om det skulle vara för varmt, det hade dom gjort, men Liljebaggarna hade inte lämnat mycket kvar av liken. Det stog bara raka pinnar rätt upp där dom vuxit, sen dess så kommer det upp ett par blad nån gång, men aldrig nån blomma. Dom kvällade nog ordentligt den gången. Jag skulle så gärna vilja göra ett nytt försök med Liljor, men det får bli om man flyttar nånstans där dom röda äcklen inte trivs.  Finns det föresten nånstans i Sverige där dom inte finns?
Hundar !!! Min kompis hund grävde vid ett obevakat ögonblick upp en av mina perenner. Och igår så hade jag planterat om mina gurkplantor- gick och duschade, när jag kom ut så hade min vovve käkat upp två I våras när den första tulpanen hade fått en knopp så klampade min vovve helt iskallt på den så stjälken gick av.
Maria i Helsingborg
02-06-2005, 15:29
SNIGLAR! utan tvekan. Jag tycker inte bara illa om dem, utan är nästan fobiskt rädd för dem. Det går en stöt genom mig när jag råkar en - även de där slemmiga rund/ovala små kräken. ALLT annat kan jag fördra! 
lilla mamma
02-06-2005, 17:53
Jag älskar mina barn, men hatar deras trampbil, traktor, cyklar och allt annat som mina killar på 4 och 6 använder som bulldozer i rabatterna vid sidan av de ordentligt tilltagna plattgångarna. Hu huu, bye bye min halva riddarsporre Anita
Älgar röstade jag på...eftersom de rent fysiskt kan ödelägga äppelträd...rådjuren häromkring nöjer sig med att äta knoppar etc, vilket är nog så illa för småträd som man ympat. Men älgen är mer brutal, förra säsongen blev två 30-åriga träd svårt attackerade av älg som bröt av grenar som var ett par centimeter tjocka.
Det är nog äppelträden jag är mest rädd om... att potatisen ibland får besök av knäpparlarver etc får man tåla. Att mina brüsselkålar stryker med pga larver, det är också smällar man får ta. Sånt kan man ju plantera om nästa år om inte annat. Samma med perenner, har aldrig haft problem med skadedjur på dem. Inte nåt allvarligt iaf. Men träd är ju en långvarig investering (i arbete, räkna pengar gör jag inte). Bortsett från älg är jag vad gäller träd och potatis även sur på alla onödigt införda sjukdomar etc...*suck*...kommersiell ekologisk potatisodling, något som Sverige borde vara bra på, begränsas ju av bland annat sjukdomar.
/me köper ALDRIG importerad potatis.
För mig var valet lätt, rådjur... de har fått för sig att just mina tulpaner är de smarrigaste i kvarteret.  Men nu har jag sprejjat en massa äckel-päckel på dem så nu får jag ha dem ifred - tulpanerna alltså.
Susanna
02-06-2005, 18:47
Just nu hatar jag spinnkvalster mest av allt. De har intagit både melonerna och chilin. FY
zaaritha
03-06-2005, 01:44
Just nu mullvad! De har grävt upp rosor, nunneört, bukettapel, liljor, o s v. Jag känner mej hjälplös!!!
Kattgräs
05-06-2005, 17:10
Hatar och hatar... det är lite starkt ord kanske. Men jag la min röst på rådjuren, precis före sniglarna. För rådjuren är som värst när det inte finns så mycket växter ute (det är därför de är värst då  ), de tar krokusknopparna och tulpanknopparna innan de ens hunnit upp ur bladen. Sniglarnas framfart kommer senare, då det förhoppningsvis redan är grönt och skönt. Men det är inte roligt att få sina nyplanterade blommor uppätna.
Sulawesii
05-06-2005, 17:15
Jag avskyr mest de som då och då angriper mina inneväxter, såsom olika kvalster, trips, ullöss och sköldlöss.
ninnisky
06-06-2005, 21:56
Liljebaggar! De segrade över mig och fick mig att gräva upp alla mina liljor!
tomas99
07-06-2005, 06:36
Utan tvekan huskatten den skitter och pissar där jag planterar  och barnen har samma problem i sandlådan,lösningen på problemet är avlivning av herrelösa katter och där är sundbybergs kommun väldigt bra för man har avlivat över 100 katter den senaste tiden,det vore något för övriga kommuner att ta efter.
CITAT (tomas99 @ 07-06-2005, 07:36) Utan tvekan huskatten den skitter och pissar där jag planterar  och barnen har samma problem i sandlådan,lösningen på problemet är avlivning av herrelösa katter och där är sundbybergs kommun väldigt bra för man har avlivat över 100 katter den senaste tiden,det vore något för övriga kommuner att ta efter. Ursäkta  tror du att det bara är herrelösa katter som skiter och pissar i rabatterna?  Dom "herreägda" katterna har precis samma behov som du av att pissa och skita nån gång, och det gör dom där dom tycker att det är lämpligt, inte där det passar dig . Att du är katthatare har du inte gjort nåt för att dölja, men för den skull behöver man inte utrota alla katter.
tomas99
08-06-2005, 06:42
CITAT (Reserv @ 07-06-2005, 08:00) CITAT (tomas99 @ 07-06-2005, 07:36) Utan tvekan huskatten den skitter och pissar där jag planterar  och barnen har samma problem i sandlådan,lösningen på problemet är avlivning av herrelösa katter och där är sundbybergs kommun väldigt bra för man har avlivat över 100 katter den senaste tiden,det vore något för övriga kommuner att ta efter. Ursäkta  tror du att det bara är herrelösa katter som skiter och pissar i rabatterna?  Dom "herreägda" katterna har precis samma behov som du av att pissa och skita nån gång, och det gör dom där dom tycker att det är lämpligt, inte där det passar dig . Att du är katthatare har du inte gjort nåt för att dölja, men för den skull behöver man inte utrota alla katter.  Du reserv läs rubriken innan du skriver något! Så förstår du att det är vad jag tycker är den värsta skade göraren som gäller!!! och då borde du hålla dej till ämnet och skriva vad du tycker är den värsta skade göraren, i stället för att gå till person angrepp, jag tycker att du borde sätta dej på "bänken"ett tag så som reserver brukar göra!
CITAT (tomas99 @ 08-06-2005, 07:42) Du reserv läs rubriken innan du skriver något!
Så förstår du att det är vad jag tycker är den värsta skade göraren som gäller!!! och då borde du hålla dej till ämnet och skriva vad du tycker är den värsta skade göraren, i stället för att gå till person angrepp, jag tycker att du borde sätta dej på "bänken"ett tag så som reserver brukar göra! Jag har läst rubriken och var t.o.m. först ut på plan men min åsikt. Du Tomas, läs inläggen innan du glappar! Och fortfarande återstår då frågan, tror du verkligen att det bara är herrelösa katter som har behov av att pissa och skita? var hittar du nåt personangrepp? Du däremot är nära nog ett sånt lite här och var har jag läst.
tomas99
08-06-2005, 12:43
Ärligt talat så har jag inte särskilt ont av skadegörare i trädgårn..skulle vara kalvar som gått igenom och käkat majs och purjolök då...och en och annan bladlus... Däremot så börjar jag tycka att det finns "skadegörare" i mitt älskade trädgårdsforum... ...måste det balla ur överallt??????? Har försökt att tiga still för jag har inte orkat med.... men det gör mig ledsen att läsa allt detta onödigt tjafs överallt om ALLT...det är som att gå omkring i ett minfält ju...helt plötsligt så smäller det till.........
SannaLasso
09-06-2005, 14:01
Min gamla PAPPA är den värsta skadegörare jag känner till! Han kör över allt som växer, utom sina egna grönsaksodlingar, med gräsklipparen. Mamma satte klematis som skulle klättra uppför några av de gamla äppelträden - brumbrumbrum med gräsklipparen och de var putz weg. Hon planterade några rosor längs gången - brumbrumbrum och de var putz weg. Hon planterade en spireahäck/berså som skulle gömma komposten (den blir ganska stor, bl.a. av pappas rens) - brumbrumbrum och den lilla bersån var putz weg inann den hann bli berså...Han vattnar och rensar och pillar med sina grönsaker men orkar inte vattna mammas blommor om hon är borta hur snällt hon hon än ber honom. Han ser bara växter som han kan äta. Undrar hur han är skapt egentligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|