Full version: Odlingslott
cecil
Har precis fått besked om att jag får arrendera en odlingslott på ca 100 kvm. Det kom oväntat snabbt så jag är helt oförberedd! Min erfarenhet av nyttoväxtodling består ungefär av rädisor i mjölkkartong...
Så nu behöver jag a) tips på en bra grundläggande bok om odling på liten yta och b) tips på något som det inte är alltför sent att plantera nu. Alla idéer om vad man använder sin lilla lott till mottages tacksamt!
Susanne i Linköping
a) 100 kvadratmeter är inte särskilt liten yta, det märker du om inte annat när du rensar ogräs! tongue.gif Köp eller låna Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården", den är jättebra!

b) Du skriver inte vilken zon du odlar i, så jag ger råd som passar där jag själv bor, zon 2-3. Mycket går bra att så nu, bönor till exempel bör man vänta med tills jorden har en temperatur på 12 grader (om jag minns rätt). Squash borde också gå bra att direktså. Om du vill odla sånt som är för sent att så nu, till exempel tomater, köp färdiga plantor på plantskolan. Många växter sås i omgångar, t ex sallat, rädisor, koriander mm, dem kan du så både nu och senare. Potatis är lite sent att sätta men inte för sent, satsa på tidiga eller medeltidiga sorter. Mot sensommaren sår du asiatiska blad. Vitlök sätter du sent i höst.

Vad du ska odla avgör du själv, odla det du gillar att äta, gillar du blommor mer än grönsaker så odla blommor! Testa gärna lite udda saker om du känner för det.

Själv satsar jag helst på växter som både kan ätas och har ett dekorativt värde, såsom blommande jordärtskocka, rosenbönor, röd- och gulskaftad mangold och violettblommande ärtor och bönor. Kryddor är också ett måste.

Lycka till med nya odlingen!
Susanne i Linköping
Nu såg jag att du odlar i zon 1, men det mesta av det jag skrev gäller nog där också. smile.gif
Svante, zon 1
Som sagt så är 100 kvadrat ganska stort om du skall odla på hela ytan. Om jag var du skulle jag ta det bit för bit. Om det var mina 100 kvadrat skulle jag slänga ner en del potatis, bönor och ärtor direkt. Sallad, rödbetor, mangold, olika kålväxter (asiatiska och andra) kan du också testa. Fundera även på om du vill ha bär av olika slag och i så fall var. Då kan du förbereda ställena under sommaren och plantera i höst. Jag har själv ingen erfarenhet av gröngödsling men du kan ju fundera på sådant för den del av ytan du inte hinner med.
cecil
Tack för era tips. Var och tittade på lotten idag - den är i MYCKET risigt skick (staket & annat på trekvart) men där fanns iallafall några jordgubbsplantor och en del maskätna morötter...
Jorden är alldeles ojämn med stora håligheter och torra kokor. Är det en god idé att köpa ny jord och lägga ovanpå, eller måste den gamla grävas om?

Mvh Cecilia
(ska plantera mangold fortast möjligt och sedan en svart vinbärsbuske)
anna_rispan
Där du ska odla behövs det säkert grävas o krattas till lite. Ny jord är alltid bra. Jag har ett liknande dilemma, har typ bara lera på min odlingslott, men har sått ändå. o ska ha en plätt gröngödsling varje år. har delat landet i fyra delar för sånt som ska sås eller planteras varje år. en del av landet är för perenna växter, jordgubbar, allåkerbär, lavendel, strandkål, rabarber, vinbär. Får se hur resultatet blir under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon