a) 100 kvadratmeter är inte särskilt liten yta, det märker du om inte annat när du rensar ogräs!

Köp eller låna Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården", den är jättebra!
b) Du skriver inte vilken zon du odlar i, så jag ger råd som passar där jag själv bor, zon 2-3. Mycket går bra att så nu, bönor till exempel bör man vänta med tills jorden har en temperatur på 12 grader (om jag minns rätt). Squash borde också gå bra att direktså. Om du vill odla sånt som är för sent att så nu, till exempel tomater, köp färdiga plantor på plantskolan. Många växter sås i omgångar, t ex sallat, rädisor, koriander mm, dem kan du så både nu och senare. Potatis är lite sent att sätta men inte
för sent, satsa på tidiga eller medeltidiga sorter. Mot sensommaren sår du asiatiska blad. Vitlök sätter du sent i höst.
Vad du ska odla avgör du själv, odla det du gillar att äta, gillar du blommor mer än grönsaker så odla blommor! Testa gärna lite udda saker om du känner för det.
Själv satsar jag helst på växter som både kan ätas och har ett dekorativt värde, såsom blommande jordärtskocka, rosenbönor, röd- och gulskaftad mangold och violettblommande ärtor och bönor. Kryddor är också ett måste.
Lycka till med nya odlingen!