Full version: Amaryllisplantering
Sara
Hur mycket större än löken bör innerkrukan vara i diameter? Räcker det med någon cm?
Louise i Göteborg
Igentligen behövs ingen jord alls för att löken skall blomma. All näring finns redan där.

Den där fantastiska lökbutiken i Lund (aldrig vart där) "Lilla Fiskargatan" tippsade om att man kan torrdriva amaryllis. Dom lär ha gjort en skyltning med lökar upphängda med snöre i rottoffsen. Amaryllisen växte ut, vred sig uppåt och blommade.

Provade själv för några år sen' med en lök liggande i fönstret på jobbet. Fungerade och väckte all avsedd uppmärksamhet.

Men men men.............sen är löken slut sad.gif Vill man ha kvar sin lök till nästa år behöver den jord under bladväxtperioden.

Nån cm fritt mellan lök och kruka och framförallt ett par cm under löken brukar jag ge dom, de fungerar.
Helen i Piteå Zon 5
Hej Sara! Då jag planterar mina amaryllislökar så tar jag en kruka som är ca. 1cm större än själva löken. Du ska planterar så att halva löken ska vara ovan jord. Vattna ordentligt 1:a gången, vänta sedan tills du ser att knoppen börjar visa sig. Var sparsam med vatten överhuvudtaget pga. att för mycket vatten gör bara amaryllisen ranglig + bladrik. Lycka till! /Helen i Piteå
Ina
Jag har ett helt gäng amaryllisar i en gammal balja. De är nu åtta stycken av lite varierande storlek och de trivs utmärkt. Jag planterar inte om dem varje år utan fyller på ny jord uppifrån och gödslar med benmjöl. De blommar inte nu till jul utan har blivit "omprogrammerade". Det ser ganska mäktigt ut med en skog av vita och röda blommor när de väl kommer igång. biggrin.gif
spotty
Min fem-årige son är ungefär lika galen i amaryllisar som sin mamma. Tyvärr vill han gärna vattna lölen som jag har på drivning. Hoppas det går bra ändå. Han menar ju väl. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon