Full version: Vad är detta?
Frida Sandman
user posted image
Beskrivning: Ljust blålila med liknande form som styvmorsviol, fast denna är helfärgad. Lite tigrerad kring "ögat", stora runda taggade blad. lika stor som en styvmorsviol ungefär.

Hittade den vackra lilla vilt växande vid vägkanten på vår tomt. Får man flytta till rabatten eller räknas det som att man inte får det? Det är vår mark. Hur ska de växa för att trivas? Där den står nu är det bara grus och sol till halvskugga, mestadels sol tror jag nog.

Tips på vilken sort det är? Mamma hade hört talas om skogsviol, men hade ingen aning om hur en sån ser ut.
Fenja
En viol är det i alla fall! Du kan kolla i Virtuella Floran om du hittar din viol.
Mvh
Fenja
Frida Sandman
Kanske skogsviol? Skogsviol

edit: eller Underviol??
Gåsis
Den ser precis ut som min skogsviol. Jag har tagit en och satt i rabatten och det går jättebra, den blommar och blir en mycket större rugge än i skogen. Men den sprider sig inte som ogräs.

/Åsa
Violen
Av de gröna bladen att döma verkar det likna mer underviol.
Den blommar i maj och växer i mullrika ofta kalkrika lundar enlig min
flora. Den doftar gott.
Luktviol är också snarlik men har en mörkare färg än underviolen.
Underviolen blommar i maj medan luktviolen börjar blomma redan i
april.

Skogsviol verkar vara mörkare i såväl gröna blad som blomma och bladen
har en rundare jämnare form och växer inte upp ovanför blomman som på bilden.
Frida Sandman
Nu när jag kollat lite mer noggrant på beskrivningen verkar det vara en underviol. Kul med en lite ovanligare sort. Tack för er hjälp!!
Jejja
Wow! Här tänkte jag just sätta mig och skriva ett inlägg om just den här växten och så fanns det redan ett!!

Jag hittade en sån här blomma i björkskogen utanför vår tomt i förmiddags, den ser exakt ut som på bilden! Det var ett område på kanske 3x3 meter som var helt täckt av dessa gröna blanka blad, men bara en enda blomma kunde jag se. Jag testade att gräva upp lite grann av bladen och hoppas nu kunna få någon sån söt viol i rabatten...

Vad roligt att få veta vad det var innan jag ens hann fråga... laugh.gif
Aries
Vi har violer lite varstans på tomten men hur ska jag veta vilken sort det är? Försökte att titta i virtuella floran men jag tyckte att de flesta såg likadana ut. Våra blommor är blå, inte blålila. Jag trodde att det var en skogsviol men det kanske det inte är?
Men fina är det i alla fall.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...aries&pid=28072
Aries
Det kanske är en ängsviol vi har? För de kunde vara ljusblå, som våra är. smile.gif

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/viola/viol...la/violcan.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon