AndreasBlomquist
Hej!

I alla handelsträdgårdar här i Karlstadstrakten så har det nu dykt upp en ny stor kraftig och tät tomatplanta som står i en 10-20 liters kruka och med en rejäl spaljé i bambu som håller uppe plantan. Totalt ligger väl höjden på runt 1.2 meter. Den har massvis med tomater som sitter fint på kvistar, ser ut att vara någon slags körsbärstomat.
Priset för denna kreationen varierar från 430 kronor på det billigaste stället till 790 kronor på det dyraste.

Jag försökte kolla vad det var för sorts tomat, men det stid ingen sån information. Är det någon utav er som också har sett dessa bjässar i handeln och vet vad det är för sorts tomatplanta? Jag antar att det inte är ett lokalt fenomen med dessa plantor utan att de finns runt om i Sverige på handelsträdgårdar.

// Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
1,2m är väl inte så enormt det är många sorter som blir större än så och som har små tomater. Så enbart beskrivningen små frukter och 1,2m hög planta kan nog passa in på minst 100sorter.

Men det lät svindyrt med 430-790kr för en tomatplanta.
KURT
Jag tror att det kan vara mycket lönsamt att just sälja tomatplantor med färdiga tomater på, det är det nog många som vill ha. Det låter ju lite som de som diskuteras i ett tidigare inlägg.
Svante, zon 1
Vad säger personalen på handelsträdgårdarna, vet inte de vad det är för sort?
krukan
Jag såg något liknande på stan i en blommaffär för 550 kr! Körsbärstomat stod det. Undrar vilka galningar som köper dessa plantor?
AndreasBlomquist
Nej, de vet inte vad det är för sort. Var förbi och frågade idag. Det enda de kunde svara på var att det var en körsbärstomat, som att jag inte såg det själv... sleep.gif Ville ju veta vilken sort och så...
AndreasBlomquist
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-06-2005, 08:36)
1,2m är väl inte så enormt det är många sorter som blir större än så och som har små tomater. Så enbart beskrivningen små frukter och 1,2m hög planta kan nog passa in på minst 100sorter.

Men det lät svindyrt med 430-790kr för en tomatplanta.

Jag har haft flera tomatplantor som är köpta på handelsträdgård, aldrig fört upp någon själv men genomgående för samtliga är att de inte blivit hägre än 50-60 cm.

Jag ska försöka föra upp själv till nästa vår/sommar och vill då ha stora buskiga saker som ger mycket tomater. Tyckte denna var dels fin, sen väldigt mycket tomater också. Dock skulle jag aldrig betala såna här fantasisummor för en tomatplanta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon