Sagosessa
02-06-2005, 08:37
Hej!
Först upptäckte jag att någon ätit av min funkia. Fast inte som man väntar sig, utan bladen var avskurna mera. Inga "bitmärken" således. Konstigt tyckte jag.
Sedan såg jag att getingar flög in under panelen på vårt hus. Skit också! tänkte jag. Getingbo i år igen. Jag såg också att de hade flera olika ingångar till boet och konstaterade att det skulle bli svårt att bli av med dem.
När jag gick närmre för att kika på "ingångarna" såg jag att det inte var getingar. Det var något annat, ludet och biaktigt. Slog upp och såg att det var något så exotiskt som Bladskärarbi. (låter som något som finns i djungeln). Ah, det förklarade min funkia ..
Bin vill jag gärna ha i trädgården, men i huset?
De verkar ha ett bo mellan panel och isolering. De flyger in på flera olika ställen, där det finns glipor mellan bräderna.
Är detta något att bry sig om? Blir det en jättekoloni? Gör de någon skada? Eller kan jag låta dem bo där ifred? De kanske är aggressiva som getingar?
Tacksam för svar och utbildning!
De är ju nyttiga som pollinerare. Man kan ge dem alternativa bon genom att sätta upp tegelstenar, eller avsågade bamburör. Se mera om
biholkar!
Sagosessa
02-06-2005, 10:00
Kurt,
tack för ditt svar!

Läste med intresse om biholkar. Det får nog bli något sådant, och hoppas att bina flyttar från husväggen.
Gossen Ruda
03-06-2005, 08:39
Jag skulle vara glad om bin började bygga i mitt hus, bara dom inte är på något ställe där det blir problem. Bina gör aldrig någon skada, möjligen kan dom gröpa ur isolering.
kristerh
03-06-2005, 11:09
när jag öppnade badrumsfönstret häromdagen så upptäckte jag att ågon slags bi byggt bon i håligheterna i fönsterkarmen där hakarna går in när man stänger och låser fönstret, helt lugnt flög hon mellan hålen o matade sina som jag tror larver.
krister
zaaritha
03-06-2005, 21:15
Sådana steklar hade vi i köket ett år. De murade in ägg o larver i konsollhål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.