Katarina H
02-06-2005, 08:41
Hej!
Det kryllar just nu av sniglar i trädgården och det är svårt att se skillnad på elakingar såsom mördarsniglar och de oskyldiga (?) andra. Därför undrar jag om det gör något om jag tar bort alla som liknar mördrasniglar, eller om sniglar i övrigt gör sån nytta i trädgården att det är dumt att gallra friskt i beståndet?
Nej jag kan inte se att du kan ha någon direkt nytta av dem. Möjligtvis kan endel arter vara föda åt fåglar och insekter.
Andypandy
02-06-2005, 14:07
De enda jag "sparar" är den helsvarta skogs-snigeln som vad jag förstår lever uteslutande på nedfallet organiskt material... och vingårdsnäckorna för jag tycker dem är trevliga, har aldrig sett dem på ngt "dyrt" i alla fall.
Hittills...
Maggan H
05-06-2005, 19:45
Vinbergssnäckor äter på mina Funkior och andra blommor med!
ingrid fuxwall
05-06-2005, 23:05
När jag tar mina snigelrunder klipps allt - inte vinbärssniglarna, men allt annat oavsett färg.
Kanske gör de svarta nytta men de tar jordgubbar och de vill jag ha kvar.
ingrid
zaaritha
06-06-2005, 00:01
De flesta sniglar äter växter, samt multnande organismer!
Så--mestadels; ÄR inte sniglar "skadliga!!
AndreasBlomquist
06-06-2005, 01:19
Ni kan prova att hälla salt på sniglarna. Framför allt mördarsniglar funkar det bra på. De dör på fläcken!
Eva i Norrköping
09-06-2005, 14:47
Nej, de dör INTE på fläcken, det tar faktiskt en stund....
I stället för att gå runt och hälla ut salt överallt, som skadar växtligheten, är det lättare att samla ihop alla sniglar man hittar i en hink, och sedan häller man kokhett vatten över dem. DÅ dör de på fläcken!
Urk, mitt hjärta gråter av att koka/salt/aklippa sniglar. Jag är uppfostrad till att man ska vara lika snäll mota alla djur, må det vara sniglar eller spindlar eller myror. Sedan har jag en magisterexamen i biologi och det har inte direkt gjort det lättare att döda dem. Ändå gör jag det....
Ena delen av mig skrattar nöjd när jag ser en hink med sniglar jag dödat, den andra delen av mig skäms.
Någon som känner igen sig?
Eva i Norrköping
09-06-2005, 20:27
Jag vet precis vad du menar... Men "måste" man nu ha ihjäl en del av dem, så tycker jag man ska välja det som innebär minst lidande för djuren. Utan att för den skull veta "hur mycket" sniglar lider, vill jag i alla fall vara på säkra sidan och förordar det sätt som tar kål på dem snabbast. Kokande vatten, alltså.
Jag håller med dig. Testade salt först, men de verkligen vrider sig som i plågor ett tag innan de dör. Så nu kokar jag dem i en en skål i vasken, som jag häller kokande vatten över. Det säger bara *plopp* så är de döda. Så får man lite mindre dåligt samvete.
zaaritha
10-06-2005, 21:28
Fy fasen! ÄR ni säkra på att ni "bara" torterar ihjäl mördarsniglar?? Övriga, gör väl inget ont?
CITAT (zaaritha @ 10-06-2005, 22:28)
Övriga, gör väl inget ont?
Jo, alla sniglar äter växter. Själv har jag gott om Vinbergssnäckor, de föredrar multnande växtmaterial. De ger sig bara på levande växter om det är så välstädat så att de inte har något alternativ. (Så välstädat har aldrig jag.

) Dessutom är de lätta att för hand flytta från olämpliga ställen till en för dem bättre plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.