Full version: Deppigt alltså
Orchid
Jag blir deppig när jag ser alla fina Orchideer hela tiden, för att alla mina dog juh... ja, okey jag hade stor del i det hela, men det verkar vara så svårt att få dem att blomma om. Vad måste man göra egentligen? Är det min totala brist på gröna fingrar som är att beskylla, eller? Då menar jag den vanliga sorten phalaeonopsis, och venus-skon.
Måste man ha extrabelysning och sådant? Jag vill pröva och köpa en ny nu, men jag känner mig osäker för det är såååååååååå tråkigt och jobbigt när jag inte lyckas få dem att blomma om. Säg, kan det vara nybörjar-otur? Hehe, aja... man kan väl försöka bortförklara sig smile.gif
kristerh
De flesta venusskor blommar högst en gång om året på den sidoplanta som kommer brevid den gamla när blomningen avtagit, det finns dock en sort kallad pinoccio som blommar oavbrutet iallafall hos mig, jag har en som blommat i ett år och nya knoppar kommer hela tiden, de andra blommar om de vill wink.gif men de har ju snygga blad wink.gif
ph brukar inte vara svårt att få att blomma om, ibland kan den vila nån månad, om den inte kommer igång testa med andra ljusförhållanden, ibland kan det räcka att bara byta från det ena fönstret till det andra.
på sommaren behöver du ingen xtra belysning, ev kan du skaffa det till vintern beror på läget. Glöm inte att ge dem näring.
krister
Ljusalfheim
Börja med att försöka hålla dem vid liv.
Om de lever och mår okej så kommer blommorna så småningom. wub.gif
GoSatta
sen handlar det ju också ofta om tid, orchideer kan vara ootroligt slöa. har dom haft det dåligt kan dom vara griniga i månader! har en phalenopsis hemma som vart rätt misshandlad och har itne växt på runt ett år, inga blommor inga nya rötter ingenting MEN nu har den återhämtat sig å precis kommit igång igen. Så med orchideer man får ha tålamod.

Dom lever väldigt sakta vilket också gör att dom dör väldigt sakta så de finns nästan alltid tid att rädda dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon