Full version: Tragiskt plommonträd
Airamya
Hej! (framför allt Cilla o Birger o övriga, fantastiska experter).
Jag har ett väldigt tragiskt plommonträd på min gård. Köpte gården för ett år sedan och de tidigare ägarna var nog inte så intresserade av trädvård, de har lyckats misshandla alla fruktträden väldans...
Men plommonträdet är det som mår sämst, men det gav mycket frukt förra året.
Nu undrar jag - kan jag på något vis hjälpa den stackaren? Plommonträd brukar väl inte bli så gamla har jag för mig så kanske är det bäst att bara kapa ner det o plantera ett nytt? (för plommon vill jag ha).

Det finns ett par bilder på eländet här i mitt album
KURT
Barken brukar man inte kunna göra så mycket åt, det brukar inte ens vara bra att ta bort lös bark. Däremot lönar det sig nästan alltid att ta bort gräset runt trädet, att öppna upp en ordentlig rundel. Jag har sett äldre plommonträd som blivit mycket piggare efter att man tagit bort gräset.
JonasQ
Kapa inte ner det så länge det ger relativt bra med frukt, kanske palntera ett nytt någon annastans istället som får etablera sig medan gamla trädet ännu lever. Göd och pyssla om trädet lite extra så ordnar det säkert sig, tärd är sega varelser smile.gif
Cilla
Trädet ger på något sätt intryck av att vara vitalt ändå, trots alldeles för stora stamsnitt (grenar från stammen ska tas när de är små!) med barkfall som fäljd. Men man kan inte säga så mycket utan att ha sett kronan egentligen.

Som flera sagt tidigare - gräv upp marksvålen under hela trädets krona, lägg på kompost och lite koödsel innan midsommar och vattna trädet rejält en gång i veckan med spridare som får stå på hela natten. Nu elelr senare i höst kan du så i gröngödslingsfrö so komemr upp och skuggar området nästa sommar, samt slås ned och ger mer liv till jorden.

Beskär inte mer, det har trädet redan fått nog av.
Big Gardener
Plommonträd behöver oftast inte beskäras mer än sporadiskt. Problemen får man när man skär dem för hårt. Då blir tillväxten obalanserad och ofta blir stammarna kala eftersom den inte bryter så värst bra på gammal ved.

Har inget mer att tillägga och håller med alla föregående talare.
Airamya
Gröngödslingsfrö? Och det är...?
Tack för alla råd smile.gif Jag ska ta bort marksvålen imorgon, så får vi se.
Cilla
Finns i handeln. Brukar bestå av honungsfacelia, bovete, blodklöver och lite annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon