Full version: Odjur på vindruva
Forte
Upptäckte till min stora förskräckelse att något äter på min vindruva. Växten står i ett uterum och detta "något" äter inte på bladen utan biter av nya stjälkar så att marken täcks av gröna stjälkar och blad.

Jag tycker mig ha sett en insekt som är misstänkt lik en Öronvivel, men det jag lyckats hitta om denna vivel pekar inte åt det hållet. Det jag läst handlar mera om bladätande och Rhododendron, men den kanske gillar vindruvsstjälkar också?

Någon som har en teori och som vet hur man ska åtgärda det?

/Jonas
Micke
Min Zilga utomhus brukar ha påhälsning av öronvivlar, men de brukar bara knaprat lite på bladen - aldrig så att skott och hela blad far i backen. Hmm, svårt att säga vad det kunde vara. Skadebilden påminner faktiskt om jordgubbsvivelns påhitt (har du jordgubbar i närheten?), honan brukar bita av blomskaften på jordgubbsplantorna när hon lägger ägg i blomknoppen. Jordgubbsviveln är ca 3 mm, svart och snabelförsedd. Kan behandlas med pyretroid.

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon