Vi har ett plommonträd som sambon fick för 1 1/2 år sedan i present. Den gav rätt mycket frukt redan förra året men detta år blir det nästan inget om det inte blir mer blommor snart. Det är ett litet träd.
Är det så att det blir mindre frukt vissa år och mer andra?
Beskar den lite i höstas för att få bättre form (försökte att läsa mig till hur man beskär) och det var inte mycket som jag tog bort. Kan det ändå vara mitt fel att det inte blir mer blommor?
Har aldrig beskurit vårt plommonträd, så jag kan inte svara på om det är anledningen, men vi har i alla fall alldeles fullt av blommor på det nu.
// Tirre
Vilket plommon är det? Vi har ett Viktoriaplommon (självfertilt) och det har gett mycket frukt 18 av 20 år. I år har det blommat med massor av blommor, så det blir förhoppningsvis bra skörd även i år. Vi har ett gult plommon (minns inte namnet) som inte har gett lika mycket. Första 8 åren 10 - 15 plommon, men så förra året blev det ca 100 plommon! Och i år blev det massor av blommor! Ert plommonträd kanske behöver vila sig lite i år!? Misströst inte, det blir säkert bättre! Är det rätt tid att beskära plommon på hösten? Jag minns aldrig om det är stenfrukter eller kärnfrukter man klipper på hösten.
wolkenkrabber
02-06-2005, 22:45
vissa plommonsorter ger bra skörd vart annat år, och nästan inge nästa,
snofsan
02-06-2005, 23:11
Våra plommonträd drabbades av några frostnätter just under blomningen så jag har också konstaterat att det inte blir några plommon i år.
Däremot har bigarrå, surkörsbär (klarbär), äpplen och päron klarat blomningen men jag har varken hört eller sett särskilt många bin i år i denna kyla.
Men någon sorts frukt skall det väl bli.
Annars blir det rabarberpaj året runt.
AndreasBlomquist
02-06-2005, 23:13
Stackare. Jag delar gärna med dig från vårt plommonträd, åtminstone är det ett plommonträd enligt grannarna (Vi är inflyttade i mars). Det har tusentals blommor så det ska bli riktigt intressant att se hur fjuttiga plommonen blir.. Efter denna säsongen så ska det troligtvis få bli ved i min brasa..
snofsan
02-06-2005, 23:18
Varför i fridens dar skall trädet bli ved? Det blommar ju.
Försök i stället att ta reda på hur du eventuellt kan beskära det om du vill ha större plommon. Det hade jag gjort i ditt ställe.
AndreasBlomquist
03-06-2005, 00:08
Det står i vägen för mitt planerade växthus... Trädet är inte beskuret i år, och antagligen inte de senaste åren heller. Kanske skulle man göra det tills nästa år och hoppas på en stor och saftig skörd med plommon!
CITAT (AndreasBlomquist @ 03-06-2005, 01:08)
Det står i vägen för mitt planerade växthus... Trädet är inte beskuret i år, och antagligen inte de senaste åren heller. Kanske skulle man göra det tills nästa år och hoppas på en stor och saftig skörd med plommon!
NEJ, det bli inte mera plommon om du beskär trädet! Man beskär bara plommonträd om det är grenar som sticker i väg åt helt fel håll, eller om man absolut måste glesa ur något. Annars beskärs de inte alls. Och eftersom plommon beskärs under Juli-September så är det ju ganska normalt att det INTE är "beskuret i år".
Vi har ett plommonträd som kanske är 8 år gammalt och som aldrig är beskuret. Det gav frukt för första gången ifjor - mycket frukt. Jag hade hört det där om att många plommonträd har tvåårs-cykler och inte skulle ge så mycket frukt vartannat år men jag var ute och kollade nu imorse och det finns massor med kart så det blir mycket plommon i år också. Opal tror jag att det är.
Tack för alla svar!
Det är Opal vi har. Den kanske är en sån som ger mer frukt varannat år då?
Plommonträd kan beskäras på hösten efter skörden läste jag. Men, som någon redan skrev, behöver man inte beskära plommonträd.
Det är väl mest i början man beskär så att trädet får en bra start att börja växa "rätt". Sen ska man tydligen helst låta trädet vara så att det inte börjar bli en massa vattenskott istället när man beskär.
Ja, jag vet inte, går ju efter min "bibel" trädgårdsboken.
Som sagt - vi har ett Opal som gav mycket frukt ifjor och vi har massor med kart i år så det kan inte stämma helt att Opal bara skulle ge skörd vartannat år.
Katarina H
03-06-2005, 08:32
Hur gammalt är plommonträdet som du Andreas tänker göra ved av? Varför inte flytta trädet istället? Verkar så onödigt att såga ned det. Jag har flyttat ett äppelträd och det gick så bra så.
CITAT (Rossi @ 03-06-2005, 09:22)
Som sagt - vi har ett Opal som gav mycket frukt ifjor och vi har massor med kart i år så det kan inte stämma helt att Opal bara skulle ge skörd vartannat år.
Hmm... kan de hoppa över ett år då och då?
Ja, vi får väl se helt enkelt hur den kommer att ge frukt nästkommande år. Det är ju bebis än så länge.

Men den ser ut att må bra annars, mycket blad o.s.v. så den kommer nog igen.
Yin o Yang
03-06-2005, 08:59
När vi planterade nya äppelträd hände samma sak, dvs mycket frukt första året och sedan året därpå väldigt lite

. Ordföranden i vår eminenta trädgårdsförening (som också sköter all beskärning i vår trädgård) förklarade det med att träden när man köper dem kommer direkt från ultimata förhållanden. När de byter miljö, blir det ofta lite sämre med frukt året därpå. Kan det vara det som hänt ditt plommonträd

. Vårt nya körsbärsträd blommade jättemycket första året

och gav skapligt med bär , men i år är det betydligt glesare mellan blommorna, så jag gissar att orsaken är densamma som för äppelträden.
AndreasBlomquist
03-06-2005, 12:10
CITAT (Katarina H @ 03-06-2005, 09:32)
Hur gammalt är plommonträdet som du Andreas tänker göra ved av? Varför inte flytta trädet istället? Verkar så onödigt att såga ned det. Jag har flyttat ett äppelträd och det gick så bra så.
Trädet är troligtvis planterat 1979, samtidigt som huset byggdes. Det stod tillsammans med 2 stycken äppelträd innan, varav det ena gick i graven den 16 april då jag lutade mig mot trädet. Rotsystemet hade ruttnat bort och när jag sågade upp den så var det ihåligt, cirka 10 cm hål.
Flytta kan jag i och för sig göra men hur flyttar man lättast ett träd som säkerligen väger 100+ kilo utan rotsystem när man inte får in några maskiner alls där som man kan använda att lyfta med?
Kurt, hur gör man med luftskott? Jag har massor med såna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.