Bokar av vilka som har betalat, skickar påminnelser och försöker se till att mina kunder kan betala sina leverantörer och anställda.
-Mitt arbete vore lättare om alla tex gifte sig och hade samma efternamn.
-Om de inte har samma efternamn så kunde man använda sig av sitt eget bankkonto, bankgiro eller plusgiro och inte sambons med annat efternamn när man betalar.
-Om alla kunde skriva en vettig fakturareferens. Fakturanummer tex är väldigt gångbart.
-Om alla stod i telefonkatalogen.
Om jag skulle ge ett exempel.
Jag har en kund som är veterinär. Jag skickar för hans räkning ut ca 200 fakturor i månaden. Eftersom faktureringen sker efter en viss prislista så är många fakturor på lika belopp.
Det kan komma en inbetalning på tex 1088 kr från Nisse ´Nilsson. Fakturareferensen kan vara avlivning av katt eller något annat. Någon skrev fåglar. Jag menar hur många katter en veterinär avlivar eller hur många fåglar behandlar han. Dessutom så är veterinär-räkingen något man gärna skjuter på att betala.Det kan vara en flera månader gammal faktura. Jag över tusen fakturor att välja bland.
När man sedan börjar söka efter Nisse Nilsson i kundregistret så finns inte denna person. Glatt tänker man då försöka spåra personen via bankgironumret denne har betalat på.
Nit!!!!!!!! Det bankgiro som kommer på kontoutdraget när en person betalar över internet är den betalande bankens bankgiro. Kontaktar man denna bank så skrattar de bara och talar om att ALLA deras kunder använder samma bank och postgiro för att betala.
Då får man gå till nästa steg och söka efter alla obetalda fakturor med detta inkomna belopp. SÅ får man då ta alla dessa fakaturanummer och gå tillbaka i journalregistret och söka efter vilka som avlivat en katt.
Yes, två träffar, Då för man försöka kolla via gula sidorna om en person med betalarens namn bor på samma adress som den som har avlivat en katt.
Ibland kan de det visa sig att Anna Andersson bor på samma adress som Nisse Nilsson. Då får man betrakta problemet som löst.
Ofta så står folk inte i telefonkatalogen och då blir det problem. Då får man ringa de kunder som man kan misstänka att betalningen kom från och fråga vem det är som betalat.
När man så får skjuta på sådana telefonsamtal till kvällstid (obekväm arbetstid) för att folk är på sina arbeten på dagarna och man har lagt ner ungefär en timma på att spåra betalningen så blir man heller inte förvånad över bemötandet.
Trots att jag är oerhört vänlig när jag ringer upp, säger att jag har en inbetalning jag inte kunna definiera vem den kommer ifrån och BER om hjälp för att lösa problemet så kan samma människor bli sura för att man ringer. För de har minsann betalat och sedan tycker de att en faktura-avgift på fyrtio kronor är alldeles hutlös.

Vilka sorter är ni?
De som snällt och ordentligt skriver fakturanummer som referens.
De som anser att det är mottagarens sak att veta vem som betalar om de skall ha betalt.
Eller de som i okunskap inte anger en vettig referens för att man inte tänker på vilka konsekvenser det får för mottagaren.
Det vore faktiskt intressant att veta hur folk tänker i dessa frågor.