Full version: Vilken sort är ni?
Bettson
Jag upphör aldrig att förvånas. Sitter i dag och gör vård av mina kunders utestående kundfordringar.

Bokar av vilka som har betalat, skickar påminnelser och försöker se till att mina kunder kan betala sina leverantörer och anställda.

-Mitt arbete vore lättare om alla tex gifte sig och hade samma efternamn.
-Om de inte har samma efternamn så kunde man använda sig av sitt eget bankkonto, bankgiro eller plusgiro och inte sambons med annat efternamn när man betalar.
-Om alla kunde skriva en vettig fakturareferens. Fakturanummer tex är väldigt gångbart.
-Om alla stod i telefonkatalogen.

Om jag skulle ge ett exempel.

Jag har en kund som är veterinär. Jag skickar för hans räkning ut ca 200 fakturor i månaden. Eftersom faktureringen sker efter en viss prislista så är många fakturor på lika belopp.

Det kan komma en inbetalning på tex 1088 kr från Nisse ´Nilsson. Fakturareferensen kan vara avlivning av katt eller något annat. Någon skrev fåglar. Jag menar hur många katter en veterinär avlivar eller hur många fåglar behandlar han. Dessutom så är veterinär-räkingen något man gärna skjuter på att betala.Det kan vara en flera månader gammal faktura. Jag över tusen fakturor att välja bland.

När man sedan börjar söka efter Nisse Nilsson i kundregistret så finns inte denna person. Glatt tänker man då försöka spåra personen via bankgironumret denne har betalat på.

Nit!!!!!!!! Det bankgiro som kommer på kontoutdraget när en person betalar över internet är den betalande bankens bankgiro. Kontaktar man denna bank så skrattar de bara och talar om att ALLA deras kunder använder samma bank och postgiro för att betala.

Då får man gå till nästa steg och söka efter alla obetalda fakturor med detta inkomna belopp. SÅ får man då ta alla dessa fakaturanummer och gå tillbaka i journalregistret och söka efter vilka som avlivat en katt.

Yes, två träffar, Då för man försöka kolla via gula sidorna om en person med betalarens namn bor på samma adress som den som har avlivat en katt.

Ibland kan de det visa sig att Anna Andersson bor på samma adress som Nisse Nilsson. Då får man betrakta problemet som löst.

Ofta så står folk inte i telefonkatalogen och då blir det problem. Då får man ringa de kunder som man kan misstänka att betalningen kom från och fråga vem det är som betalat.

När man så får skjuta på sådana telefonsamtal till kvällstid (obekväm arbetstid) för att folk är på sina arbeten på dagarna och man har lagt ner ungefär en timma på att spåra betalningen så blir man heller inte förvånad över bemötandet.

Trots att jag är oerhört vänlig när jag ringer upp, säger att jag har en inbetalning jag inte kunna definiera vem den kommer ifrån och BER om hjälp för att lösa problemet så kan samma människor bli sura för att man ringer. För de har minsann betalat och sedan tycker de att en faktura-avgift på fyrtio kronor är alldeles hutlös. huh.gif Det är de fyrtio kronorna som skall betala mitt jobb.

Vilka sorter är ni?

De som snällt och ordentligt skriver fakturanummer som referens.

De som anser att det är mottagarens sak att veta vem som betalar om de skall ha betalt.

Eller de som i okunskap inte anger en vettig referens för att man inte tänker på vilka konsekvenser det får för mottagaren.

Det vore faktiskt intressant att veta hur folk tänker i dessa frågor. tongue.gif
wub.gif
Annlo
Ha, ha, ha.... Jag känner igen mig, i ditt jobb...
Jag har hand om min brors bokföring på fritiden och ett och annat problem dyker ju upp!
Värst för mig är nog när någon som vi inte har noterat som betalt påstår att den har betalt "nån gång förra månaden..." då får man vackert sitta och leta och bläddra...

Jag själv skriver alltid i allt som jag får plats med vid betalningar. Namn, adress, fakturanr och ev kundnr...just för att det inte ska kunna missförstås vem som betalar! laugh.gif

Annlouice
Yin o Yang
Jag tillhör nog din drömsort sleep.gif , för jag skriver alltid fakturanr om det finns, annars datum eller vad som helst som kan identifiera fakturan smile.gif. Vet själv hur jobbigt det är att leta och leta mad.gif . Finns ju faktiskt annat att lägga sin energi på, eller hur tongue.gif
Betty
Jag tillhör kategorin "De som snällt och ordentligt skriver fakturanummer som referens." sleep.gif
Rossi
Jag tillhör den ordentliga sorten och stör mig också på de som är slarviga och/eller nonchalanta vad det än gäller. Dock är jag inte nitisk utan ganska flexibel.

Sen är det inte alltid så lätt för även om man VILL vara ordentlig så är det inte alltid systemet stöttar en. Ta det här med att använda sambons/mannens konto som du skriver. Jag och min man har ett gemensamt lönekonto. Man får inte lov att båda vara registrerade som innehavare av ett konto utan banken kräver EN juridsk person som kontoinnehavare. Vårt lönekonto står i min mans namn men jag är medkontohavare. Så när jag gör betalningar så dras pengarna från vårt gemensamma konto men det står att betalningen kommer från honom och inte från mig. Detta går tyvärr inte att fixa. Sen har vi samma efternamn så problemet är inte så stort för vår del men det finns ju många andra som har olika efternamn.
kristerh
Eftersom jag vet att texten som går ut till betalningsmottagaren kan vara lite kort när man betalar via nätet så börjar jag alltid med fakturanr följt av kundnr och ev namn.
krister
Tirre
Bettson, du skulle älska mig!
Eller inte...
Jag skriver alla nr o grejs som finns på fakturan. Ibland undrar man om mottagaren verkligen kan identifiera vilken info det är de behöver...!
Men, jo, jag räknar mig väl till de extremt ordentliga då, då!.
wink.gif
// Tirre
Bettson
Visst förstår jag problemet med gemensammt bankkonto.Det har vi ockå.
Men har man åtminstone samma efternamn så är det ju lättare.

Men anger man bara fakturamumret ( alla numren om betalnngen avser flera fakturor) så löser det sig även om man har olika efternamn.

Men jag kan tex inte förstå hur man tycker att referensen fåglar eller avlivning av katt skall vara något som identifierar betalningen.

Eller att man skriver sitt smeknamn, och privat hälsning till veterinären.
Han har dessutom dåligt minne och blir lika frågande varje gång man frågar efter Nanna, Jossan, Soffan, Molle eller något annat smeknamn man får som referens. Jag menar det behöver ju inte alltid vara företagaren själv som bokar av fakturan. Ofta tar man ju hjälp med det.
mamamaggan
Tillhör absolut den snälla och ordentliga sorten.

Jobbar själv på ett företags kvalitetsavdelning och vet hur noga det är med all spårbarhet när det gäller dokumentation.

Den som inte följer mina direktiv " skäller jag ut vov vov" laugh.gif .

Ibland är det roligt med makt! rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Ina
Hehe... NÄR jag väl får tummen ur och ordnar upp sånt är jag ordentlig. Ser till att alla uppgifter som kund-, faktura- samt personnummer finns med där det ska. Men jag har en faiblesse för att skjuta upp en del "tråkiga" saker ibland...

En sak som jag har funderat över är när man betalar räkningar med Internetbank och ska lägga in en ny betalningsmottagare. Man knappar in ett gironummer och vi kan säga att det gäller en bok-klubb, Stora Svenska Läseklubben. Då får man fram en betalningsmottagare som heter InVeJa Betalningsservice. (Båda namnen är påhittade). Då måste man antingen döpa om betalningsmottagaren, eller hålla ordning på alla räkningar där det står ett namn på själv räkningen och ett namn i listan med gironummer... Här hemma är det min karl som har Internetbank och han gör inte någotdera. Så då sitter han där och letar på gironumret i listan med betalningsmottagare och listan är i bokstavordning. Nån som känner igen problemet och vet hur det hänger ihop?
Rossi
CITAT (Ina @ 02-06-2005, 15:12)
En sak som jag har funderat över är när man betalar räkningar med Internetbank och ska lägga in en ny betalningsmottagare. Man knappar in ett gironummer och vi kan säga att det gäller en bok-klubb, Stora Svenska Läseklubben. Då får man fram en betalningsmottagare som heter InVeJa Betalningsservice. (Båda namnen är påhittade). Då måste man antingen döpa om betalningsmottagaren, eller hålla ordning på alla räkningar där det står ett namn på själv räkningen och ett namn i listan med gironummer... Här hemma är det min karl som har Internetbank och han gör inte någotdera. Så då sitter han där och letar på gironumret i listan med betalningsmottagare och listan är i bokstavordning. Nån som känner igen problemet och vet hur det hänger ihop?

Mmm, det där är jobbigt. Det är väl många företag som lämnar över sin fakturahantering till andra företag och då blir det olika namn. Det lättaste är att gå in i sitt mottagarregister och döpa om till något som man själv kan identifiera.
Bettson
CITAT (kristerh @ 02-06-2005, 15:00)
Eftersom jag vet att texten som går ut till betalningsmottagaren kan vara lite kort när man betalar via nätet så börjar jag alltid med fakturanr följt av kundnr och ev namn.
krister

Krister har en vettig synpunkt här.
Skriv fakturanumret först så att det inte ramlar bort pga av för många positioner.
Om kontohavarna har samma efternamn så kommer ju i alla fall efternamnet med på betalningen.

De flesta bokföringssystem behöver bara fakturanumren men det är viktigt att man skriver alla numren ifall man har flera fakturor att betala. Om alla fakturanumren inte får plats så gör flera betalningar. Det är man ju van vid om man har OCR referens för där mäste man ju gör en betalning för varje faktura.

Om man har en kreditnota att dra av så skall även detta nummer med.

Vissa äldre bokföringssystem behöver även kundnummer. Tex om man sitter med någon gammal version av micro-moore. På dessa fakturor har man smyginbakat kundnumret i fakturanumret så det kommer med.

Det brukar se ut som 78544--022015879.

Roligt att se att det bara är snälla och ordentliga personer här på odla. Men jag skulle gärna vilja veta om det finns någon som inte fyller i fakturanummer hur de tänker. Det skulle nämligen hjälpa mig att tackla situationen lite bättre. Jag är en rackare på att fixa saker. laugh.gif

I Internetbetalningarna barndom så gick det att skicka betalningar utan referens på vissa banken. Det är mitt fel/förtjänst (läs det som passar) att man inte kan skicka betalningar utan referens idag. Fast jag hade inte tänkt mig referensen Fåglar. laugh.gif
Bettson
CITAT (Ina @ 02-06-2005, 15:12)
Hehe... NÄR jag väl  får tummen ur och ordnar upp sånt är jag ordentlig. Ser till att alla uppgifter som kund-, faktura- samt personnummer finns med där det ska. Men jag har en faiblesse för att skjuta upp en del "tråkiga" saker ibland...

Precis som Rossi Säger.
Jag förmodar att ni tex har Föreningssparbanken. De är inte så inriktade på företagare så därför ser deras system ut som det gör.

Lägg upp din betalningsmottagare. När du skrivit post eller bankgiro så hämta mottagarnamn och signera mottagaren.

Sedan går du in i registret för signerade mottagare och då kan du ändra allt utom bank eller postgironummer som är kodnyckeln för betalningsmottagaren.

Får du tex upp Nordea factoring på mottagaren så kan du döpa om numret till den betalningsmottagare det verkligen avser.

Mycket enklare vore det om man kunde söka på bank och postgironummer i betallistan. Det har man möjlighet till i andra betalsystem. Det vore användbart när man tex betalar till vägverket eller länsförsäkringar. Dom är verkligen experter på att klanta till det.

Det står nämligen alltid Länsförsäkringar på fakturan men det kan vara många............ olika bankgironummer.

Då kan du i ditt mottagarregister döpa dom till länsförsäkrinar - bil, länsförsäkringar-företag eller länsförsäkringar.pension mm.

Speciellt viktigt är det när det gäller vägverket att man håller koll på det där med olika konton. Kan var konto för vägtrafikskatt, konto för registeravgift eller vad det heter. Man kan om man har otur haman hos kronofogden för att man betalat till fel konto.
Magnolia
Jag är slarvig men sparsam.

Jag hade gärna sluppit skriva fakturanummer men jag är så orolig för att jag ska bli debiterad två gånger att jag aldrig skulle göra det.

Jag tror att det är lätt att tänka att "eftersom jag kommer ihåg exakt vem veterinären är så måste ju veterinären komma ihåg vem jag är". På mitt jobb får vi mycket telefonsamtal och mail. Det är inte ovanligt att ett telefonsamtal (efter 15 minuter i telefonkö) börjar med: "Hej, det var jag som ringde igår. Vad kom ni fram till?". Eller ett mail: " Hej! Kan ni skicka mina papper till mig? Anna." Inget fullständigt namn, inget personnummer. Då undrar man också hur folk tänker...
kristerh
CITAT (Bettson @ 02-06-2005, 15:50)
Jag förmodar att ni tex har Föreningssparbanken. De är inte så inriktade på företagare så därför ser deras system ut som det gör.

Hur krångligt är det på föreningssparb wink.gif verkar jättekrångligt,
på seb fyller du bara i post/bankgironr så tar systemet reda på mottagarens namn automatiskt. (den som äger girot)
krister
nilla
CITAT
Men jag skulle gärna vilja veta om det finns någon som inte fyller i fakturanummer hur de tänker.

Personligen fyller jag alltid i men jag har noterat att en del fakturor är tydligare än andra. Min tandhygienist skickar alltid med ett inbetalningskort med numret ifyllt t.ex. Andra skriver ut nåt i stil med "om du betalar via internetbank ange referensnummer xx"
Så finns det dom som har numret för nära annan text, eller på annat sätt lite mindre bra placerat ... skulle tro att det bidrar en del i alla fall.
Har formgett ett och annat underlag och då funderar man ju på sånt här...
Iza
Så klart man skriver fakturanr, kundnr mm.
Annars kan man ju bli krävd igen om inte mottagaren vet att jag har betalt.
Vi har också gemensamt lönekonto, men olika efternamn, det retar mig att jag kan inte ha auotgiro eftersom han står som kontohavare.
Rossi
CITAT (kristerh @ 02-06-2005, 16:02)
på seb fyller du bara i post/bankgironr så tar systemet reda på mottagarens namn automatiskt. (den som äger girot)
krister

Så funkar det på Nordea också och det är ju gott och väl. Men problemet är det här:

Ponera att jag har fått en räkning från ABC med postgironummer 123. Jag matar in postgironummer 123 och systemet hittar mottagaren och döper mottagaren till det som mottagaren har valt att heta. I det här fallet blir det DEF eftersom företaget ABC har låtit företaget DEF ta hand om deras fakturering. Observera dock att på avin står mottagaren angiven som ABC.

Eftersom jag vet att jag kommer att få fler fakturor från ABC så sparar jag ABC i mitt mottagarregister.

Nästa månad får jag ett nytt inbetalningskort från ABC. Då behöver jag inte mata in deras nummer 123 igen utan nu väljer jag företag i mitt mottagarregister där jag kan leta efter namnet. Den listan kan vara på hur många namn som helst som jag har sparat. Det är DÅ problemet kommer Krister för då letar jag efter ABC som det står på avin men i mitt mottagarregister står det ju DEF.

Men här finns alltså möjligheten att själv gå in i sitt mottagarregister och döpa om DEF till ABC.
Bettson
Mycket pedagogiskt förklarat Rossi.

man kunde önska att bankerna skulle behandla internetbetalningar lika proffesionellt som företagens betalningar.

Där behöver man inte tveka om man tar rätt företag som betalningsmottagare. Inte hellr behöver man döpa om mottagaren.

Man kallar helt enkelt upp bank eller postgironummret som står på fakturan. Så kommer texten upp vem det är. PÅ det viset riskerar man aldrig att betala till fel företag.

När det gäller programmen för internetbetalningar så gjordes de inte med tanke på att denna betalningsform skulle få sådan genomslagskraft. Inte heller tänkte de på att man samlar på sig många....... betalningsmottagare ju längre man har kontot på samma bank. Det vet alla som hållit på med redovisning länge.Alltså är det kardinalfel att göra så att man enbart kan välja betalningsmottagare i alfabetisk ordning.

Man borde få välja hur man vill söka sin betalningsmottagare,namn eller nummer. Och inte tänker de heller på just det problemet att det inte står samma namn registrerat på faktura och konto.

Men så går det när programmerare inte håller kontakt med som som använder ett system.
lilla mamma
Jag tillhör kategorin som låter min man sköta räkningarna. ja, jag erkänner har inget sifferminne.

Men NÅGON djävul där ute, sitter och beställer grejer i mitt namn. Yves rocher och deras inkassobolag har jag skrikit åt eftersom de inte tror mig.
Två gånger ( 2 beställningar) hitintills, min man beställde NÅGON porrtidningar åt. Inte hans stil, garanterat mad.gif

Dessutom öppnar någon vår post, paket har varit öppnade. Många räkningar som vi väntat på, har aldrig kommit.

Så ibland så hinner inkassoavgifterna komma innan den ordinarieräkningen kommit.

Hur kul är det? sad.gif
*Felix matte*
Helt ärligt får jag säga att jag nogsamt ser till att faktura - och ev kundnummer skrivs ner om så önskas... i annat fall så skriver jag personnumret... förhoppningsvis finns ingen "dublett"

Apropå bortkomna räkningar... Hört av en som jobbar på CSN... där får de ofta samtal från folk som inte fått något inbetalningskort... men alla har de gemensamt att påminnelsen kommit fram till rätt adress ohmy.gif tongue.gif
jendah
CITAT (Bettson @ 02-06-2005, 14:42)

Läskigt ordentlig - livrädd att betalningen inte ska registreras och jag ska få anmärkningar! unsure.gif

... och finns inget fakturanummer så slänger jag med så mycket annan info jag kan hitta och få plats med smile.gif )
mejram
Var glad att du slipper min sorts kunder som skickar en check eller kontanter i ett kuvert.....
Reserv
CITAT (jendah @ 02-06-2005, 21:42)

Läskigt ordentlig - livrädd att betalningen inte ska registreras och jag ska få anmärkningar! unsure.gif

... och finns inget fakturanummer så slänger jag med så mycket annan info jag kan hitta och få plats med smile.gif )

Samma här, efter alla upptänkliga nummer så skriver jag gärna en liten privat hälsning, typ : Avser bla, bla, bla och en massa onödiga (eller nödvändiga) fakta för att det ska registraras rätt. rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (jendah @ 02-06-2005, 21:42)

Dito tongue.gif
fruberglund
Om det inte finns något OCR-nummer (som det för det mesta finns nu för tiden) så skriver jag alltid fakturanummer och/eller kundnummer (om det finns något) PLUS namn & fullständig adress.

Vill ju inte bli krävd på pengar sen för att de tror jag har missat att betala.

Visst e´jag duktig biggrin.gif laugh.gif
Ophelia
Jag tillhör den där sorten som snällt, artigt och lydigt ALLTID fyller i alla nummer som behövs både hemma och på arbetet. Gör jag inte det på arbetet som tar ekonomitanten mig i örat (via en papperslapp) och bannar mig (artigt) om jag missat en endaste bokstav eller siffra. Jag är lite rädd för dem för jag vet inte om de har direktkontakt med löneguden. biggrin.gif
Bettson
CITAT (Ophelia @ 04-06-2005, 20:43)
Jag tillhör den där sorten som snällt, artigt och lydigt ALLTID fyller i alla nummer som behövs både hemma och på arbetet. Gör jag inte det på arbetet som tar ekonomitanten mig i örat (via en papperslapp) och bannar mig (artigt) om jag missat en endaste bokstav eller siffra. Jag är lite rädd för dem för jag vet inte om de har direktkontakt med löneguden. biggrin.gif

Ha..ha......

man vet aldrig!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bettson
jag kollade förresten med Föreningssparbanken i fredags angående deras betalningssystem-

I höst kommer en ny version av internetbanken. Då kommer man att kunna söka upplagda betalningsmottagare via bank eller postgironummer när man betalar.

Vilket innebär att sannolikheten att man skickar pengarna till rätt ställe och samtidigt med minre letande i den alfabetiska rulllisten .

Bara så ni vet. wub.gif
Inga från Närke
Jag hör till de som snällt och ordentligt skriver fakturanummer eller kundnummer som referens.
Arbetar själv som admin. på ett företag och konterar fakturor som ska betalas av företaget och det MÅSTE bara vara rätt, så även privat är jag lika dan.

Det som retar mig är när någon skickar en faktura och de har färgade rutor där de lägger in fakturanummer, bankgiro m.m. för om man vill ta en kopia så blir detta området mörkare och då ser man inte siffrorna lika tydligt. Vårt företag som får fakturor skannas in och sedan skickas den till mig via e-post och då är det helt omöjligt att se siffrorna i de färgade rutorna.
Tänk på det ni som har egna företag låt bakgrunden på fakturan vara vit, sedan kan allt annat vara i olika färger som loggon och adress för att göra det mera synligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon