Full version: Stamfuchsia
Maggan H
Har en stamfuchsia på förstukvisten som har börjat blomma och följdaktligen finns en hel del knoppar. Nu har jag två ggr fått plocka upp en gren, helt avtagen intill stammen, med knoppar och blommor på. Är det skatorna som tror att det är bär?? Eller kan det vara som maken tror, en katt som sitter o leker med dom dinglande bollarna? Förbaskad blir man i alla fall, med möda övervintrat och sen blir det så...I fjol hade vi inga såna här problem, och grannens katt bodde där då oxå.... mad.gif mad.gif mad.gif
Vem är boven?? blink.gif
kristerh
Det är inte så att grenen blir så tung av alla knopparna så att minsta vindpust knäcker den, det har jag varit med om iaf.
krister
Maggan H
Nej, så stor är den inte än. Och den står lite skyddad, på trappan med två andra krukor bredvid. Grenarna har legat ett par meter ifrån plantan när jag har hittat dom. sad.gif unsure.gif
kristerh
ja då måste det vara nåt otyg som river loss dem wink.gif
krister
netaave
Finns ju annars fuchsior som är väldigt brytvilliga, Dark eyes t.ex.(röd/marin)
Vad är det för sort du har?
Maggan H
Ingen aning om sortnamn, kan du identifiera via bilden? blink.gif blink.gif

netaave
Nej det är svårt , om man inte ser den utslagen. Den är jättefin!
Jill-Ulrika
CITAT (Margareta Hansson @ 02-06-2005, 15:31)
Har en stamfuchsia på förstukvisten som har börjat blomma och följdaktligen finns en hel del knoppar. Nu har jag två ggr fått plocka upp en gren, helt avtagen intill stammen, med knoppar och blommor på. Är det skatorna som tror att det är bär?? Eller kan det vara som maken tror, en katt som sitter o leker med dom dinglande bollarna? Förbaskad blir man i alla fall, med möda övervintrat och sen blir det så...I fjol hade vi inga såna här problem, och grannens katt bodde där då oxå.... mad.gif  :angry:  :angry:
Vem är boven??

Nån avundsjuk granne som tar sticklingar?!? blink.gif
Lady Hamilton
Så här ser min ut.....den har blivit sned....... blomknopparna är nog lite tunga för mina kvistar går av lätt när det blåser ute. Har försökt att "staga upp" med bambu pinnar.

Maggan H
CITAT (Jill-Ulrika @ 07-06-2005, 19:44)
CITAT (Margareta Hansson @ 02-06-2005, 15:31)
Har en stamfuchsia på förstukvisten som har börjat blomma och följdaktligen finns en hel del knoppar. Nu har jag två ggr fått plocka upp en gren, helt avtagen intill stammen, med knoppar och blommor på. Är det skatorna som tror att det är bär?? Eller kan det vara som maken tror, en katt som sitter o leker med dom dinglande bollarna? Förbaskad blir man i alla fall, med möda övervintrat och sen blir det så...I fjol hade vi inga såna här problem, och grannens katt bodde där då oxå.... mad.gif  mad.gif  mad.gif
Vem är boven??

Nån avundsjuk granne som tar sticklingar?!? blink.gif

Hade man kanske kunnat tro om de hade tagit sticklingarna med sig....Istället är det jag som rotar sticklingar för fullt, nu har jag fyra....
netaave
Hamilton den var jättefin, är det en Breevis Angela?
Lady Hamilton
Det är en Blå Becon ( Hoppas jag stavade rätt)
carol
Vilka fina fuchsior wub.gif - hur får man dom såna?
netaave
CITAT (Hamilton @ 08-06-2005, 11:35)
Det är en Blå Becon ( Hoppas jag stavade rätt)

Ok, fin är den iaf.
kristerh
CITAT (carol @ 09-06-2005, 13:00)
Vilka fina fuchsior wub.gif - hur får man dom såna?

Antingen köper man en färdig, eller så köper eller får eller knycker man en stickling som man låter växa enbart på höjden, man nyper helt enkelt av skotten som kommer på sidorna tills den fått den höjd man vill ha,
därefter toppar man den och låter sidoskotten växa samtidigt som man nyper lite av dem oxså tills man får ett fint uppstammat exemplar.
krister
Maggan H
Ah, fin Siw, jag tycker blommorna liknar min? Ska ta ett nytt foto i morrn. Prova och stick ner en grövre pinne längs stammen ända ner i botten på krukan och bind upp så tror jag den rätar upp sig. Dom blir ju ganska tunga efterhand dom växer. tongue.gif
Lady Hamilton
biggrin.gif Tack Maggan!
Ska prova med en grövre pinne, har inte vågat unsure.gif ..... rädd för att skada rötterna eller nåt.............
Maggan H
Grrr! Nu har det hänt igen, men idag har det blåst duktigt så det är nog vinden i alla fall! Nu åker den snart in i uterummet, är trött på att kånka den in o ut, får ju snart ta ledigt från jobbet för att passa den! biggrin.gif Men å andra sidan har jag nu 5 st små krukor varav 2 som jag ska stamma upp. Alla ser ut att ta sig, där är det växtkraft! smile.gif smile.gif smile.gif
Maggan H
Sån här har jag:

Någon som vet sortnamnet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon