Vi har ett Mandelblomsträd som vi köpte förra året. Det har blommat fint nu i vår, och har fina små grenar ganska långa långa. Ungefär en meter långa. Ser nu ut som en stor kvast.
Vad gör jag åt det nu, skall jag låta det vara eller skall jag jag beskära det nu efter blommningen.
MVH Kenneth
Christer i Falköping
02-06-2005, 21:11
Om du skall beskära, har jag för mig att det är i Juli, Augusti och september man skall göra det. Men prunusar gillar inte att beskäras om jag minns rätt. Ta bara tunna grenar i sådant fall.
Christer.
Man ska beskära direkt efter den blommat läste jag.
Jag klippte ner min igår
Big Gardener
03-06-2005, 07:11
Woho. Lugn i stormen! Mandelblomsträd skriver du. Exakt vad för mandel och kläck gärna ett vetneskapligt namn nu.
Handlar det om vanlig (bitter) mandel, Prunus amygdalus, i trädform är det inte tillrådigt att beskära alls utan låta det utvecklas på egen hand.
Jag tror du pratar om om Rosenmandel, Prunus triloba. Då är förhållandena lite annorlunda. Eftersom rosenmandel ofta drabbas av blom- och grentorka, Monilia laxa, är det tillrådigt att klippa in de grenar som blommat ända till stammen efter blomning. På så sätt växer det ut nya grenar hela tiden och sjukdommen, som infekterar via blommorna får aldrig fäste i trädet.
Eftersom det är viktigt att ha ett syfte med sin beskärning och vill jag därför fråga vad du vill uppnå med beskärning. Varför ska du beskära? Har du inget svar på den frågan rekommenderar jag att du läser "Varför beskärning?"-tråden.
CITAT (Big Gardener @ 03-06-2005, 08:11)
Woho. Lugn i stormen! Mandelblomsträd skriver du. Exakt vad för mandel och kläck gärna ett vetneskapligt namn nu.
Handlar det om vanlig (bitter) mandel, Prunus amygdalus, i trädform är det inte tillrådigt att beskära alls utan låta det utvecklas på egen hand.
Jag tror du pratar om om Rosenmandel, Prunus triloba. Då är förhållandena lite annorlunda. Eftersom rosenmandel ofta drabbas av blom- och grentorka, Monilia laxa, är det tillrådigt att klippa in de grenar som blommat ända till stammen efter blomning. På så sätt växer det ut nya grenar hela tiden och sjukdommen, som infekterar via blommorna får aldrig fäste i trädet.
Eftersom det är viktigt att ha ett syfte med sin beskärning och vill jag därför fråga vad du vill uppnå med beskärning. Varför ska du beskära? Har du inget svar på den frågan rekommenderar jag att du läser "Varför beskärning?"-tråden.
Nu har jag kläckt. Efter litet letade så är det en Prunus Triloba.
Frågan från början handlade om träden skulle beskäras ur skönhetssynpunkt, dvs. trimmning av grenar m.m.
Av ditt svar så förstår jag det handlar mer om att förebygga sjukdom. Kan då konstatera att för närvarande ser det friskt ut.
Är ditt råd då att i alla fall beskära ända in till stammen tro?
MVH Kenneth
Big Gardener
03-06-2005, 09:47
Om jag hade haft en egen Rosenmandel hade jag klippt in blommande grenar, efter blomningen i förebyggande syfte, ja.
Trimning av grenar i skönhetssyfte brukar sällan bli lyckat om man inte vet exakt hur och vad man gör. Risken för sjukdomar, energiförluster och efterförljande dålig greninfästning är för stor för det.
Står rosenmandeln på egen stam eller är den ympad? Är det en namnsort eller en vanlig Prunus triloba?
Jag tror att det är bra att korta in blomskotten. Det brukar visserligen behöva göras ändå, iallafall i zon 3 eftersom de fryser in rätt mycket, men det är bra att göra mot monilian ändå.
En annan sak är att bevaka de skott som kommer under ympstället, dvs från grundstammen. Dessa konkurrerar ut mandeln om man inte klipper bort dem.
Jag tycker den här triloban är en rätt dålig växt. I de allra flesta fall är de mindre med sämre tillväxt och blom efter en tid än de var när man köpte dem - det borde vara tvärtom. Önskar att de kunde ta in en annan mandelsort som blommade lika fint men som klarade monilian, var härdig på riktigt och inte togs över av underlaget.
Big Gardener
03-06-2005, 12:28
Som Cilla säger är det viktigt att bevaka skott från grundstammen. Det var därför jag frågade om ymningen. Det vanligaste är att den är ympad, men jag har sett äldre träd som drivits upp från början.
Rosenmandeln är fint och litet prydnadsträd som passar bra för villaträdgården, men den fordrar en hel del tillsyn och skötsel för att bli bra. Många har inte den tiden att lägga på vilket gör att det blir sjukt och ser mycket skräpigt ut. Just av den anledningen är det inget bra träd.
Jodå
Det är ympat. Finns inga mer informationer på medföljande lapp naturligtvis.
Tror att jag då kortar in grenarna ett stycke. Att ta bort grenarna från stammen, ja självklart annars så blir det ju ursprungsstammen som växer upp.
Om jag läser mellan raderna om monilian så verkar det som om de flesta mandel har det?
Ställer mig då frågan om det då bara är tillrådigt att korta in grenarna en bit kontra att låta nya komma upp. Eller är det så om man kortar in senare kan hålla en sjukdom på plats tro?
MVH
Big Gardener
03-06-2005, 18:00
Jag skulle å det starkaste rekommendera att korta in dem helt till stammen och låta nya växa ut. Anledningen till det är egentligen inte pga sjukdomen.
Blom- och grentorka är en svampsjukdom som infekterar via blommorna. Om svampen får fäste finns den systemiskt i veden kan sprida sig till delar eller tom hela plantan. Den drabbar, enligt min erfarenhet, nästan alltid Rosenmandel om man inte beskär den efter blomningen.
Anledningen till att man bör ta in grenarna helt till stammen är att blomningen blir alltid bäst på de yngre grenarna samt man hela tiden håller trädet föryngrat och inte riskerar att få ojämn tillväxt i stumpar som annars lämnas kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.