|
Hur gör ni? Jag har verkligen tagit till mig alla metoderna! Så här kan det bli: Jaha, bönor är nyttigt GI, potatis får man äta hur mycket som helst VV, då tar jag båda. Franska ostar får man äta enl. GI men kexen är inte feta enl.VV, då tar jag det! Häpp! Om man kombinerar så lovar jag man kan bli hur fet som helst.
Hua, vart har kostcirkelmetoden tagit vägen?
rabalder
02-06-2005, 16:07
Bra och nyttig mat i måttliga mängder. motion varje dag, också i måttliga mängder.Finns inga genvägar som håller.
Ingen bantningsmetod är bra skulle jag vilja säga.
Du måste lägga om hela din livsstil vad gäller kost- och motionsvanor. Så som du äter när du vill gå ner i vikt ska du kunna äta alltid och då går det inte att hålla på att räkna kalorier, points, fetthalt etc. etc . Lagom blandning av det mesta + motion gör susen.
Själv behöver jag inte gå ner i vikt men är ändå noga med att hålla mig i trim och äta bra - inte bara för figurens skull utan, framför allt, för hälsans skull.
netaave
02-06-2005, 18:29
Undrar vad det är som gör att dom som inte behöver gå ner i vikt nästan alltid har råd till oss som behöver.
Jag har gått ner väldigt mycket i vikt under lång tid. jag började gå ner när jag bestämde mig för att aldrig mer banta i hela mitt liv. Jag började med att tänka efter vad det var jag absolut inte kunde avstå och gjorde en lista på det. Den blev inte så jättelång som jag trodde. Jag bestämde mig sen för att inte äta konstgjorda livsmedel, alltså inga lightprodukter, inget sötningsmedel utan det jag skulle äta skulle vara ur växt eller djurriket. Förädlade produkter ur växtriket sorterades också bort, inget blekt mjöl eller socker. Inget vitt ris. Jag gjorde sen en inventering i skafferi och kyl, och slängde alla sådana produkter. Det här lilla extra som jag inte kan avstå från, jordnötter, vissa ostar och såser äts nu bara på helgen. Jag äter potatis och stärkelserika rotfrukter bara 2 ggr/vecka, och aldrig kokta morötter, kålrötter och potatis samtidigt, antingen eller. Jag äter bröd bara till frukost, dock äter jag två frukostar eftersom jag har svårt att äta på morgonen.
Jag äter betydligt mer grönsaker än tidigare och låter det aldrig gå mer än 3-4 timmar mellan målen. I övrigt håller jag den gamla tallriksmodellen ganska bra.
Alla måste hitta sin metod som passar just den. Lycka till med det du hittar som fungerar för dig.
CITAT (netaave @ 02-06-2005, 19:29) Undrar vad det är som gör att dom som inte behöver gå ner i vikt nästan alltid har råd till oss som behöver. Ooops, var det en känga till mig och mitt inlägg? Det var i all välmening jag skrev det jag skrev. Kan det inte vara så att vi som inte behöver gå ner i vikt kanske vill dela med oss av hur vi gör för att hålla vikten? I alla fall jag ville bara ge ett gott råd som jag vet funkar för mig. Kan det hjälpa någon annan är jag bara glad.
LadyAdina
02-06-2005, 20:55
Problemet är: att gå ner i vikt och att hålla vikten inte är riktigt samma sak... dessvärre. Hålla vikten kan jag nog, men att gå ner är tuffare! Jag har lyckats gå ner 10 kilo (under oktober-december förra året) med ungefär samma metod som netaave. Bort med så mycket socker och "konstgjort" som möjligt; men jag har unnat mig sånt som jag tycker om i någorlunda måttliga mängder och sällan. Jag som alltid haft problem med magen har aldrig haft så lugn och snäll mage som under viktminskningen! Och det var absolut ingen "jobbig" diet som kändes plågsam eller gav känslan av att "jag offrar så mycket gott att det inte är värt det" - utom i början då sockerabstinensen gjorde sig påmind! Men efter de 10 kilona kom jag ur mina goda vanor och sen har jag inte haft självdisciplin att ta tag i det igen. Trots det har jag hållit mig kvar där jag hamnade med bara något kilos plus-minus ibland. Men jag ska ta mig i kragen nu i sommar/höst, för jag har fortfarande 15 kilo som SKA bort. Så trots att det kanske inte alltid verkar så, så är det skillnad mellan att hålla en bra vikt man redan står på, och att gå ner tills man når den braiga vikten. (Ingen känga till dig, Rossi, bara konstaterande utifrån egen erfarenhet.  )
netaave
02-06-2005, 22:57
Nej då det var mer ett konstaterande. Jag är också ganska trött på attityder när det gäller övervikt, (inte menat åt någon speciell) jag jobbade ett tag i Överviktigas riksförbund med att få ihop en ungdomsgrupp och en lokalgrupp här. Jag fick då lära mig att övervikt inte alltid är ett tecken på att man äter fel och rör sig för lite. Ja ni läser rätt, de finns de som cyklar en mil varje dag, går på vattengympa, äter hur rätt som helst, men dom går inte ner. Jag själv gjorde en överviktsoperation 2000, som en sista utväg trodde jag, efter det är jag väldigt begränsad i mitt ätande men jag gick inte ner. Det var tufft att ta. För två år sen tog jag tag i det här med kosten utan att banta, och har gått ner nästan 60 kg. Nej det finns andra orsaker till övervikt, genetiska, och annat, som tur är börjar de komma lite framåt med den forskningen. Så du som inte går ner, försök i stället att hitta ett sätt att äta som du alltid kan göra, stressa av, du duger som du är även överviktig. Det viktiga är att man mår bra, att man hittar en balans i kosten som gör att man inte får sockersug m.m.
mamamaggan
02-06-2005, 23:15
Har själv samma uppfattning som dig netaave. Varför ska så många klanka på att vi som är överviktiga äter fel och rör oss för lite? Det finns faktiskt andra orsaker också!
Och gudskelov för att forskningen går framåt. Men det verkar som om den gamla uppfattningen att överviktiga bara har " dålig karaktär " fortfarande finns hos många.
Har själv gått UPP i vikt genom att följa VV:s diet. Suck!
Om man tittar på mina två söner så är de helt olika när det gäller vikten. Den äldste är c:a 1,97 m lång och väger väl kanske 70 kilo.
Den yngste är c:a 2,00 m lång och väger säkert 125 kilo.
Vem tror ni äter mest och rör sig minst? Ja just det , den äldste. Dessutom är den yngste vegetarian och äter alltså inget animaliskt fett , fettsnålt i övrigt och massor med fibrer .
Min man har bantat några gånger med Herbalife, ett pulver som man blandar med juice eller mjölk. Det har gett snabbt resultat men problemet är ju att när han slutar banta börjar han svulla istället och då är han ju snart tillbaka där han började. Det är nog inte bara pulvret i sig som ger resultat utan även att han i samband med det undviker godis, kakor och sånt. Han är mycket väl medveten om att det endast är ändring av livsstilen som kan hjälpa i längden men han klarar inte av det. Man kan jämföra honom med en rökare, rökare vet att det är farligt men kan inte sluta ändå.
zaaritha
03-06-2005, 01:14
Jag följer GI-metoden, eftersom jag har diabetes. Jag äter bönor, fullkorns- ris, linser, grönsaker, surbröd( usch), m.m. Har gått ner, men behöver ner mer i vikt, tyvärr!!
Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt. Jag inser inte hur mitt inlägg kunde uppfattas stötande på något sätt men jag förstår på era reaktioner att det gjorde det.
Jag tillhör inte den sorten som kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt utan jag måste också tänka på vad jag äter så jag trodde att jag kanske kunde komma med ett gott råd. Bara en förklaring. Inget illa menat.
I vår bekantskapskrets finns ett fall där alla trodde att den överviktiga personen i fråga "åt i smyg" för han var väldigt överviktig, men utåt sett hade han normala matvanor. Då läkarna av nån orsak började utreda orsakerna till hans övervikt visade sig att han hade brist på nåt hormon. Det gjorde honom överviktig. Med medicinering som åtgärdade hormonbristen gick han ner i vikt och blev normalviktig.  Fatstän han fortsatte leva som förut! Så fetma hör inte alltid ihop med dåliga matvanor och för lite motion! Då skulle det kanske vara lättare att gå ner i vikt för många! Men kämpa på ni som har en målvikt att uppnå. Om målet då är några kilo plus eller minus!
myskmadra
03-06-2005, 09:41
Jag gick ner 22 kg med viktväktarna. Sedan årsskiftet har jag slutat skriva upp vad jag äter och vips så är jag 7 kg plus! Kanske är det förutom vettig mat och motion bra att just skriva ned vad man äter - då har man det rakt framför sig i ansiktet liksom! Ska nog börja skriva igen. Jag vill inte göra om vändan igen med viktväktarna. Det är en så otrolig hälsovinst att ha gjort sig av med extrakilon, det var för mig svårt att föreställa mig före viktnedgången. Hälsningar!
Summersun
03-06-2005, 10:51
Jag har precis börjat viktväktarna... igen. Jo, har gjort det några gånger och även lyckats gå ner i vikt men men... motivationen vill ta slut alltid efter en tid. Och så går man upp igen och dom gamla vanorna är tillbaka (för att det inte har gått tillräckligt länge för att bli av med dom och lära sig nya). Och det är ju för konstigt, för jag känner ju att jag mår så mycket bättre när jag äter hälsosamt och har energi osv. men ändå är det så lätt att gå tillbaka till det gamla. Sedan känns det ju inte bättre när man gått ner flere gånger och går upp igen, onödigt jobb och vid det här laget skulle jag ha nått min målvikt redan om jag skulle ha fortsatt. Men nu håller jag på igen och har börjat ett "motivationshäfte" där jag efterhand skriver upp, klistrar in bilder osv. Känns bättre redan med det att jag kommit på nåt nytt som kan hjälpa till lite. Viktväktarna funkar för mig bara jag inte tappar motivationen och man får ju faktiskt äta till och med massor. Har även provat annat tex. Herbalife, funkar också men passar inte mig för jag tycker om att äta och kan inte ersätta maten. Det gäller ju att hitta det som passar en själv. Är nog medveten om att viktväktarna inte heller passar alla, vilket ju är ok eftersom det finns många andra sätt. Men det som gäller är ju att ändra sin livsstil helt och hållet och kunna hålla det. Håll tummarna för mig nu
det svåra är ju att de är så gott att äta fel så så länge man äter rätt så e de okey men så fort man börjar sluta tänka så kommer felen o vikten tebax socker ujuj om man kunde sluta me de helt de vore superbra men de känns verkligen tungt me abstinensen fettet är också svårt att vara utan o de behöver man ju i viss mängd o de gör de inte lättare precis hm hm kanske man skulle sluta ha socker hemma nä de e knepigt nog ändå här i livet o man lever bara en gång , men om jag bara kan de så vill jag nog kunna vara rörlig så länge de går lederna orkar ju inte me för mycke tyngd så jag fortsätter vara periodare som håller ständig koll på vågen de får bli upp o ner o tills jag finner en väg som passar perfekt fast då e de väl dags att krypa ner i träfracken
netaave
03-06-2005, 11:34
Jag vet inte hur många ggr jag börjat på viktväktarna, har säkert försörjt en och annan där. Jag tycker deras upplägg är bra så länge man går ner, men efteråt är det svårt, jag känner inte någon som lyckats hålla vikten efter det att dom slutat. Nej jag tror på att äta "naturligt" men med måtta, att inte ha för lång tid mellan målen, och att unna sig lite på helgen då blir det mer övergripligt. Att hålla på väga och mäta det skapar bara stress, och stress är en stor bidragande faktor till övervikt, det är jag nästan säker på.
Hannele
05-04-2006, 12:22
Några har lyckats.
Jag har lyckats. Fast jag körde själv - köpte deras cd-skiva som jag följde slaviskt samtidigt som jag motionerade.
/Stina
Är utbildad och yrkesverksam dietist och möter dagligen människor som fått/får kämpa med sin vikt. Viktigt att tänka på är att människor också har olika förbränning, vilket kan förklara varför annars lika syskon kan ha olika problem med vikten (ex. en för tunn, den andre för rund). Självklart är kosten central, för i många fall (dock ej alla) handlar det om att intaget överskridit "utgifterna". Bantningsdieter typ Atkins, VLCD (very low calorie diet), vissa former av GI kan vara rent skadligt för kroppen då dessa koster sällan är fullvärdiga när det kommer till att täcka kroppens näringsbehov. Att till exempel ersätta kolhydraterna med fett/proteiner ger ett ohälsosamt tillstånd i kroppen som kan resultera i njurpåverkan, förstoppning, orkeslöshet samt i vissa fall även döden.... Än så länge finns inga genvägar utan "lagom" av allt kombinerat med regelbunden motion är det bästa och skonsammaste sättet att gå ner i vikt på. Är det så att vikten står still trots flera åtgärder gällande kost/motion, ja då kan det vara läge att kontrollera att alla hormoner etc i kroppen är på rätt nivåer. Brist på vissa hormoner styr ämnesomsättningen och har oftast viktökning/mkt svårt att gå ner i vikt, som symtom. Tja, det var lite kort från mig kring dieter
Berta du kanska vet ett svar på frågan varför jag går upp i vikt fast jag äter mycket mindre=bantningen blir som en viktökningskur för mig!!!
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 14:42) Berta du kanska vet ett svar på frågan varför jag går upp i vikt fast jag äter mycket mindre=bantningen blir som en viktökningskur för mig!!!  Merlin, såg du mitt inlägg om att kolla upp ämnesomsättningen?
Rapchic
05-04-2006, 14:57
till vem det nu va som sa att dålig mat var gott, (kan inte citera grejjen) efter ett tag blir onyttig mat inte alls god....i alla fall för vissa jag och min pojkvän kan tex inte längre äta pizza och hamburgare längre vi blir rent ut av magsjuka... och vitt bröd m.m. blir också äckligt... jag antar att det är för att man har blivit ovan vid så mkt fett efter ett tag.. så om du håller ut ett halvår eller så, så smakar det inte längre gott
Hannele
05-04-2006, 15:15
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 14:57) och vitt bröd m.m. blir också äckligt... jag antar att det är för att man har blivit ovan vid så mkt fett efter ett tag.. så om du håller ut ett halvår eller så, så smakar det inte längre gott Bra fett är inte farligt i lagom mängder, vi behöver det. Vi bör äta fet fisk (lax, makrill) ett par gånger i veckan för att få omega-3.
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 15:57) till vem det nu va som sa att dålig mat var gott, (kan inte citera grejjen) efter ett tag blir onyttig mat inte alls god....i alla fall för vissa jag och min pojkvän kan tex inte längre äta pizza och hamburgare längre vi blir rent ut av magsjuka... och vitt bröd m.m. blir också äckligt... jag antar att det är för att man har blivit ovan vid så mkt fett efter ett tag.. så om du håller ut ett halvår eller så, så smakar det inte längre gott Jag håller med! Har helt vant mig av med pizza, hamburgare, gräddsåser och all "stabbig" gammaldags husmanskost. Jag mår helt enkelt inte bra av det. Överhuudtaget mår jag bäst när jag äter lite och ofta - aldrig så att jag blir proppmätt. Får direkt ont i gallan eller vad det nu är nuförtiden om jag äter för mycket fett. Tyvärr gör inte min kropp någon skillnad på om det är gott eller ont fett - jag klarar inte för mycket av någotdera.
Rapchic
05-04-2006, 15:51
jag vet att bra fett är bra... men jag tål mest inte sånt som dryper av fett tex hamburgare, pizza och skolmaten
Och om man vill gå ner i vikt så känner inte kroppen av om fettet är bra eller dåligt - man blir likförbaskat fet av det...
Rapchic
05-04-2006, 16:02
men jag vill gå upp i vikt så.... men i muskler då
Styrketräning och mer energitillförsel är lösenordet. Om du tränar mycket blir du inte fet av att stoppa i dig mer energi. Energin omvandlas till muskler istället.
krellus
05-04-2006, 16:06
Man ökar ju förbränning vid träning dessutom.
Ofta går man ju ner i vikt i början men går upp igen då muskelmassan ökar.
Rapchic
05-04-2006, 16:06
jag vet... jag gymmar och kör karate.. jag var uppe i min mål vikt men gick ner igen. har varit sjuk så jag har inte kunnat tränat så mkt på senaste tiden
krellus
05-04-2006, 16:09
I mina svackor då jag inte har tränat så har jag gått upp till 106 kg för att sedan gå ner igen till 99-110 kg vid träning. Pendlar normal mellan 98-101 kg.
Hannele
05-04-2006, 16:16
CITAT (stina @ 05-04-2006, 15:58) Och om man vill gå ner i vikt så känner inte kroppen av om fettet är bra eller dåligt - man blir likförbaskat fet av det... Alla har inte skolkat från hemkunskap utan har lite hum om bra fetter..
Vill gärna slå ett slag för hamburgaren Placerad mellan två fullkornsskivor, ömt omsluten av salladsblad, garnerad med gurka och tomatskiva, kanske uppiffad med lite lök, och balsamerad i god tomatsås så är hamburgaren faktiskt inte bara en fröjd för gommen, utan även nyttig också  Det sämsta med hamburgarportionerna man får när man köper mat ute är oftast dressingen och potatispinnarna som är friterade i olja.
Rapchic
05-04-2006, 18:04
och att dom är stekta i ton doliga fetter
CITAT (Hannele @ 05-04-2006, 17:16) CITAT (stina @ 05-04-2006, 15:58) Och om man vill gå ner i vikt så känner inte kroppen av om fettet är bra eller dåligt - man blir likförbaskat fet av det... Alla har inte skolkat från hemkunskap utan har lite hum om bra fetter..   Skämt å sido så drog i alla fall jag ner på allt fett, gott som ont, när jag skulle gå ner i vikt. När jag nått min målvikt så ökade jag på det goda fettet igen. Så gjorde jag, men det finns ju massor av teorier och var och en blir salig på sin tro. Stina
på det glada 50-talet mannekängbantade man - blodig biff/odressad sallad o ett glas rött.
En annan metod var frukost - ett hårdkokt ägg plus ett glas vitt lunch 2 hårdkokta ägg och två glas vitt middag 3 hårdkokta ägg och 3 glas vitt
Den första har jag testat - den funkade den andra är jag mera tveksam till.
har sympatibantat med en väninna en gång - ett kilo bananer per dygn. Det funkade. Det gällde att variera - kniv o gaffel eller sked. Varma eller kalla? Det ingick ett bantningsprogram hon fått frånSahlgrenska - tror jag - så småningom fick man äta en massa gott.
Rapchic
05-04-2006, 19:39
ursh bara bananer snacka om att hon måste ha fått brist på vissa ämnen
Hannele
05-04-2006, 21:13
Bra länk om olika metoder.
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 19:39) ursh bara bananer snacka om att hon måste ha fått brist på vissa ämnen Bananer innehåller mycket nyttigt!! Men det blev lite tjatigt - tror vi levde på bananer i en vecka - sedan var det dags för nästa steg på listan
Rapchic
06-04-2006, 11:44
ja men det är bara tex 0,2 mg (per 100 g ätlig del) järn i babaner och man ska äta ca 15 mg om man är kvinna alltså 3,75 kilo dag..mm det finns bara 1g (per 100 g ätlig del) proteinter och protein ska vara 10% av ens dagliga intag och ett gram är bara 1%
CITAT (Rapchic @ 06-04-2006, 12:44) ja men det är bara tex 0,2 mg (per 100 g ätlig del) järn i babaner och man ska äta ca 15 mg om man är kvinna alltså 3,75 kilo dag..mm det finns bara 1g (per 100 g ätlig del) proteinter och protein ska vara 10% av ens dagliga intag och ett gram är bara 1% Kanske inte spelar så stor roll om man bara håller på en vecka.... /Stina
CITAT (oldwolfie @ 03-06-2005, 11:12) det svåra är ju att de är så gott att äta fel så så länge man äter rätt så e de okey men så fort man börjar sluta tänka så kommer felen o vikten tebax socker ujuj om man kunde sluta me de helt de vore superbra men de känns verkligen tungt me abstinensen fettet är också svårt att vara utan o de behöver man ju i viss mängd o de gör de inte lättare precis hm hm kanske man skulle sluta ha socker hemma nä de e knepigt nog ändå här i livet o man lever bara en gång , men om jag bara kan de så vill jag nog kunna vara rörlig så länge de går lederna orkar ju inte me för mycke tyngd så jag fortsätter vara periodare som håller ständig koll på vågen de får bli upp o ner o tills jag finner en väg som passar perfekt fast då e de väl dags att krypa ner i träfracken  ser att de va längesedan jag skrev detta men nu kör jag lowcarb aldrig hungrig mer o inte heller sugen på sötsaker o dessutom e jag nere i min tonårsvikt känns bra,, mycket bra tagit bort socker,mjöl,bröd o rotgrönsaker pasta o ris äter fett massor me fett o går ner i vikt spännade eller hur finns massor o läsa om de på nätet googla på low carb ja jag äter också grönsaker såklart så jag får i mej de jag behöver självklart äter jag inte bara fett men jag äter de där goda jag saknade förut o blandar inte ihop det me de där som kleggar igen rören mjöl o stärkelserik mat för min del tål jag fett då jag inte blandar det me kolhydrater tålde inte fett förut  men de går utmärkt nu knepigt va
Hannele
07-04-2006, 16:33
CITAT (oldwolfie @ 06-04-2006, 13:25) men nu kör jag aldrig hungrig mer o inte heller sugen på sötsaker
o dessutom e jag nere i min tonårsvikt känns bra,, mycket bra
tagit bort socker,mjöl,bröd o rotgrönsaker pasta o ris
äter fett massor me fett o går ner i vikt Om man ska sträva efter sin tonårsvikt, är jag tveksam till.. Hur skulle en vuxen man se ut i en 16-årings kropp? Många har lyckats med lowcarb. men jag älskar bröd..  Min dotter lyckades faktiskt gå upp 10 kg, hon avstår från kolhydrater, äter mycket kött/fisk och bra fett. Hon är mycket nöjd.
Gå upp i vikt: energiintag > energiåtgång Gå ned i vikt: energiintag < energiåtgång
Svårare än så är det inte...
/Stina
CITAT (stina @ 07-04-2006, 19:27) Gå upp i vikt: energiintag > energiåtgång Gå ned i vikt: energiintag < energiåtgång
Svårare än så är det inte...
/Stina Exakt  Det är ju inte så komplicerat, om man tänker efter. Grönsaker kan man äta mycket av, för de är energifattiga men näringsrika. Pasta kan man äta lite av för det är näringsfattigt men energirikt. Tränar man kan man äta mer, väljer man då att äta mer gränsaker får man ett energiunderskott - vilker gör att man går ner i vikt. Om man inte bygger muskler, för då går man upp i vikt
CITAT (Hannele @ 07-04-2006, 16:33) CITAT (oldwolfie @ 06-04-2006, 13:25) men nu kör jag aldrig hungrig mer o inte heller sugen på sötsaker
o dessutom e jag nere i min tonårsvikt känns bra,, mycket bra
tagit bort socker,mjöl,bröd o rotgrönsaker pasta o ris
äter fett massor me fett o går ner i vikt Om man ska sträva efter sin tonårsvikt, är jag tveksam till.. Hur skulle en vuxen man se ut i en 16-årings kropp? Många har lyckats med lowcarb. men jag älskar bröd..  Min dotter lyckades faktiskt gå upp 10 kg, hon avstår från kolhydrater, äter mycket kött/fisk och bra fett. Hon är mycket nöjd. ja haha MIN tonårsvikt va ganska bra för min längd o mitt bmi blir bra me tonårsvikten så varför inte jag e ju quinnna ju så jag behövde aldrig bli större annat än då jag va me barn BMI 22.6 visst är de väl bra o att de nu råkar vara samma som då jag va tonåring tycker jag e kul för dåååå tyckte jag jag va fet fast tittar jag på bilder så va jag inte de o längre har jag inte blivit heller så då måste jag ha en ganska lagom tung kropp för mina knän o höfter att bära på vilket jag tycker e bra också,eftersom dom gör mej mycket illa då jag e för tung o annars också dessvärre o att de e lowcarb som gjort de gör väl inget jag slipper ju gå hungrig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|