Hej
Har tyckt att bladen på min sedan en månad planterade snöbollsbuske sett lite krusika och ihopknölade ut, men trodde att de bara var på väg att slå ut. Idag såg jag att de är fulla av småkusar under bladen. Små och grå...det var kallt och regnigt så jag analyserade dem inte så noga.
Vad gör man för att få bort ohyra?
Ska bladen se ut så, alla gör det inte, eller är det kusarna som ställer till det?
MVH Aja
Hmmmmin man skrattar åt mig att jag skrivit att det är småhästar..Kusar...under bladen, emn visst vet väl alla vad en kuse är?! *ler
Iallafall, det är små grå insekter under bladen. Stora som sesamfrön och de trycker ihop sig. Ser ut som bladlöss, men har aldrig sett andra sorter än ljusgröna sådana....
Är detta något som skadar växten?
Hur får jag bort dem?
Ingen som kan tipsa mig så jag slipper baxa mig iväg till handelsträdgården....
Aja
Det finns svarta bladlöss också och jag gissar att det är det du råkat ut för. Om du inte vill hålla på och spraya med såpsprit finns flera medel i handeln som fungerar, till exempel pyrex, kolla att det du köper är verksamt mot löss bara.
Mvh
Fenja
Störning med vatten tycker jag brukar fungera bra, och då skrämmer ma inte ivg lössens fiender mer än temporärt. Håll handen bakom grenarna och bladen, spruta med vattenslangen så lössen flyger.
Det finns löss i alla färger. De behöver inte vara mycket skadliga men när många av en buskes/träds blad börjar deformeras, missfärgas eller bli håliga är det bra att minska lusbeståndet.
Martha i Klagshamn
17-06-2005, 09:33
Min snöbollsbuske har varit full med svarta bladlöss i två år nu. Jag började bekämpningsförsöken förra året med att spruta med såplösning, det tyckte de små rackarna nog var gott, för de blev fler och fler.
I år har jag klippt ner busken radikalt och sprutar med Weibulls miljövänliga antilusmedel. Det verkar inte speciellt effektivt heller.
Överlever lössen i marken under busken på vintern, eller varför återkommer de? Det är jättetråkigt att klippa ner en buske som är full med blommor!
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2005, 10:12
Bet- eller bönbladlusen brukar övervintra som ägg på ex. olvon (snöbollsbusken är en olvonväxt=Viburnum). Det räcker med att några ägg kläcks sedan brukar lössen kunna föda levande ungar i rask takt och de brukar inte behöva befruktning heller. Löss finns i många färger.
Det är inte så stor ide att spruta när lössen sitter ihoprullade i bladen eller i stora kolonier, de medel vi har i handeln måste täcka hela insekten för att det ska funka. Det finns dock oljor man kan spruta den kala busken med tidigt på våren innan bladen slår ut så man kväver lusäggen som sitter på barken.
När det gäller snöbollsbuske är nog bladlöss ett mindre problem, bor man i ett område där det finns olvonbagge så brukar snöbollsbusken vara favoriten och den brukar kalätas ganska snabbt av tusentals larver.
Ewa smålänska höglandet
17-06-2005, 10:47
Jag grävde upp min buske, orkade inte med alla svarta löss
/Ewa zon 4-5
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-06-2005, 11:12)
Det finns dock oljor man kan spruta den kala busken med tidigt på våren innan bladen slår ut så man kväver lusäggen som sitter på barken.
Vad är dt för oljor? Vad heter de och var kan man köpa dem?
Big Gardener
17-06-2005, 12:36
Med snöbollsbuske, menar ni Skogsolvon, Viburnum opulus eller Snöbär, Symphoricarpos albus?
Jag tar för givet att man avser Viburnum opulus - Olvon, som odlas som prydnadsbuske, vanligast i odling är varieteten snöbollsbuske (var. sterile) med rundade blomställningar som endast består av förstorade könlösa blommor. Själv har jag en Viburnum opulus 'Pohjan Neito'.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2005, 13:30
CITAT (Betty @ 17-06-2005, 13:26)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-06-2005, 11:12)
Det finns dock oljor man kan spruta den kala busken med tidigt på våren innan bladen slår ut så man kväver lusäggen som sitter på barken.
Vad är dt för oljor? Vad heter de och var kan man köpa dem?
Ex. Florina K (det är en slags paraffinolja), kan köpas i många trädgårdsbutiker. Det brukar även finnsa fler oljebaserade medel i handeln som funkar att kväva ägg.
Cilla använder vanlig majsolja + ljummet vatten för att kväva bladlusäggen på äppelträden så det verkar gå bra det med.
Big Gardener
17-06-2005, 15:11
CITAT (Betty @ 17-06-2005, 13:51)
Jag tar för givet att man avser Viburnum opulus - Olvon, som odlas som prydnadsbuske
Ok, tack. Jag ville bara vara säker eftersom det har förekommit en del namnförbistring kring denna tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.