Full version: Gran
Jeanette/västra götaland
Har en stor gran på tomten som jag tröttnat på. Den skuggar och är ivägen.
Vi klarar inte av att ta ner den själva och det kostar att anlita proffs. wink.gif

Jag funderar på att såga av de nedersta grenarna så att man kan gå under den. Nu till frågan.....

När är det bäst att kapa i en gammal fin gran? Vill inte riskera att döda den. blink.gif

Hoppas på svar.
//Jeanette
KURT
Är det bara de nedersta grenarna som du skall ta bort så är det nog inget problem. Granar har inte årstidväxlingar på samma sätt som lövträd, så du kan såga av dem när som hellst. Skall man däremot formklippa gran så bör man inte klipp bort mera än årsskotten.
Big Gardener
Använd sökfunktionen. Detta har diskuterats många gånger tidigare.
Cilla
Men det är inte helt klart när och hur man ska stamma upp gran, dvs ta bort några av de lite större grenarna från stammen som siter lägst.

Vi hade en diskussion om detta en gång, men kanske var det inte här. Jag kom att luta åt att juli-augusti var bästa tiden och att man beskär som vanligt, dvs strax utanför grenkragen. Någon annan argumenterade väl för att man skulle lämna liten stump på grenen.

I praktiken har jag gjort det i två steg. Beskurit liten stump först och efter något år skurit in dem.

vad säger ni andra?
Jeanette/västra götaland
Big Gardener:
Jag sökte på gran och beskärning innan jag skrev inlägget men jag hittade inget, vilka ord skulle jag ha använt?

Kurt och Cilla: Juli augusti passar mig utmärkt för då är allt "vår/försommar"-arbete klart. Jag gör nog som Cilla skrev och göt med "stump" först.

Tack, tack.

Mvh Jeanette
Big Gardener
"Beskärning av gran" fungerar bra.
Cilla
Jo men Birger, det är inlägg som handlar om beskärning för häck, för att behålla dem täta mm. Och ett om toppstympning.

Hur gör du om du ska stamma upp en gran - gör du det i förhållande till årskottstillväxten på granen dvs i maj elelr juni? Jag stammar upp när det ännu finns liv och försvarskraft och ändå inte kådar så mycket som på försommaren, dvs senare på sommaren.

Men vad som är är det allra bästa med uppstamning för gran vet jag inte.
Gossen Ruda
Tror att det kvittar när man gör det, granen klarar det i alla årstider. Att låta en liten stump sitta kvar är kanske en bra idé eftersom kådflödet kan vara stort. Eller är det inte bra, kådan kanske skall flöda över snittet?
Big Gardener
Ok, det stämmer. Jag ber om ursäkt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon