Full version: Städa avloppen
Magdis
Hur ofta rensar ni avloppen, är det regelbundet eller först när det blir stopp eller börjar stinka apa? Jag gillar att städa avloppen men det får inte bli för ofta för då hinner det inte bli tillräckligt mycket klägg. Ju kläggigare desto förtjustare blir jag! En gång per halvår brukar det bli städat i avloppen här, jag har alldeles nyss klarat av våra två badrum och köket.
Finns det fler konstiga typer som jag som gillar sånt?
yla
det roliga med sånt är att de blir så fint efteråt biggrin.gif
GoSatta
va läskigt det låter!!

själv häller jag ner rejält frätande kemikalier då å då som fräser rejält å då bör det bli rent.

Om någon månad kommer något företag hit och ska slammsanera våra stammar eller vad det hette då blir det nog riktigt rent smile.gif
Magdis
Nejdå det är inte läskigt, det är kuuuuuul! laugh.gif
Vad använder du för frätande kemikalier? Det blir säkert inte helt rent av det för man brukar få skrubba ganska mycket innan allt lossnar. Virknål och en gammal flaskborste är mina bästa utrustningar!
Biggan_
Sicken skitfråga!! laugh.gif
Ett par gånger om året blir det nog att jag gör riktigt rent, men jag slår ofta lite klorin i avloppet i duschen för att döda bakterierna, har lite noja med det. rolleyes.gif
GoSatta
nu förtiden använder jag någonting miljövänligt nedbrytbart etc. etc. men förr hade jag något häx medeln från mormorstid som verkligenfrätte genom det mesta! det va tider det! tyvärr har man ju blivit blödig på "äldre" dar (man e ju nästan 30 wink.gif )
Magdis
CITAT (Birgitta P @ 02-06-2005, 23:28)
Sicken skitfråga!! laugh.gif
Ett par gånger om året blir det nog att jag gör riktigt rent, men jag slår ofta lite klorin i avloppet i duschen för att döda bakterierna, har lite noja med det. rolleyes.gif

I duschen måste jag rensa mycket oftare än de andra avloppen, jag har så långt hår och vissa perioder fäller jag som en katt. Det hade nog nästan räckt till en peruk det som jag fiskade upp därifrån ikväll! rolleyes.gif
AvalonC
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-06-2005, 23:05)
Hur ofta rensar ni avloppen, är det regelbundet eller först när det blir stopp eller börjar stinka apa? Jag gillar att städa avloppen men det får inte bli för ofta för då hinner det inte bli tillräckligt mycket klägg. Ju kläggigare desto förtjustare blir jag! En gång per halvår brukar det bli städat i avloppen här, jag har alldeles nyss klarat av våra två badrum och köket.

Du är jättevälkommen hem till mig och "gegga" hur mycket du vill.... biggrin.gif
Rossi
CITAT (GoSatta @ 02-06-2005, 23:28)
nu förtiden använder jag någonting miljövänligt nedbrytbart etc. etc. men förr hade jag något häx medeln från mormorstid som verkligenfrätte genom det mesta!

Samma här! Vi använder Gripens Biologisk Avloppsrens.
mejram
Jag väntar tills det blir stopp och ringer på vaktmästaren som kommer och fixar medan jag tittar på laugh.gif Det har sina fördelar att bo i hyresrätt.....
Jasmin
CITAT (mejram @ 03-06-2005, 08:45)
Jag väntar tills det blir stopp och ringer på vaktmästaren som kommer och fixar medan jag tittar på laugh.gif Det har sina fördelar att bo i hyresrätt.....

Håller med helt och hållet! Men hår i avloppet försöker jag ta bort vart efter, eftersom jag har långt hår. wacko.gif
kristerh
Jag brukar oxså rengöra mina avlopp ett par gånger om året, men nu har jag hittat mr muscle (felstavat igen?) en orange flaska med gel som man häller i avloppet (och runt) och rensar bort allt, så numera behöver jag inte riva upp avloppsbrunnslocket, jag är en sån där som får ta badrumsstädningen när folk flyttar in, de som flyttar ut har en tendens att lämna fruktansvärt skitigt efter sig, speciellt under badkar wink.gif så jag får ta det, som inte brukar bry mig om skiten utan skrubbar på... och om jag riktigt tänker efter så är det rätt kul wink.gif unsure.gif tongue.gif
krister
lena:-)
Städa avloppen blink.gif blink.gif ??
Åh, nu har jag missat nåt igen...
Återkommer i ärendet.
Iza
Det blir nog två gånger om året, om inte min dotter kommer hem för hon är expert på att rensa avlopp, men hör och häpna hon kan inte torka av matbordet eller ta upp ur slasken för det är äckligt att göra. blink.gif
*solis*
Några gånger om året och jag gillar också rensa avloppet:det är ju skitroligt geggigare det är biggrin.gif tongue.gif laugh.gif
renate
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-06-2005, 23:05)

Samma här,fast i köket var det ett tag sedan,badrummet gör jag oftare. laugh.gif
lena:-)
Nu måste jag lyfta fram frågan igen, vad menar ni med städa avloppen?
Plockar ni isär och rensar och städar i rören eller hur menar ni?
För jag måste tillstå att jag bara "städar" i duchavloppet emellanåt. I vattenlåsen till diskho och tvättställ bara när nöden kräver ....
Visst e jag äcklig wub.gif
netaave
Städat avlopp!?! Det har jag aldrig gjort, tar bort håret varje gång jag duschar, men bara ovanpå.
Har bott i 18 år och aldrig haft stopp.
I köket rinner iofs diskmaskinen ut i slasken. Badkaret uppe har gubben fixat nån gång men aldrig nere i duschen, vad jag vet.
Ingen stank, inget stopp, måtte väl ha en hustomte då. tongue.gif

Är det du som varit här och gleggat Magdis??
Magdis
CITAT (lenasch @ 03-06-2005, 20:29)
Nu måste jag lyfta fram frågan igen, vad menar ni med städa avloppen?
Plockar ni isär och rensar och städar i rören eller hur menar ni?
För jag måste tillstå att jag bara "städar" i duchavloppet emellanåt. I vattenlåsen till diskho och tvättställ bara när nöden kräver ....
Visst e jag äcklig wub.gif

Jag menar att man skruvar isär alla rören och diskar igenom dem med flaskborste. Jag höll på och bli lite nervös när jag skruvat isär under diskbänken för jag kom inte ihåg hur jag skulle skruva ihop dem igen, men det ordnade sig.
Magdis
CITAT (netaave @ 03-06-2005, 21:31)

He he man vet aldrig! Men vad har ni för avlopp i duschen då, har ni inte en sån med typ ett plastgaller ovanpå och ett slags vattenlås under det som man kan lyfta ur? Ni kanske har rensningsfria avlopp? Jag tappar så mycket hår när jag tvättar det och det rinner ner genom gallret och lägger sig i vattenlåset. Det såg ut som en dränkt råtta låg där när jag öppnade. wub.gif
Magdis
CITAT (solis @ 03-06-2005, 10:59)
Några gånger om året och jag gillar också rensa avloppet:det är ju skitroligt geggigare det är biggrin.gif tongue.gif laugh.gif

Vad kul, äntligen någon likasinnad! Jag började känna mig ganska ensam om att vara förtjust i denna sysselsättning.
Snöflinga
Nej men usch, fy och kräk wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-06-2005, 22:03)
Jag menar att man skruvar isär alla rören och diskar igenom dem med flaskborste. Jag höll på och bli lite nervös när jag skruvat isär under diskbänken för jag kom inte ihåg hur jag skulle skruva ihop dem igen, men det ordnade sig.

Känner igen det laugh.gif visst är det under slasktratten som det kan vara lite joxigt att få tätt efter rengöring wink.gif Nej jag rengör inte... kan inte ens titta på eftersom jag mår illa åt "klegg"
Det är maken som sköter det jobbet... görs väl ungefär 4 -5 ggr/år. biggrin.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-06-2005, 22:06)
CITAT (netaave @ 03-06-2005, 21:31)

He he man vet aldrig! Men vad har ni för avlopp i duschen då, har ni inte en sån med typ ett plastgaller ovanpå och ett slags vattenlås under det som man kan lyfta ur? Ni kanske har rensningsfria avlopp? Jag tappar så mycket hår när jag tvättar det och det rinner ner genom gallret och lägger sig i vattenlåset. Det såg ut som en dränkt råtta låg där när jag öppnade. wub.gif

Sånt avlopp har vi och gallret lyfts upp en gggr/vecka... jag är långhårig och tappar mycket hår men det far ner... men i kanterna under gallret samlas ju smuts... likaså i sidorna ända ner till vattnet... det rengörs lättast med diskborste.
Inga från Närke
Jag rensar ALDRIG det är min sambos jobb och det gör han när det behövs. Skall ta köket någon dag för det börjar att låta i rören så det är väl på gång.
Fröis
När jag bodde i hyresrätt rensande jag själv avloppet i badrummet. Visst är det kul när det är gjort och vattnet rinner ner snabbt.
Nu bor jag i hus och vi delar på jobbet.. sist gjorde jag det men tog lite tid att få ihop alla delarna sen
rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 08:34)
Nej jag rengör inte... kan inte ens titta på eftersom jag mår illa åt "klegg"
Det är maken som sköter det jobbet... görs väl ungefär 4 -5 ggr/år. biggrin.gif wub.gif

Här är det tvärtom, det är maken som mår illa av avloppsklägg. Jag kanske är härdad eftersom jag jobbar inom sjukvården, det går inte att vara äckelmagad då inte.
pejori
gillar också avlopp med klägg rolleyes.gif rolleyes.gif
skruvar isär hos både mej själv och dotter wub.gif wub.gif
gör det ofta, helst under tvättställ och diskbänk smile.gif smile.gif
använder aldrig avloppsrens, vill klägga själv jag rolleyes.gif
Bettson
Att hålla avloppen rena förebygger vattenskador. rolleyes.gif
faith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-06-2005, 23:26) *
Virknål och en gammal flaskborste är mina bästa utrustningar!
Bumpar en gammal tråd för jag behöver tips. Jag trodde jag hade gjort rent avloppet i tvättstället. Men det rinner lika dåligt. Tog en ficklampa och lyste ner uppifrån och ser då vad jag tror är hårstån och sånt i gallret precis nedanför avloppsöppningen ett par centimeter ner. Hur kommer jag åt det lättast? Flaskborsten går inte ner från det hållet.
Pote2illa
Jag bodde i hus 25 år och behövde aldrig rensa avlopp varken i kök eller i badrum. Nu bor jag i bostadsrätt och måste rensa i badrummet en gång i kvartalet och borde kanske göra det oftare, men fy vad äckligt. ranting.gif Det är handfatet jag pratar om och där tvättar jag aldrig håret. Det gör jag i duchen och där är det inget bekymmer med renhållningen.

Jag undrar om man kan få RUT-avdrag för sånt? angel_not.gif
andersen
Sitter det inte en skruv i hoven mitt i silen? skruva upp den lyft upp silen.
andersen
Hur går det? smile.gif
malcolm
Städa avloppen...? Knappast något jag gör, brukar rensa golvbrunnen i badrum och i tvättstuga emellanåt för att slippa stopp men det behövs inte lika ofta längre sedan döttrarna flyttade hemifrån med sina långa hår. När det verkligen har varit stopp har jag lånat hem en slags maskin från jobbet som man ansluter till kallvattnet och har en slags munstycken som sprutar bakåt och får en slang att leta sig genom rören som värsta pilsnabba orm. Vattenlås från tvättställen/diskbänken skruvar jag bort ibland och gör rent utomhus med trädgårdsslangen för jag vill inte spola ner samma gegga tillbaka i avloppet. Hade problem med avloppet från köket förut men sedan jag skaffade diskmaskin så har detta försvunnit, antagligen innehåller maskindiskmedlet något som löser upp allt (använder Yes diskmaskinskuddar).
theseraphim
Brukar bara hälla ner lite bensin o låta det bygga upp sig lite, sen är det bara en gnista som behövs för att det ska bli skinande rent o fräscht....KAPOOW!!!
andersen
CITAT (theseraphim @ 17-09-2010, 18:57) *
Brukar bara hälla ner lite bensin o låta det bygga upp sig lite, sen är det bara en gnista som behövs för att det ska bli skinande rent o fräscht....KAPOOW!!!

Haha rotfl.gif
malcolm
CITAT (theseraphim @ 17-09-2010, 18:57) *

Som när jag städar då, upp med alla fönster och in med en handgranat så blåser allt damm ut. rotfl.gif
theseraphim
Vill jag bara snabbröja lite så brukar jag bara stoppa ner hagelbrakaren och skjuta ett par salvor, löser det mesta må ja säga!
Sussie F-Flower
CITAT (faith @ 17-09-2010, 16:11) *
Bumpar en gammal tråd för jag behöver tips. Jag trodde jag hade gjort rent avloppet i tvättstället. Men det rinner lika dåligt. Tog en ficklampa och lyste ner uppifrån och ser då vad jag tror är hårstån och sånt i gallret precis nedanför avloppsöppningen ett par centimeter ner. Hur kommer jag åt det lättast? Flaskborsten går inte ner från det hållet.

Till duschens avlopp (med MYCKET hårrester, kan jag lova... sick.gif ) använder jag alltid ugnsrengöring som innehåller kaliumhydroxid (skadar inte plasten, utvecklar inte värme). Det brukar bli typ en gång varannan månad, eller var tredje.
Jag ringlar den som man ringlar en tunn sirapsstråle, över hela "plastgallret" på kvällen. Det kanske går åt en matsked, max två!
Nästa morgon när jag duschar är allt bara småsmulor i avloppet och det försvinner ner med vattnet, ut i avloppet.

Det borde funka även i tvättstället! Låt det bara verka över natten. tummenupp.gif

Att "dra upp" en hårtuss, 20-30-40 cm lång... full i gamla tvålrester ( wacko.gif ), slemmig och bedrövlig, är bland det äckligaste jag vet... så den här metoden passar mig ypperligt! biggrin.gif

Roligare kan man ju ha... laugh.gif
faith
CITAT (andersen @ 17-09-2010, 16:32) *
Sitter det inte en skruv i hoven mitt i silen? skruva upp den lyft upp silen.
Nej, någon skruv finns inte.

Hittade en virknål, som Magdis skrev om, efter mycket letande och det var perfekt. Gick jättelätt att få upp det som satt fast. Nu rinner det jättelätt igen. Känns bra. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon